Joopa joopa...
Taitaa M.Laaksonen asua ihan keskustassa vanhan raitiovaunulinjan varrella, kun on hurahtanut vastustamaan likipitäen kaikkea, joka ei liity raideliikenteeseen.
Tuossa taannoin, kun asustin Pääskyvuorella uudella alueella mäen päällä anoimme sinne linja-autovuoroja käyväksi. Onhan sentään siellä varmasti n. 1000 asukastakin ja pääsääntöisesti lapsiperheitä yms...
Mitäpä saimme kaupungilta. P2- linjan käymään siellä JOPA 4 kertaa päivässä. Muiden bussilinjojen pysäkeille Pääskynlennon kauimmasta päästä taitaakin tulla n. 1,5 kilometriä matkaa.
On aivan pähkähullua ajatella, että sikälimikäli, jos ja kun (toivottavasti EI) päätetään rakentaa joku pikaratikkahässäkkä tähän kaupunkiin, pysäkkejä ja linjastoja sijoitetaan niin, että kävelymatkaa tulisi vähän. Toki haja-asutusalueelta on mahdollista kehittää liityntäliikennettä ihan mihin tahansa, mutta on kuitenkin muistettava, että sellaisessa tapauksessa matka-ajat kasvavat, jota suomalaisen ihmisen itsetunto ei kestä. Tartutaan siis entistä herkemmin omaan autoon.
M. Laaksosen kuvittelemassa käytännöllisessä lähijunaverkossa UKI-SALO välillä kehottaisin ensin tutustumaan oikeasti kyseisen rataverkon väliin jääviin kuntiin ja senjälkeen pohdiskelemaan, että oliko ne asemat ja radat nyt sittenkään niin lähellä sitä varsinaista asutusta.
Uusikaupunki taitaa olla ainoa, jossa tuo junaradan läheisyys näkyy olohuoneeseen.
Mynämäki: Asema sijaitsee n. 5 kilometriä keskustasta Mietoisten suuntaan. Asutus asemanseudulla melko vähäistä.
Nousiainen: Asema sijaitsee valtatie 8.n toisella puolella. Ja iso osa asutuksesta toisella puolen (Rästäsmäki, Repola, Alakylä, Koljola...)
Masku: No joo... Iso-osa jää tässäkin tapauksessa radasta kauas.
Raisio: Tässä lähijunakaupungissa suuremmat asuntoalueet, kuten Tikanmaa/Paikkari, Petäsmäki, Ihala, ovat asemasta kavin kaukana. Tosin jos rakennetaan pysäkkejä, niin sitten toki Petäsmäki ja Ihala junan piiriin.
Turku: Rautatieasema KAUKANA keskustasta.
Jos otan esimerkiksi edellisen lähijunakokeilun pysäkit Turun alueella. Homma menee näin...
Kupittaa: Ainoa keskeisellä paikalla. Alueella paljon työpaikkoja.
Lauste: Lausteen varsinaiseen asuntoalueeseen yli 2 kilometriä matkaa. Laukkavuori lähellä.
Varissuo: Varissuon alkupää toki vieressä, mutta suurimpaan osaan 1-2 kilometriä matkaa. Lausteellekin n. 1,5 kilometriä.
Littoinen: Aseman vieressä pieni osa Littoista. Entäs Palomäki, Teerimäki, Kultanummi.
Piikkiö: Keskustassa, jossa Raut.as. sijaitsee on vain kaupat ja pienteollisuutta. Varsinaiset asunto-alueet löytyy mm. Kirismäestä, Hadvalasta ja Rungosta joista radan varteen on jälleen pitkä matka.
Paimio: Asema keskustassa. Oinilaan, Ylä-Vistalle, Preitilään taas senverran matkaa, ettei sieltä ainakaan asiakkaita heruisi.
Ajatuksia toki pitää heittää ilmoille, mutta en kyllä lähtisi sotkemaan kaupunkiemme henkilöliikenteeseen raitiovaunuja/lähijunia (ainakaan tuolle radalle). Vaan kehitetään jo olemassa olevaa palvelutasoa linja-autoin.
Ei millään pahalla, mutta onneksi Laaksosta ei valittu Turun joukkoliikennejohtajaksi. Toivotaan, että Heli Korte on vakanssissaan yhtä pätevä, kun E.A. tai jospa jopa vieläkin pätevämpi. Voimia hänelle tulevaan urakkaan.
