Tampereen seudun uudesta tariffijärestelmästäon valmistunut esitys, joka näkyy tulevan joukkoliikennelautakuntaan juuri ennen vappua. Esitetty malli perustuu vyöhykkeisiin, lippu sisältää vhintään 2 vyöhykettä. Ikärajat muutetaan Waltti-järjestelmän mukaisiksi.
http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=2&filename=29701153.doc&pykno=41&elin=JOLILA&lis=1&pvm=29%2e4%2e2015%2015%3a00
http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=0&docid=313333303033343a31&dalid=23.4.2015%2008:57:10:000&extension=pdf
Koska noiden linkkien pysyvyydestä ei ole takeita, kopioin esityslistatekstin tähän:
http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=2&filename=29701153.doc&pykno=41&elin=JOLILA&lis=1&pvm=29%2e4%2e2015%2015%3a00
http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=0&docid=313333303033343a31&dalid=23.4.2015%2008:57:10:000&extension=pdf
Koska noiden linkkien pysyvyydestä ei ole takeita, kopioin esityslistatekstin tähän:
Joukkoliikennepäällikkö Mika Periviita 22.04.2015:
”Tampereen kaupunkiseudulla toteutettiin joukkoliikenteen järjestämista-van muutos 30.6.2014 alkaen Pirkkalan, Lempäälän, Vesilahden, Kangasalan ja Nokian joukkoliikennepalveluihin. Siirtymäajan sopimukset korvaa-vat palvelut toteutettiin yhteen sovittaen Tampereen linjaston kanssa. Tariffijärjestelmään tehtiin seutuvyöhykkeet alueille, joihin joukkoliikennelautakunnan järjestämä liikenne ulottui.
Kesällä 2016 Ylöjärven ja Oriveden suuntien liikenteiden ns. siirtymäajan sopimukset loppuvat ja liikenne siirtyy joukkoliikennelautakunnan järjestämisvastuulle. Samassa yhteydessä on tarkoituksenmukaista toteuttaa koko kaupunkiseudulle yhtenäinen lippu- ja tariffijärjestelmä.
Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Verne teki syksyllä 2012 selvityksen Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen tulevaisuuden tariffi- ja lippujärjestelmävaihtoehdoista. Selvitystyössä tutkittiin lippujen hinnoitteluperiaatteena tasataksaa ja taksavyöhykkeitä, jotka perustuvat kuntarajoihin tai yhdyskuntarakenteen muodostamiin toiminnallisiin alueisiin.
Joukkoliikenteen houkuttelevuuden ja lipputulokertymän kannalta par-haimmaksi vaihtoehdoksi osoittautui yhdyskuntarakenteeseen perustuva vyöhykemalli, joka soveltuu hallinnollisia kuntarajoja paremmin taksajärjestelmän hinnoitteluperusteeksi. Vyöhykejärjestelmä muodostuu kuudesta kaupunkiseudun yhdyskuntarakenteeseen perustuvasta etäisyysperustei-sesta maksuvyöhykkeestä. Taksavyöhykkeet muodostavat matkustajan kannalta oikeudenmukaisen ja selväpiirteisen taksajärjestelmän, jossa matkan pituudella ja lipun hinnalla on yhteys. Valitussa vyöhykemallissa lippu sisältää aina vähintään kahden vyöhykkeen matkustusoikeuden. Tällöin vyöhykerajojen merkitys ei ole yhtä suuri kuin yhden vyöhykkeen mallissa, sillä vyöhykerajojen lähellä sijaitsevissa kohteissa kaikkiin matkus-tussuuntiin on samansuuruinen tariffi.
Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti 5.12.2012 suosittaa jatkosuunnittelun pohjautuvaksi tähän kehämalliin ja sopijakunnat ovat lausunnoissaan vuonna 2013 puoltaneet suositusta.
Loppuvuodesta 2014 käynnistettiin selvitys Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen vyöhykerajoista ja hinnoittelusta. Työssä tarkennettiin aikaisempia vyöhykerajauksia, lippuvalikoimaa, alennusryhmiä sekä hinnoit-telua. Selvityksessä tutkittiin erilaisia hinnoitteluvaihtoehtoja ja arvioitiin kuntakohtaisesti vaikutukset matkustajamääriin ja lipputuloihin. Selvityk-sessä esitetään suositus valittavaksi lippu- ja tariffijärjestelmäksi 6.6.2016 alkaen. Selvitys on esitetty liitteenä.
Taksajärjestelmän uudistuksessa koko seudulle muodostetaan yhtenevät asiakasryhmät ja lipputyypit. Lippuvalikoima hieman vähenee erityisesti nykyisellä maksuvyöhykkeellä 1. Yhtenäinen lippuvalikoima ja yhtenäiset alennusryhmät helpottavat huomattavasti lipun valintaa, selkeyttävät maksujärjestelmää ja luovat oikeudenmukaisen ja yhdenvertaisen maksujärjestelmän koko toimivaltaisen viranomaisen alueelle.
Hinnoittelun lähtökohtana on ollut normaalihintainen kerta-, arvo- tai kausilippu, josta annetaan alennuksia lapsille, nuorille ja 65 vuotta täyttäneille matkustajille. Lisäksi työssä on määritelty ne matkustajaryhmät, jotka voi-vat kulkea joukkoliikenteessä ilmaiseksi.
