Tähän väliin: En ole kalliorakentamisen asiantuntija. Olen vain lukenut raportteja ja toteutuneita kustannuksia ja keskustellut kalliorakentamisen opiskelijoiden kanssa. Kommenttejani pitää tietysti lukea tältä pohjalta.
Mikko Laaksonen sanoi:
Kuin Helsingissä pääosin. Onhan Helsingissä toki alueita, jotka ovat savipatjalla (Kluuvi) tai liki kokonaan täytemaata (satama-alueet). Mutta toki nämä eivät nyt ole ajankohtaisia Länsimetron suhteen.
Pääkaupunkiseudulla näitä on paljonkin. Kyse on tietysti myös syvyyksistä. Esimerkiksi Espoon Keskuksessa on kyllä kalliota, mutta niin syvällä, että kaikki pinnan lähellä tehtävä on kallista. Tästä syystä uusi radan alikulku oli hidas ja kallis tehdä eikä erillistä kevyen liikenteen alikulkua rakennettane koskaan vaikka sellainen voisi olla hyvä.
Metron tunneli voi tietysti kulkea syvällä, mutta asemien kannalta pintamaankin ongelmat ovat vaikeita koska joudutaan avaamaan isoja reikiä.
Mikko Laaksonen sanoi:
Suomessa eri kaupungeissa perustamisolosuhteet vaihtelevat. En ole täysin varma, onko Tampereen moreeniharju yhtä helppo tunneloida kuin kallio (Tampereen pikaratikkaa ajatellen).
Tietääkseni mikään ei ole niin helppoa kuin luja kallio, jossa voidaan työskennellä räjäytyksin verrattain isossa tilassa. Hankalinta on vetinen hiekkamaa, mutta varmasti moreeninkin kanssa pitää edetä varoen ja tunnelia koko ajan vahvistaen. Kalliotunnelihan ei yleensä muuta vahvistusta kaipaa kuin paikoitellen injektointia, hieman raudoitusta ja ruiskubetonia pintaan.
late- sanoi:
Eli riskit ovat jollakin tavalla hallinnassa, mutta vaikein riskialue on nimenomaan Lauttasaaren ja Keilaniemen välinen merialue, jolla riskit lisääntyvät vielä päällä olevan vesimassan vuoksi ..?
Länsimetron riskit ovat kohtuullisen hyvin tiedossa. Marja-Radalla ymmärtääkseni kallioperä tunnetaan käytännössä täysin. Laajasalon tunnelimetroon sisältyy niin paljon riskejä, etten minä ainakaan mallikkona luottaisi kustannusarvioon. Muutenkin on kai aika selvää, ettei Laajasaloon ikinä tunnelia tule.
Länsimetrolla on tietysti vaihtoehtona myös pinnalla olo juuri hankalimmassa paikassa eli Lauttasaaresta Keilaniemeen. Jos Koivusaareen tehdään asema, pintaratkaisu ei ole tunnelia kalliimpi vaan jopa edullisempi.
Aseman minä rakentaisin Katajaharjusta Koivusaareen, jolloin lisärakentamista saadaan Länsväylän päälle Kataharjussa ja vältetään Koivusaaren kohtuutonta täyttämistä. Tai sitten jättäisin aseman rakentamatta. Siinä tapauksessa veisin myös metron tunneliin koska sillä on voimakas estevaikutus.