U-linjojen lukulaite

Skurubisin

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
236
Morjens!

Kun nyk. HSL on päättänyt, että matkakortit piti uudistaa uudenmallisiksi, niin se on tuottanut tuskaa ja harmia U-linjoilla matkustaville matkakortin käyttäjille.
Sinisen kortin pystyi vaan laittamaan lukulaitteen telineen päälle ja se luki kortin vaivatta. Tämä uusi kortti pystyy erittäin harvoin tähän suoritukseen, vaan kortti pitää työntää lukureikään telineessä. Olen havainnut, että tiettyjen laitteiden lukuaukko on lyhyempi kuin toisten. Eli joissakin telineissä kortti menee suojuksineen mutkitta lukuaukkoon, mutta toisissa telineissä kortti pitää ottaa ulos suojastaan, jotta kortin saa koneeseen. Onko noista telineistä eri versioita tai tuotantoeriä, vai miksi ne on niin erilaisia? Viimeksi kuski suutui minulle, kun sanoin, että mahtuihan se eilen koneeseen ottamatta suojusta pois. Vastaus kuskilta oli: "Prkl, näyttäkää minulle miten saat kortin siihen mahtumaan!". Vastaukseni oli: "Eikös nuo telineet ole tulleet tehtaasta ulos samasta valumuotista?"

Eli: Onko noissa korttien lukulaitteiden telineissä eroja? Vai onko se joku harha?

/ Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaamatta tähän kysymykseen, esitänkin toisen kysymyksen:

Eikös Pusateceillä pitäisi olla mahdollista lukea HSL:n "Buscom"-kortit? Joku rajapinta kaiketi mahdollistaisi tämän? Ei ilmeisesti ole vielä siis otettu tuotantoon vai?

Jos ja kun, niin sitä kauttahan päästään eroon näistä alkeellisista kapuloista, kun kortit voidaan lukea suoraan PT-10 -rahastuslaitteella.
 
Niin siis Korsisaari uudisti äsken lipunmyyntilaitteet, ja niissä on pieni pyöreä kohoma, johon HSL-kortti käy. Yksi kuski kertoi vaan, että se ei toimi, koska liikennöitsijät ja HSL "riitelevät" kuka maksaa koneeseen laitettavan ohjelman, että toiminto toimisi! Bingo! Edistämme joukkoliikennettä! No eikös jossain vaiheessa noillle kapuloille tule ikä vastaan, niin silloin on pakko uudistaa.

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No eikös jossain vaiheessa noillle kapuloille tule ikä vastaan, niin silloin on pakko uudistaa.

Tämä on jo offtopiccia mutta suht "räjähtäneen" näköisiä ne ovat olleet jo pitkään että toivoa sopii ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaamatta tähän kysymykseen, esitänkin toisen kysymyksen:

Eikös Pusateceillä pitäisi olla mahdollista lukea HSL:n "Buscom"-kortit? Joku rajapinta kaiketi mahdollistaisi tämän? Ei ilmeisesti ole vielä siis otettu tuotantoon vai?

Jos ja kun, niin sitä kauttahan päästään eroon näistä alkeellisista kapuloista, kun kortit voidaan lukea suoraan PT-10 -rahastuslaitteella.

Joskus kyselly tuota asiaa ja meidän firman rahastuslaiteosaston ytv-kapulajaoston alijohtaja sano että se ei YTV:lle sopinut että noita kortteja luettaisiin Pusateceilla vaikka se olisikin teknisesti mahdollista. Syytä en tiedä että miksi ei...

Asiasta toiseen, kapuloista sietäisi kyllä päästä eroon, sen verran toimimattomia ovat nyt kun uudet kortit tulivat... Eivät toimi niinku mitenkään päin ne uudet kortit.
 
Telineissä ei muistaakseni ole eroja (en ihan varma ole), mutta olen huomannut, että monesti matkakortti koteloineen ei mene U-kapulan koloon kuin yhden suuntaisesti. Voisiko olla tästä kyse?

