TKL:n käytettyjen bussien hankinnat 2023

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,559
TKL:n toimitusjohtaja on päättänyt 1.6. hankkia viisi vuoden 2012 Volvo 8900LE -teliä Pohjolan Liikenteeltä hintaan 10 500 e/kpl.

PL 792 -> TKL 19
PL 793 -> TKL 20
PL 796 -> TKL 22
PL 797 -> TKL 23
PL 798 -> TKL 24

TKL:n hankintapäätös
 
Viimeksi muokattu:
Tietyssä mielessä autojen GKN-313, GKN-316, GKN-317, GKN-318, GKN-319 ja GKN-320 alkuvuoden hankinta Nobinalta kuuluu tähän samaan ketjuun. Siihen hankintaan liittyvä viranhaltijapäätös löytyy täältä. 18.1.2023 päivätyn päätöksen hankintaa on varmaan alettu pohjustaa jo edellisen vuoden puolella. Autot tulivat ajoon kuluvan vuoden (2023) keväällä.
 
Jotenkin aina naurattaa nämä julkisen sektorin hankinnat, jotka pitää ensin juurta jaksin selvitteää, vertailla, mahdollisesti kilpailuttaa, sitten tehdä päätös, joka on ehdollinen, kunnes on myönnetty määräraha tai lisämääräraha ja päätöksestä voi valittaa. Olipa tuolla jossain päätös käsisaippuan hankinnasta ohi kilpailutetun sopimuksen.

Jos vaikkapa Länskäri haluaisi ostaa viisi käytettyä bussia, niin varmaan soittaa Pohjolan Liikenteelle onko teillä mitään, käy katsomassa ja parin sähköpostiviestin jälkeen kaupat on tehty.
 
TKL:n toimitusjohtaja on päättänyt 1.6. hankkia viisi vuoden 2012 Volvo 8900LE -teliä Pohjolan Liikenteeltä hintaan 10 500 e/kpl

Jonkinlainen havainto (peruutuspeilistä kotimatkalla) kyseisenlaisesta, hsl-värisestä bussista tänään Kaukajärvellä iltapäivällä kuuden kieppeillä.
 
Jonkinlainen havainto (peruutuspeilistä kotimatkalla) kyseisenlaisesta, hsl-värisestä bussista tänään Kaukajärvellä iltapäivällä kuuden kieppeillä.
10 000€ tuollaisista ikälopuista romuista? Meinaako edes saada rahat takaisin noista. Tuon ikäisiä myydään alle 5000€ hintaankin ellei sitten ihan käsketä tulla vaan hakemaan pois omalla kustannuksella
 
Jotenkin aina naurattaa nämä julkisen sektorin hankinnat, jotka pitää ensin juurta jaksin selvitteää, vertailla, mahdollisesti kilpailuttaa, sitten tehdä päätös, joka on ehdollinen, kunnes on myönnetty määräraha tai lisämääräraha ja päätöksestä voi valittaa. Olipa tuolla jossain päätös käsisaippuan hankinnasta ohi kilpailutetun sopimuksen.

Jos vaikkapa Länskäri haluaisi ostaa viisi käytettyä bussia, niin varmaan soittaa Pohjolan Liikenteelle onko teillä mitään, käy katsomassa ja parin sähköpostiviestin jälkeen kaupat on tehty.

Minun kokemukseni on, että isoissa firmoissa on tarkkaan säännellyt hankintamenettelyt niissäkin. Ne eivät vaan näy julkisuuteen. Kun hankintaa tehdään jonkun muun rahoilla, ne jotkut muut haluavat varmistaa että rahat tulee käytettyä tehokkaasti.

Länskän kaltaisissa perheyrityksissä asia on toisin, koska kaikki merkittävät päätökset voidaan viedä omistajan päätettäväksi. Koska hänellä on omat rahat pelissä, voi hän päättää ihan vapaasti minkä verran haluaa esim. kilpailuttaa.
 
10 000€ tuollaisista ikälopuista romuista? Meinaako edes saada rahat takaisin noista. Tuon ikäisiä myydään alle 5000€ hintaankin ellei sitten ihan käsketä tulla vaan hakemaan pois omalla kustannuksella

Ei 52500 euroa ole 5 identtisestä ja oletettavasti liikkuvasta, ehjästä, mutta kuluneesta varabussista yhtään paha hinta. Halvin mahdollinen tapa ratkaista varabussiongelma.
 
TKL:n toimitusjohtaja on päättänyt tänään vielä hankkia yhden bussin lisää Pohjolan Liikenteeltä. Se numeroidaan TKL-29:ksi ja auton rekisterinumero selviää kun TKL valitsee Pohjolan Liikenteeltä sopivan yksilön.
 
Tkl on päättänyt hankkia käytettyjä Man A44 linja-autoja Ruotsista. Kauppa on vielä ehdollinen kunnes niiden kunto ja soveltuminen Tampereelle varmistetaan. Siitä onkin aikaa kun on Tampereella näkynyt yhtäkään Mannia.
https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Vi...iikenne_Liikelaitos/Linjaautohankinta(359995)
Todennäköisesti ovat siis näitä: https://autoline.info/-/sale/city-buses/MAN/A44-EEV-2-2-1-doors--22120705071296907300
Todella yllättävä ratkaisu sinänsä. Kertoo vaan TKL:n ja kaupungin kipuilusta saada kalustopuolella isoja muutoksia aikaiseksi. Varikko- ja käyttövoimamuutos on ottanut todella paljon aikaa ja uudistukset ovat pahasti jälkijunassa.

EDIT: toinenkin sarja löytyi: https://autoline.info/-/sale/city-buses/MAN/Lions-City-A44-LLE-Euro-6--23071509155098036700
 
Viimeksi muokattu:

Noi ovat samaa mallia, mutta myynnissä KB Autolla. Tässä Svenska Neoplanin myynti-ilmoitus 7:stä MAN Lion's City A44 LLE Euro 6 -telistä. Vuosimalli on 2013 ja ilmoituksen mukaan ne on jälkikäteen muutettu Euro 6:ksi. Ilmoituksen kuvissa esiintyvät TWC 733 ja XUB 465 ovat palvelleet viime kesään asti Leja Touring AB:lla Göteborgin seudulla.
 
Nuo KB autolla olevat olisivat vähemmän ajettuja ja siistimmän oloisia. Toki istuinratkaisu vaikuttaa myös, kun tkl ei käytä vogel-mallisia. Myös ajokilometreissä selvä ero, mutta toisaalta nuo jönköpingin autot ovat olleet myynnissä tosi kauan ja pitkät seisottamiset eivät lie tee kovin hyvää...
 
Minkälaisia autotarpeita Tampereella on? Miten automäärät jakautuvat Nysse-liikenteessä liikennöitsijöiden kesken?
 
Takaisin
Ylös