Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mulla on vanha 1970-luvun alun GT-kartta lounais-Suomesta jossa Urpo- rata on piirretty katkoviivalla Uudestakaupungista Säkylään. Miten lähellä Urpon toteuttaminen aikoinaan oli?KMT sanoi:Onko kellään mitään tietoa ko.rataideasta?
Tuossa Uusikaupunki-Turku henkilöliikenneselvityksessä oli juttua, mutta mistä esimerkiksi näkisi ko. radan linjauksen kartalla?
Sori vastaus näin vanhaan viestiin, mutta kyllä ainakin Porin muutama vuosi sitten talouksiin jaetussa yleiskaavassa on merkitty varaus raideliikenteelle Honkaluodon sillan ja Ulvilan välistä etelään lähtevälle raiteelle. Lisäksi oli varaus kolmioraiteelle Haapamäen radalta em. suuntaan (mikä taitaa olla nykyään mahdottomuus alueen kasvaneen rakennuskannan takia)Compact sanoi:Suoraa linjaa Uudestakaupungista Raumalle. Raumalta ei tainnut olla suunnitelmissa Poriin mitään linjausta, vaan Porin nimi on tässä mukana vain korostamassa Satakunnan merkittävyyttä tärkeänä seutukuntana.
Henkilöliikenne on myös tärkeä, kyllä porilaiset mieluiten lähtevät maailmalle Turun suuntaan.
Toki tällaista ei pelkästään matkustajaliikenteelle rakennettaisi, mutta onhan tuolla satamissa sen verran liikennettä, että rahdinkin kuljetukselle lienee edelleen kysyntää vaikka jalostamoa ei aikanaan tullutkaan.
Toki tällaista ei pelkästään matkustajaliikenteelle rakennettaisi, mutta onhan tuolla satamissa sen verran liikennettä, että rahdinkin kuljetukselle lienee edelleen kysyntää vaikka jalostamoa ei aikanaan tullutkaan.
Käytännössä lähes koko Turun, Rauman ja Porin satamien rahtikysyntä suuntautuu lähialueelle tai sisämaahan päin. Rantaa pitkin kulkevilla radoilla ei ole eikä tule merkittävää junarahtikysyntää. Kun satamia on tiheässä ja merikuljetus on halvempaa kuin junarahti, merkittävät rahtimäärät rahdataan pääosin lähimmästä sopivasta satamasta.