Pusatec PT-10 lukee ISO 14443 A ja B, Mifare Standard, Mifare DESfire, Mifare Ultra Light ja I-CODE standardin kortteja eli näitä uusia vihreitä HSL:n matkakortteja sekä kertakortteja, mutta ominaisuus ei ole vielä tuotantokäytössä. Kun se otetaan käyttöön, niin U-kapula jäänee historiaan :lol:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Meillä ei ainakaan ole ole käytössä mitään Pusatec PT-10 mallin rahastuslaitetta ja mitä taasen tulee korttien lukemiseen laitteella niin jos kortin luku EI ONNISTU lompakon tai laukun läpi, EI AUTA puhista, ähistä ja tuhista vaan antaa sitten kortti kiltisti kuljettajalle luettavaksi laitteella.

Eivätkä ne kaikki U-kapulat+pohja ole "räjähtäneen näköisiä", itse olen linjalla käyttänyt aivan uuttakin yhdistelmää.

Korttien toisinaan huono sopiminen lukuaukkoon johtuu mielestäni enemmän erillaisista korttikotelon versioista sekä siitä että sinne koteloon pitää säilöä vuoden latauskuitit, jotka turvottavat kotelon.

Matkustajien pitäisi lisäksi vihdoin oppia että lukeminen laitteella nyt vain on hitaampaa kuin buscom-etälukijalla (katureissa), sekä että jos U-linjat ovat myöhässä esim. vaihtoyhteyksien odottelun ja/tai rahdinkuljetuksen takia lopettaa se vinoilu ja herjojen heitto kuljettajalle, se meinaan alkaa kyllästyttämään kun koko viikon tai pidempäänkin ajaa samaa vuoroa ja joka päivä saa kuunnella erillaista "vitsintynkää" siitä kun on myöhässä, esimerkiksi ed. mainituista syistä johtuen.
 
Viimeksi muokattu:
Eivätkä ne kaikki U-kapulat+pohja ole "räjähtäneen näköisiä", itse olen linjalla käyttänyt aivan uuttakin yhdistelmää.

Joo ei varmaan silti tarvitse keuhkota? Suurin osa on noita räjähtäneitä enkä arvellut toteamuksen loukkaavan ketään.

"Hymyillään kun tavataan" Hmm.
 
ja mitä taasen tulee korttien lukemiseen laitteella niin jos kortin luku EI ONNISTU lompakon tai laukun läpi, EI AUTA puhista, ähistä ja tuhista vaan antaa sitten kortti kiltisti kuljettajalle luettavaksi laitteella.

Ketjun alussa mainittu ongelma ei ollut siinä, että kortti olisi ollut jossain kassien tai lompakoiden sisuksissa. Sehän oli samassa kotelossa, jossa se meni toisen auton ihan samanlaiseen lukijaan.

Ja sietäisi kyllä kuljettajien opetella käyttämään laitteita.

Kovin mielellään matkustaja ei anna korttia U-linjakuskin käteen, kun ei voi olla varma, mitä veloituksia sieltä tehdään. Minulle on jo kolme kertaa (aina eri liikennöitsijällä) käynyt niin, että U-kuljettaja on painellut nappia ja veloittanut uuden arvolipun, vaikka kortilla oli voimassaoleva lippu. Tai sitten kuljettaja on myynyt väärän arvolipun.

Kun minulle, joka useimmiten kuljen Helsingin sisäisillä linjoilla, sattuu monta tällaista tilannetta harvoilla U-bussimatkoilla, niin kuinkahan yleistä tuo virheveloitus onkaan!

Eikä matkustajalla ole mitään oikeusturvaa tuossa tilanteessa. Virheen voisi korjata viiden minuutin sisällä, jos lukijalaitteelle ei vielä ole ehditty näyttää toista korttia. Mutta eihän matkustaja voi tuota virhettä huomata, kun hän ei näe lukijalaiteen näyttöruutua.

