Tampereen pikaratikkahanke

Sitten kun Pirkkala - Linnainmaa valmistuu, voisi reittejä pohtia tarkemmin. Lentävänniemi - Hervanta ja Linnainmaa ovat tietysti pääsuuntia, mutta joka kolmas linja voisi mennä myös Lentävänniemestä Pirkkalaan. Pirkkalasta voisi ajella Linnainmaan lisäksi myös Hervantaan tai Lentävänniemeen. Voisi katsoa onko kysyntää.
Tuo kuullostaa liiaksi Tallinnan systeemiltä. Eli jos olis Lentävänniemi - Hervanta ja Lentävänniemi - Linnainmaa sekä Pirkkala - Linnainmaa ja Pirkkala - Hervanta. Kuullostaa turhan monimutkaiselta ja haaroilla saattaa olla erilainen vuorovälikin. Luultavasti Hervanta - Pirkkala lienee uusien haarojen valmistuessa tiheämmin liikennöity kuin Linnainmaa - Lentävänniemi. Ja off topic, mutta en usko että Hiedanrannan alue tulee valmistumaan siinä laajudessa kuin suunnitellaan, koska rakennusala sakkaa pahasti eikä valoa ole tunnelin päässä. Ja kun rakennettavat alueet ja asunnot ovat niinkin rumia ja ankeita niin...
 
Ratikkalinjalla 3 testataan 6.11. alkaen tiheämpää vuoroväliä arkisin klo 13 ja 18 välillä. Nyssen matkustajamäärät niin ratikka- kuin bussiliikenteessä ovat olleet syksyn aikana korkealla tasolla. Samalla tarkkaillaan ratkaisun vaikutuksia muun muassa liikennöintiin, muun liikenteen toimivuuteen sekä kaluston käytettävyyteen. Kokeilun jatkosta päätetään joulukuun alussa kerättyjen kokemusten perusteella. Nyssen nettitiedote.

Reittioppaan mukaan tiheän liikenteen kokeilun aikana iltapäivällä arkisin linjalla 3 kulkee ratikka tiheimmillään 6 minuutin välein (ennen tihennystä jatkuvasti 7,5 minuutin välein). Kokeilun aikana vuoroväli ei ole tasainen 6 minuuttia, vaikka niitä kuuden minuutin putkia on jonkin verran. Osa väleistä on 7 minuuttia ja taitaa siellä olla jokunen 8 minuutin välikin.
 
Tiheämmän liikenteen kokeilun lisäksi selvitetään vanunujen pidentämistä

Tamperelainen: Selvitys alkoi: ratikoihin 10 metriä lisämittaa 1 miljoonalla per ratikka

Lisäksi artikkelista selviää, että ratikalla tehdään jo 57 000 nousua arkipäivänä.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:12 ----------

Ilmeisesti tiheämmän vuorovälin kokeilu onkin edelleen menossa eli Linjalla 3 vuoroväli pysyy ruuhkassa kuudessa minuutissa "ainakin maaliskuun loppuun asti" https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...eampi-vuorovali-jatkuu-ratikkalinjalla-3.html

Se vuorovälin tihennys, josta tuossa Tamperelaisen artikkelissa puhutaan selvitettävän tarkoittaakin vuorovälin tihentämistä edelleen alle kuuden minuutin.
 
Santalahdesta Hervantajärvelle kulkevalle linjalle 3 riittää asiakkaita ruuhkaksi asti. Siksi sen vuoroväliä on tihennetty tiettyinä aikoina 7,5 minuutista kuuteen minuuttiin, ja harkinnassa on myös ratikan pidentäminen.

Sen sijaan Tampereen yliopistollisen sairaalan (TAYS) ja keskustan Sorin aukion välillä kulkeva linja 1 kerää matkustajia vähemmän kuin esimerkiksi Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse toivoo.

