Uudet bussit 2015

Menee ehkä väittelyksi, mutta jos nyt vertaan viime vuonna Turkuun tulleita Volvoja ja Scanioita, en löydä 8900 mallista mitään, mikä olisi Scaniaa parempi. Scaniassa etenkin moottorin ja vaihteiston toiminta on vakuuttavaa. Kulutuksissa ei varmaan isoja eroja, enempi riippuu ajettavasta linjasta. Volvon ohjaus on jäykkä, ovijarru vaatii tarkkaa kaasun käyttöä, moottori tehoton ja aina tuntuu joku vikavalo palavan. Korin osalta sivuikkunat auton etuosassa liian korkealla ja lämmitys tuntuu vähän vaatimattomalta. Lattiapuhaltimet pakko sammuttaa, ne on liian äänekkäitä. Pisteenä I:n päällä on kuljettajaa ärsyttävä asia, radio sammuu kun etuovi aukeaa - sen saa kyllä päälle takaisin, mutta osaa olla ärsyttävä.

Moottorin tehoa lukuunottamatta kaikki noista on säädettävissä, jopa tuo radion sammuminen. Vaihteiston toimintakin riippuu sisällä olevasta ohjelmasta. Eikä tuo ovijarru omasta mielestä mitenkään erityisen tarkkaa kaasua vaadi, punaiset valot kun sammuu, niin kaasulla lähtee iloisesti liikkeelle.

Alimitoitettu se 7-litrainen oli, nyt euro 6 - autoissa oleva 8-litrainen sentään jaksaa vähän paremmin.
 
Alimitoitettu se 7-litrainen oli, nyt euro 6 - autoissa oleva 8-litrainen sentään jaksaa vähän paremmin.
Totta tämäkin, mutta alkupään B7RLE 8900:t joissa on voihtin laatikko, liikkuvat selkeästi iloisemmin kuin ZF:n laatikolla varustetut, tai siltä useinkin tuntuu.
 
Totta tämäkin, mutta alkupään B7RLE 8900:t joissa on voihtin laatikko, liikkuvat selkeästi iloisemmin kuin ZF:n laatikolla varustetut, tai siltä useinkin tuntuu.

Kyllä voin ihan kuskin paikalta todeta saman: Voith-laatikolliset autot tuntuvat lähtevän liikkeelle huomattavasti ketterämmin, tehden ajamisestakin paljon mukavampaa. Ainoa miinus oman kokemuksen pohjalta on se turhan terävästi toimiva hidastin, huomaa varsinkin jyrkemmässä alamäessä, kuten Pispalan valtatiellä. Kulutus Voith:lla on aavistuksen suurempi, jonka takia zF on se nykyisin autoihin valikoituva laatikko.
 
Menee off-topic, mutta miten näitä uudempia Volvoja/Solariksia ajetaan: voiko pysäkiltä lähtiessä laittaa lämän tiskiin jos tilaa on kun economy+ vaihtamisohjelmat pitää joka tapauksessa huolen siitä että kierrokset pysyy taloudellisissa lukemissa? Vai lähteekö kierrättämään yli 1500RPM punarajalle asti? Onko taloudellisin kiihdytys siinä ei ihan poljin pohjassa mutta melkein?
 
TKL:n uusien toimitusaikataulusta sen verran että

– heinä-elokuun taitteessa 4 teli-Volvoa,
– elo-syyskuun taitteessa 4 teli-Solarista ja
– joulukuussa vielä 4 pätkä-Volvoa.

Näiden faktojen valossa on hyvin selvää, että useammallakin autolla on käytännössä elämänsä 2 viimeistä viikkoa linjaliikenteessä.
 
TKL:n uusien toimitusaikataulusta sen verran että

– heinä-elokuun taitteessa 4 teli-Volvoa,
– elo-syyskuun taitteessa 4 teli-Solarista ja
– joulukuussa vielä 4 pätkä-Volvoa.

Näiden faktojen valossa on hyvin selvää, että useammallakin autolla on käytännössä elämänsä 2 viimeistä viikkoa linjaliikenteessä.

Kenties ainakin autot #227, #228, #233, #234, #235?, #636, #637, #639 ja #643 näin äkkiä veikattuna?
 
En ole nähnyt viestiketjuissa mainintaa, että TKL:n viime vuoden uudet kaksiakseliset Volvot (47-50) ovat "uutta kevytrakenteisempaa mallia" (lainaus Bussiammattilainen-lehdestä).

Onko tästä mallivaihtoehdosta kenelläkään mitään tarkempaa tietoa? Eroaako se "normaalista" mallista mitenkään muutoin kuin painon osalta? Miten tuo painonalennus on saatu toteutettua? (VDL esim. käyttää Citea LLE -mallinsa rakenteissa lasikuitua). Ainakin TKL on valinnut nuo Volvon uudet kevyet standardi-istuimet (samat kuin Helb, Tammelund ym.) näihin kaksiakselisiin - uusissa teleissä yhä pehmeät Kielit.

Vuoden 2015 alussahan Tammelundin liikenne sai ilmeisesti ensimmäisen tällaisen kevyemmän mallin (?). Onko niitä mennyt muille liikennöitsijöille?
 
En ole nähnyt viestiketjuissa mainintaa, että TKL:n viime vuoden uudet kaksiakseliset Volvot (47-50) ovat "uutta kevytrakenteisempaa mallia" (lainaus Bussiammattilainen-lehdestä).

Onko tästä mallivaihtoehdosta kenelläkään mitään tarkempaa tietoa? Eroaako se "normaalista" mallista mitenkään muutoin kuin painon osalta? Miten tuo painonalennus on saatu toteutettua? (VDL esim. käyttää Citea LLE -mallinsa rakenteissa lasikuitua). Ainakin TKL on valinnut nuo Volvon uudet kevyet standardi-istuimet (samat kuin Helb, Tammelund ym.) näihin kaksiakselisiin - uusissa teleissä yhä pehmeät Kielit.

Vuoden 2015 alussahan Tammelundin liikenne sai ilmeisesti ensimmäisen tällaisen kevyemmän mallin (?). Onko niitä mennyt muille liikennöitsijöille?

Etuosasta ainaki puuttuu podesterit. Lisäksi autot on vain 12-metrisiä
 
Takaisin
Ylös