Ja kun sitten myöhemmin huomaa arvoa kadonneen kortilta ja menee ohjeiden mukaisesti HSL:n toimistoon pyytämään hyvitystä, niin siellä kyllä tulostetaan kortin tapahtumista lista, jossa näkyvät nuo virheelliset veloitukset. Mutta virhettä ei korjatakaan, vaan asiakas pannaan täyttämään palautelappu, joka kuulemma menee liikennöitsijälle ja sitten joskus pitäisi tulla hyvitys. Eipä ole näkynyt rahoja kortilla eikä pankkitilillä eivätkä liikennöitsijät ole vaivautuneet ottamaan yhteyttä, vaikka kaikki yhteystiedot (kirjeposti, sähköpostilla, puhelimen) on annettu.

Matkustajien pitäisi lisäksi vihdoin oppia että lukeminen laitteella nyt vain on hitaampaa kuin buscom-etälukijalla (katureissa), sekä että jos U-linjat ovat myöhässä esim. vaihtoyhteyksien odottelun ja/tai rahdinkuljetuksen takia lopettaa se vinoilu ja herjojen heitto kuljettajalle, se meinaan alkaa kyllästyttämään kun koko viikon tai pidempäänkin ajaa samaa vuoroa ja joka päivä saa kuunnella erillaista "vitsintynkää" siitä kun on myöhässä, esimerkiksi ed. mainituista syistä johtuen.

Ei tietenkään ole kuljettajan vika, jos vuoro on myöhässä. Mutta ei se ole matkustajankaan vika. Matkustajalle kuljettaja kuitenkin on liikenteenharjoittajan edustaja, joten välittäköön palautteet omalle esikunnalleen! Kyllähän matkustajaa kusetetaan aika pahasti, jos jokin vuoro on JOKA PÄIVÄ myöhässä.

Ja matkustajan näkökulmasta ei ole mitään järjellistä selitystä siihen, että kortinlukulaite on U-busseissa erilainen kuin muissa. Vaikka tiedonvälitystekniikka tai yhteenkytkeminen auton muiden laitteiden kanssa olisi erilaista, niin matkustajan pitäisi nähdä laitteesta samat tiedot linjasta riippumatta.
 
Vaikka matkustaja ei haluaisikaan antaa korttiaan kovin mielellään kuljettajalle niin HSL:n lipunmyyntioppaan mukaan KORTTI ANNETAAN KULJETTAJALLE joka veloittaa esim. arvolipun, vaikea uskoa että kuljettajat tahallaan veloittaisivat vääriä lippuja, mukamas ylimääräisen lipputulon toivossa, kyllä itse ainakin osaan asiallisesti kysyä minne matkustaja on menossa/ minkälaisen lipun hän haluaa.

Vastaan on tullut myös tapauksia kun U-kapula on ollut matkustajien käytössä että halutaan ITSE veloittaa kortilta esim. Vantaan sisäinen arvolippu ja matkustetaankin Helsinkiin niin kun alunperin oli tarkoituskin.

Toteutuuko matkustajan oikeusturva silloin jos käytössä on etälukija ja matkustaja TAHALLAAN ja täysin TARKOITUKSELLA painaa valitessaan sisäisen lipun ja matkustaakin kuntarajan yli, kenen oikeusturvasta silloin on kysymys?

Tällä kommentillani lipun lukemisen hitaudesta tarkoitin juurikin sitä että oikeantyyppinen lippu ja sitä kautta oikea veloitus matkakortilta onnistuu kun matkustaja ei käy liian kuumana ja yritä olla U-lukijaa nopeampi.

Ilmarille tiedoksi että on olemassa todellakin tekninen syy miksi U-linjojen busseissa EI OLE katurien tapaan ETÄLUKIJAA, koska se EI TOIMI ilman buscom myyntilaitetta jolla paperilippuja taasen myydään.

Ainakin meillä yhtiössä auto samalla vuorolla päivittäin saattaa olla eri yksilö kun edellisenä päivänä, jolloin kaikkiin yhtiön autoihin kahden erillaisen lipunmyyntilaitteen asentaminen muutamia HSL:n lipulla matkustavia varten saattaisi tulla hieman kalliiksi.