Nyssen tuoreet tilastot viime vuoden bussi- ja ratikkaliikenteestä kertovat, että linjan 1 ratikoihin nousi vuodessa noin 3,9 miljoonaa matkustajaa. Sen sijaan linjan 3 ratikoissa matkoja tehtiin jo 10,8 miljoonaa.

Tampereen raitioteiden kehitysnäkymistä kirjoittaa YLE uutisissaan.
 
Mun mielestä tuo on noin lyhyelle linjalle todella kova luku. 36 % kolmosen matkustajamääristä. Montako vaunua linjalla 1 on (ja montako linjalla 3)? Uskoisin, että noin laskien päästään aika hyviin lukuihin.
 
Montako vaunua linjalla 1 on (ja montako linjalla 3)? Uskoisin, että noin laskien päästään aika hyviin lukuihin.
Maanantaista lauantaihin ykkösellä on viisi (5) vaunua suurimman osan liikennöintiajasta. Kolmosella on 11, ma - pe kuitenkin iltapäivällä jonkin aikaa vielä enemmän (laskin kerran että 13). Sunnuntaisin ja pyhäpäivinä linja 1 kulkee harvemmin ja pärjää kolmella vaunulla. Linja 3 tarvitsee sunnuntaisinkin suuren osan päivästä 11 vaunua.

Kesällä tilanne muuttuu vähän, kun 1 ja 3 vaihtavat päättäreitä keskenään Koskipuiston etelä- / länsipuolella. Tällöin 1 pitenee ja 3:n reitti muuttuu lyhyemmäksi. Linjalla muutoksen 1 vaikutus tulee vuoden 2025 tammikuussa vielä suuremmaksi reitin jatkuessa Lentävänniemeen asti.

Eiköhän linjan 3 suuret kuormat kerry kuitenkin Hervannan haaran matkustajista, joten 3 tulee olemaan kuormitetumpi jatkossakin.

Mutta kuten uutisessakin todettiin, nykyisen ykkösen linjauksen molemmat haarat ovat keskeneräisiä. Se on sitten oman aikansa juttu, millä numerolla ajetaan Härmälään / Pirkkalaan ja millä Lentävänniemeen paljon puhutun Pirkkala - Linnainmaa -hankkeen valmistuessa. 1:sen ja 3:sen päättäreitä voidaan "veivata" vielä moneen kertaan.
 
Näin ollen matkustajien ja vaunujen suhde on molemmilla linjoilla sama, jos katsotaan 5/13. Jos 5/11, niin ykkösellä on huonompi muttei kuitenkaan kovin huono suhde. Mun mielestä on vähän hassua tamperelaisten "valittaa" sen matkustajamääristä, kun ne ovat olosuhteisiin nähden kuitenkin oikeasti erittäin hyvät. Kunhan linja pitenee sitten molemmissa suunnissa esikaupunkeihin, niin tilanne tietysti muuttuu vielä paremmaksi, joskin Hervannan haaran mittakaava on varmaan jatkossakin omassa luokassaan, kuten uumoilet.
 
Nyssen reittioppaan tiedoissa näkyy myös kesän 2024 raitiovaunuaikatauludataa. Sen perusteella Santalahteen siirtyvä linja 1 tarvitsee 7,5 min liikenteeseen seitsemän (7) vaunua. Linjan 3 lyhentyessä Sorin aukiolle vaunutarvekin supistuu: 7,5 min liikenteeseen pitäisi riittää 9 vaunua.

Muutoksen myötä linjan 1 vuoroväli on sunnuntaisin ja pyhäpäivisin parhaimmillaan 7,5 min, nykyäänhän se on 15 min. Muitakin haarakohtaisia muutoksia tullaan näkemään: Santalahden haaran iltaliikenne taitaa ainakin kesäksi vähetä, myöhäisliikenne päättyä. Tilanne varmaan muuttuu, kun ykkönen vuoden 2025 tammikuussa pitenee Lentävänniemeen.
 
Takaisin
Ylös