Hinnoittelumallit on muodostettu siten, että saman vyöhykemäärän mittainen matka on aina samanhintainen riippumatta siitä, minkä vyöhykkeiden välisestä matkasta on kyse. Näin ollen matka on saman hintainen esimer-kiksi Tampereella A- ja B-vyöhykkeiden välisellä matkalla kuin Ylöjärvellä D- ja E-vyöhykkeiden välillä.
Uuden hinnoittelun johdosta erityisesti kehyskuntien sisäinen matkustaminen muuttuu nykyistä edullisemmaksi ja joustavammaksi. Joukkoliikenteen järjestäjän kannalta lippujärjestelmä yksinkertaistuu ja siitä viestintä ja markkinointi helpottuvat.
Koko seudulla käyttöönotettavat ikäryhmät ovat yhteensopivat valtakunnallisen Waltti-järjestelmän kanssa. Ikäryhmät ovat:
- Lapset (7–16-vuotiaat)
- Nuoret (17–24-vuotiaat)
- Opiskelijat (24–29-vuotiaat, seudulla asuvat päätoimiset opiskelijat)
- Aikuiset (25 vuotta täyttäneet)
- Seniorit (65 vuotta täyttäneet, kotipaikasta riippumatta)
Merkittävimmät muutokset ikärajoissa ovat lasten ikärajan nostaminen nykyisestä 11-vuotiaasta 16-vuotiaaseen koko kaupunkiseudulla ja nuorten ikäryhmän käyttöönotto Tampereen ja Pirkkalan lisäksi koko toimivalta-alueella. Myös 65 vuotta täyttäneiden keskipäivän alennus toteutetaan koko seudulla.
Selvityksessä esitetään suositusvaihtoehto taksamalliksi. Suositusvaihtoehto alentaa lippujen keskihintaa edellä mainittujen ikäryhmämuutosten lisäksi erityisesti C-F vyöhykkeillä ja lisää siellä matkustusta tavoitteiden mukaisesti 10-20 prosenttia. Matkan pituuden huomioonottava hinnoittelu nostaa matkustuksen hintaa nykyisestä erityisesti Tampereella Sorilan pohjoispuolella Teiskossa, jossa nykyinen edullinen tasataksa korvautuu jatkossa usein 3-5 vyöhykkeen lipuilla.
Kokonaisuutena lipputulot hieman kasvavat nykyisestä. Lipputulojen kasvu kohdistuu Tampereelle sekä Pirkkalaan ja johtuu 2 vyöhykettä sisältävän kerta- ja arvolipun nykytilannetta korkeammasta hinnasta. Käytännössä kyseinen hinnankorotus on tarkoituksenmukaista toteuttaa normaalien vuotuisten taksankorotusten kautta niin, että kyseiset suositusvaihtoehdon hinnat toteutuvat arviolta vuonna 2017.
Muiden sopijakuntien osalta suositusvaihtoehdon mukainen hinnoittelu vähentäisi kuntakohtaisia lipputuloja 20.000 – 90.000 euroa vuositasolla kunnasta riippuen. Uusi hinnoittelumalli sisältää merkittäviä taksa-alennuksia lapsille ja nuorille. Nämä merkitsevät kunnille säästöjä perusopetuslain mukaisissa koulukuljetuksissa. Mikäli näihin kuljetuksiin sovelletaan jatkossakin kuitenkin nykyisiä hintoja, niin suositusvaihtoehdon mukainen hinnoittelumalli lisää joukkoliikenteen tukitarvetta Nokialla, Orivedelle ja Vesilahdella noin 10.000 – 30.000 euroa vuodessa. Muissa kunnissa nykyistä tukitasoa ei ole tarpeen muuttaa hinnoittelusta johtuen. Joukkoliikenteellä tehtävien ja kunnan kustannusvastuulle kuuluvien koulumatkojen hinnoittelusta ja kuntien sisäisistä laskutuksista on tarpeen sopia yksityiskohtaisemmin talousarviovalmistelun yhteydessä.
Joukkoliikenteen tukitarve määräytyy hinnoittelun lisäksi palvelutarjonnan määrästä ja sen kustannuskehityksestä. Hinnoittelumallin vaikutus vuoden 2016 talousarvioon on tarkoituksenmukaista tarkastella normaalin talousarvion valmisteluprosessin yhteydessä syksyllä 2015.
Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää toimivalta-alueellaan joukkoliikenteen taksoista. Kesällä 2016 käyttöönotettava koko seudun kattava vyöhykejärjestelmä on merkittävä joukkoliikenteen kehittämistoimenpide ja samalla merkittävä muutos nykyiseen taksajärjestelmään. Asiakokonaisuudesta on tarkoituksenmukaista pyytää lausunto kaikilta sopijakunnilta.”
Päätösehdotus. Joukkoliikennepäällikkö Periviita:
Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää,
että liitteenä olevan selvityksen mukainen esitys lippu- ja tariffijärjestelmäksi 6.6.2016 alkaen hyväksytään periaatteiltaan maksujärjestelmän teknisen määrittelyn lähtökohdaksi ja
että ennen päätöstä vyöhykerajojen sijainnista, lipputyypeistä ja asiakasryhmistä sekä hinnoitteluperiaatteista pyydetään kaikilta sopijakuntien kaupungin- ja kunnanhallituksilta lausunnot liitteen suosituksesta kaupunkiseudun joukkoliikenteen asiakashinnoitteluperiaatteiksi 6.6.2016 alkaen.