Ja kun etälukija vaatii toimiakseen myös buscom-myyntilaitteen, niin mitä merkitystä on U-linjalla enää jos Ilmarin (kuu taivaalta) toiveen mukaisesti pitäisi U-linjoilla sitten alkaa myymään myös paperisia sisäisiä-ja seudullisia kertalippuja, jotta myös HSL:n kortilla matkustavien matka nopeutuisi?!

Matkan hitauteen U-linjoilla usein vaikuttaa myös asiat joita matkustajat eivät halua ymmärtää, kuten se että melkein kaikki U-linjojen autot ovat korkealattiaisia, varustettu yhdellä etu-ja keski/takaovella joka myöskin hidastaa autoon nousemista ja sieltä poistumista eli hidastaa matkantekoa, ja kuitenkin matkustaja olettaa auton olevan yhtä nopea kuin matalalattiainen kaupunkibussi.

Ja jos matkustajalla on mahdollisuus samalla matkalla käyttää toisen linjan MATALALATTIAA jossa on ihana ja toimiva etälukija kannattaa valita sellainen, niin ei tarvise valittaa kuljettajille vuoron hidastelusta ja U-lukijoiden toiminnasta.

On matkustajia jotka valitsevat U-linjan bussin aivan muista syistä kun "ainoa mahdollinen" käytettävä (esim. pehmeät penkit) ja sitten kuitenkin jaksavat valittaa kun ollaan myöhässä, kuinka moni käy matkan aikana/ sen päätyttyä yhtä paljon esim. pitkillä seutulinjoilla katurikuskille valittamassa kun U-linjoilla tehdään??
 
Minähän matkustan joka arkipäivä U-linjoilla 485 ja 490/495 Vantaan viimeiselle pysäkille ennen Nurmijärven kunnan rajaa. Kuin tulen Helsingistä niin se tietysti tarkoittaa että käytän "normaali" seutulippua kautena. En ole huomannut että ne olisi hirveesti veloittanut arvolippuja ns. "vahingossa", mutta ehkä se mulle kannattaa käydä HSLllä tarkastamssa asian. :D Arvoja tietysti väillä häviää kortista mutta syy taitaa kyllä enemmän olla itse, koska matkustan silloin tällöin Kirkonummen U-linjolla.

Luulen kyllä että Korsisaaren kuskit joutuvat melkein jokaisella sivulla käyttämään kapulaa, niin heille käyttäminen ei pitäisi tuottaa suurempaa päävaivaa. Ventoniemellä ei ole edes aina kapula mukana kuin hyppään kyytiin, ja todennäköisyys kuskille joutua käyttämään sitä on pienempi, niin silloin virheiden mahdollisuus myöskin kasvaa.

Miten on sitten näillä U-linjoilla joka ajaa Östersundomiin, niin voiko siellä olla enemmän "ongelmia" kuin varsinkin noita pitkän matkan kuskeille joutuu harvemmin käyttämään niiitä. Luulis että Porvoon Liikenteen kuskeille joutuu suhtkoht usein käyttäämään konetta, jos sattu olemaan mukana.

Onko muuten noita kapuloita jouduttu valmistamaan lisää nyt kuin Östersundom ja Kirkkonummi on tullut mukaan? Vai onko ollut joku varasto jossain missä on ollut suuri määrä ylimäääräisiä?
Kerran olen matkustanut Porvoon likenteellä "landelta stadiin", ja silloin ei ollut kapula mukana.

Skurubisin
 
Vaikka matkustaja ei haluaisikaan antaa korttiaan kovin mielellään kuljettajalle niin HSL:n lipunmyyntioppaan mukaan KORTTI ANNETAAN KULJETTAJALLE joka veloittaa esim. arvolipun, vaikea uskoa että kuljettajat tahallaan veloittaisivat vääriä lippuja, mukamas ylimääräisen lipputulon toivossa, kyllä itse ainakin osaan asiallisesti kysyä minne matkustaja on menossa/ minkälaisen lipun hän haluaa.