Taitaa M.Laaksonen asua ihan keskustassa vanhan raitiovaunulinjan varrella, kun on hurahtanut vastustamaan likipitäen kaikkea, joka ei liity raideliikenteeseen.
Tuossa taannoin, kun asustin Pääskyvuorella uudella alueella mäen päällä anoimme sinne linja-autovuoroja käyväksi. Onhan sentään siellä varmasti n. 1000 asukastakin ja pääsääntöisesti lapsiperheitä yms...
Mitäpä saimme kaupungilta. P2- linjan käymään siellä JOPA 4 kertaa päivässä. Muiden bussilinjojen pysäkeille Pääskynlennon kauimmasta päästä taitaakin tulla n. 1,5 kilometriä matkaa.
On aivan pähkähullua ajatella, että sikälimikäli, jos ja kun (toivottavasti EI) päätetään rakentaa joku pikaratikkahässäkkä tähän kaupunkiin, pysäkkejä ja linjastoja sijoitetaan niin, että kävelymatkaa tulisi vähän. Toki haja-asutusalueelta on mahdollista kehittää liityntäliikennettä ihan mihin tahansa, mutta on kuitenkin muistettava, että sellaisessa tapauksessa matka-ajat kasvavat, jota suomalaisen ihmisen itsetunto ei kestä. Tartutaan siis entistä herkemmin omaan autoon.
M. Laaksosen kuvittelemassa käytännöllisessä lähijunaverkossa UKI-SALO välillä kehottaisin ensin tutustumaan oikeasti kyseisen rataverkon väliin jääviin kuntiin ja senjälkeen pohdiskelemaan, että oliko ne asemat ja radat nyt sittenkään niin lähellä sitä varsinaista asutusta.
Uusikaupunki taitaa olla ainoa, jossa tuo junaradan läheisyys näkyy olohuoneeseen.
Mynämäki: Asema sijaitsee n. 5 kilometriä keskustasta Mietoisten suuntaan. Asutus asemanseudulla melko vähäistä.
Nousiainen: Asema sijaitsee valtatie 8.n toisella puolella. Ja iso osa asutuksesta toisella puolen (Rästäsmäki, Repola, Alakylä, Koljola...)
Masku: No joo... Iso-osa jää tässäkin tapauksessa radasta kauas.
Raisio: Tässä lähijunakaupungissa suuremmat asuntoalueet, kuten Tikanmaa/Paikkari, Petäsmäki, Ihala, ovat asemasta kavin kaukana. Tosin jos rakennetaan pysäkkejä, niin sitten toki Petäsmäki ja Ihala junan piiriin.
Turku: Rautatieasema KAUKANA keskustasta.
Jos otan esimerkiksi edellisen lähijunakokeilun pysäkit Turun alueella. Homma menee näin...
Kupittaa: Ainoa keskeisellä paikalla. Alueella paljon työpaikkoja.
Lauste: Lausteen varsinaiseen asuntoalueeseen yli 2 kilometriä matkaa. Laukkavuori lähellä.
Varissuo: Varissuon alkupää toki vieressä, mutta suurimpaan osaan 1-2 kilometriä matkaa. Lausteellekin n. 1,5 kilometriä.
Littoinen: Aseman vieressä pieni osa Littoista. Entäs Palomäki, Teerimäki, Kultanummi.
Piikkiö: Keskustassa, jossa Raut.as. sijaitsee on vain kaupat ja pienteollisuutta. Varsinaiset asunto-alueet löytyy mm. Kirismäestä, Hadvalasta ja Rungosta joista radan varteen on jälleen pitkä matka.
Paimio: Asema keskustassa. Oinilaan, Ylä-Vistalle, Preitilään taas senverran matkaa, ettei sieltä ainakaan asiakkaita heruisi.
Ajatuksia toki pitää heittää ilmoille, mutta en kyllä lähtisi sotkemaan kaupunkiemme henkilöliikenteeseen raitiovaunuja/lähijunia (ainakaan tuolle radalle). Vaan kehitetään jo olemassa olevaa palvelutasoa linja-autoin.
Ei millään pahalla, mutta onneksi Laaksosta ei valittu Turun joukkoliikennejohtajaksi. Toivotaan, että Heli Korte on vakanssissaan yhtä pätevä, kun E.A. tai jospa jopa vieläkin pätevämpi. Voimia hänelle tulevaan urakkaan.