Ei siinä taida liiemmin olla logiikasta vaan enemmän jopa perinteistä kyse: esim. linjan 1 eteläpää Härmälän suuntaan on pysynyt koko 55-vuotisen taipaleensa ajan hyvin samanlaisena, mitä se nyt käy koukkaamassa Pirkkahallilla, ja 25 ajoi Sammonkatua jo rollikka-aikakaudella, tosin se kääntyi Kauppaoppilaitoksen kohdalla, nykyään ajaa Messukylän asemalle asti Jankaan.
Linjat siis kokevat hidasta 'evoluutiota' vuosien saatossa, välillä jokin linja katkaistaan keskustaan ja sen tilalle tulee eri numerolla liikennöivä paremmin sopiva linja. Uskaltaisin väittää, että seutulinjoissa kyse on myös pitkistä perinteistä, ja sen takia olisi ennenkuulumatonta -- ehkä jopa edesvastuutonta lähteä tuolla tavalla numeroimaan niitä linjoja.
Itse säilyttäisin Paunun heilurilinjain numerot 70 ja 71 nykyisellään, kuten myös Pirkkalan liikenteen ja Siivikkala-Höytämö-linjan 50. Sen sijaan Ylöjärven linjasto kaipaa selkeyttämistä: kun lukee Länsilinjain aikatauluja on todella vaiketa ilman paikallistuntemusta päätellä mitä reittiä bussi kulkee. Siksi pitäisi käyttää koko satsi 80-89 Ylöjärvelle, ja lisäkirjaimia kiertoteitä ajaville ja Ylöjärveltä eteenpäin jatkaville vuoroille.
Ylöjärvelle siis vaikkapa 80 Metsäkylään ja 81 Metsäkylään (eri reittejä, joista 81 voisi kiertää pidemmän lenkin, ja lisäkilvellä voisi ilmaista mikäli vuoro jatkaa Kyröskoskelle, Ikaalisiin tai Parkanoon), 82 Asuntilaan, 83 Ylisiin (83A Antaverkan kautta), 84 Mutalaan, 85 Kyrönlahteen (85K Kuruun, 85L Länsi-Teiskoon) ja 86 Lakialaan. 87-89 jäisi tällä erää käyttämättömäksi, mutta eiköhän nekin olisi mahdollista käyttää jos niin halutaan...
Myönnettäköön, että verkko jäisi vieläkin aika sekavaksi, mutta verrattuna nykyiseen, missä kaikki linjat ovat Lamminpään jälkeen viidakkolinjoja (ajaako Soppeenmäkeen Teivon vai Vuorentaustan kautta, kiertääkö Käyräkujan lenkin Vuorentaustassa, poiketaanko Haaviston kautta, ajetaanko Hietasmäessä Viljakkalantietä vai Takamaantietä...) olisi selkeämpi numerointi, linjakartta ja aikataulu erittäin hyvä parannus nykytilanteeseen. Itse en juuri koskaan Ylöjärvellä käy, ja vielä harvemmin LL:n bussilla, mutta tällainen kolmen "runko"linjan haarojen muodostama poikkeusreittispagetti on aivan naurettava.
Käytän 8x-busseja lähinnä Tampereelta Epilään suuntautuvissa matkoissa, toisinaan myös Lamminpäähän asti. Osaan lukea aikatauluja nykyisellään ainakin Tampereen sisällä, mutta noista Ylöjärven poikkeuksista ei ota hullukaan selvää.
Myös Aitolahden/Teiskon liikenteessä on toivomisen varaa, linja numero 90 on Sorilaan asti yhtenäinen, mutta rupeaa siellä sitten ajamaan kaikennäköisiä metsäreittejä. Osa menee Aitoniemeen, osa Viitapohjaan, sentään suurin osa ajaa päätaajama Kämmenniemen läpi (osa Eerolansuoraa, osa Kämmenniementietä), ja Teiskolan jälkeen on taas muutama erilainen variaatio: Kaanaaseen menee, Terälahteen menee ja Maisansaloon menee vuoroja. Lisäksi osa vuoroista jatkaa kaukovuoroina aina Ruovedelle ja Virroille asti, jolloin käytetään kaukoliikenteen kalustoa. Myös osa Länsilinjain 85-linjaa ajavista jatkaa kaukovuoroina Virroille, josta Alavudelle, Tuuriin ja perjantaisin vielä Alajärvelle(!).
Jos vielä keskustellaan linjanumeroista, olisi tämä keskustelu syytä irroittaa omakseen.