Ei kuljettaja varmaan tahallaan veloita väärää lippua, mutta osaamattomuuttaan kyllä.

Jos hyvissä ajoin ennen lähtöaikaa Helsingissä Kampin linja-autoasemalla matkustaja antaa kortin kuljettajalle ja oma-aloitteisesti sanoo olevansa menossa Kirkkonummelle, niin kuljettajan pitäisi osata veloittaa kortilta kolmen vyöhykkeen lippu. Matkustaja ehtisi ihan mainiosti vaihtoajan puitteissa hoitaa nopean asiansa Kirkkonummella ja lähteä paluumatkalle. Onko siis matkustajan vika, kun kuljettaja veloittaakin kahden vyöhykkeen lippuja, mikä paljastuu vasta vaihtaessa Kirkkonummella? Tämä matkustaja joutuu kuljettajan virheen takia ostamaan uuden lipun. Samoin käy sillekin matkustajalle, joka Kirkkonummella olisi jatkanut matkaa Kirkkonummen sisäisellä autolla.

Onko sekin matkustajan vika, että kuljettaja veloittaa kortilta uuden lipun, vaikka matkustaja sanoo hänelle kortin antaessaan, että vaihto on voimassa?

Ilmarille tiedoksi että on olemassa todellakin tekninen syy miksi U-linjojen busseissa EI OLE katurien tapaan ETÄLUKIJAA, koska se EI TOIMI ilman buscom myyntilaitetta jolla paperilippuja taasen myydään.

Ainakin meillä yhtiössä auto samalla vuorolla päivittäin saattaa olla eri yksilö kun edellisenä päivänä, jolloin kaikkiin yhtiön autoihin kahden erillaisen lipunmyyntilaitteen asentaminen muutamia HSL:n lipulla matkustavia varten saattaisi tulla hieman kalliiksi.

Ja kun etälukija vaatii toimiakseen myös buscom-myyntilaitteen, niin mitä merkitystä on U-linjalla enää jos Ilmarin (kuu taivaalta) toiveen mukaisesti pitäisi U-linjoilla sitten alkaa myymään myös paperisia sisäisiä-ja seudullisia kertalippuja, jotta myös HSL:n kortilla matkustavien matka nopeutuisi?!

Vaikka sinänsä onkin ihan tyhmää, että U-linjoilla on lippurajoitteita (matkustajan näkökulmastahan U-linjatkin ovat samaa HSL-linjastoa), niin en nyt ole vaatimassa "kuuta taivaalta".

Ymmärrän kyllä, miksi U-bussissa ei ole (Buscom-)etälukijaa. Sitä vaan en käsitä, että oli teknikka ja lukijalaite mikä tahansa, niin U-linjan laittessa ei ole matkustajalle näkyvää näyttöruutua. Kai sellaisen osaavat valmistaa muutkin kuin Buscom? Onhan niissä U-lukijoissa kuljettajalle näyttöruutu, vai onko?

Ja toivon tosiaan, että kuljettajan ja bussiyhtiön silmissä kaikki matkustajat olisivat yhtä tervetulleita käyttämästään lipputyypistä riippumatta (oli se sitten HSL:n tai Matkahuollon tai liikennöitsijän oma kortti). Hyvää palvelua saava HSL-matkustaja on myös potentiaalinen kaukoliikennematkustaja, kun hänelle tulee satunnainen matkustustarve seudun ulkopuolelle. Töykeästi kohdeltu valitsee varsin herkästi muun matkustustavan.

Matkustajan näkökulmasta osoittaa vain huonoa liikennesopimusten tekoa, että U-linjojen lippujärjestelmä on sellainen sekamelska kuin nyt. Kaikkein järkevintä olisi, että HSL-alueen sisälle matkoille myytäisiin myös kertalippuina vain HSL-lippuja ja alueen ulkopuolelle ulottuville matkoille muita. Tämä toimii junissakin, vaikka niissä ei konduktöörillä ole Buscomia. (Ja junan eteisessä on Buscom-lukija kuitenkin! :eek: )

Huonon tekniikan käyttäminen verukkeena hankalille systeemeille saa ainakin meikäläisen kaipaamaan vanhoja kunnon paperi- ja pahvilippuja.

Ja jos matkustajalla on mahdollisuus samalla matkalla käyttää toisen linjan MATALALATTIAA jossa on ihana ja toimiva etälukija kannattaa valita sellainen, niin ei tarvise valittaa kuljettajille vuoron hidastelusta ja U-lukijoiden toiminnasta.

On matkustajia jotka valitsevat U-linjan bussin aivan muista syistä kun "ainoa mahdollinen" käytettävä (esim. pehmeät penkit) ja sitten kuitenkin jaksavat valittaa kun ollaan myöhässä, kuinka moni käy matkan aikana/ sen päätyttyä yhtä paljon esim. pitkillä seutulinjoilla katurikuskille valittamassa kun U-linjoilla tehdään??

Aika harvoin olen U-linjoja käyttänyt enkä ole koskaan niiden hitaudesta valittanut. Joihinkin paikkoihin ja joihinkin aikoihin nyt vain ei muilla linjoilla pääse.

Joissakin tilanteissa olen valinnut kahdesta linjasta "tavallisen" enkä U-linjaa. Ei mahdollisen matalan lattian eikä kiireen takia. Varmuus lukijalaitteen toiminnasta on kyllä painanut vaa'assa.

Sitä paitsi monessa katurissa on paljon miellyttävämmät ja tilavammat penkit kuin kaukoliikenneautoissa, ainakin kaupungissa ja lähiseudulla tehtäviä matkoja ajatellen. :smile:
 
Onko muuten noita kapuloita jouduttu valmistamaan lisää nyt kuin Östersundom ja Kirkkonummi on tullut mukaan?

Laitteita on vapautunut kioskeista, joissa niitä on ennen käytetty arvon ja kauden lataamiseen. Matkakorttien vaihdon vuoksi kioskeihin tuli kokonaan uudet latauslaitteet.
 
Laitteita on vapautunut kioskeista, joissa niitä on ennen käytetty arvon ja kauden lataamiseen. Matkakorttien vaihdon vuoksi kioskeihin tuli kokonaan uudet latauslaitteet.

Jos vanhat laitteet ei enää toimi kioskeissa, niin miten ne sitten toimivat busseissa?

Toimiiko siis arvon ja kauden lataaminen uusissa laitteissa ja korteissa eri systeemillä, mutta arvon veloittaminen ja kauden lukeminen samalla? Vai onko uusi teknikka niin "edistyksellistä", että jokaiseen toimintoon pitää kohta olla oma erillinen laite?

Kun bussissa pitäisi (ESLL:n mukaan) olla buscom-kertalippulaite, että lukijat toimisivat, niin onko junissa jonnekin komeroon tai ohjaamoon piilotettuna isot määrät tyhjän panttina lojuvia kertalippulaitteita?

Meno taitaa olla kuin Ankkalinnassa. Pellepelottomat askartelevat vinkeitä vempaimia, joihin hyväuskoiset virkamiehet ja poliitikot hurahtavat suin päin? Laitevalmistajat nauravat ja veronmaksajat kustantavat kiltisti...
 
Jos vanhat laitteet ei enää toimi kioskeissa, niin miten ne sitten toimivat busseissa?

Toimiiko siis arvon ja kauden lataaminen uusissa laitteissa ja korteissa eri systeemillä, mutta arvon veloittaminen ja kauden lukeminen samalla?

Uusien korttien kanssa sekä lataaminen että lukeminen toimii eri systeemillä kuin vanhojen korttien. Kaikki vanhat lukijat on muutettu lukemaan sekä vanhoja että uusia kortteja.

Kioskeissa olleita laitteita ei vaan päivityksen jälkeen olekaan palautettu kioskeihin, vaan U-linjojen busseihin.
 
Takaisin
Ylös