Uudet bussit, syksy 2022

Mellunmäessä oli keskiviikkona 3.8.2022 pysäköitynä HB 2201. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun minä näin tämän ajoneuvon nk. livenä. Vaikutti hienolta, todella hienolta.
 
Åbergin Linjan Facebook-postauksessa näkyy uusi Yutong E12 järjestysnumerolla 16 rekisteröitynä EUH-106:ksi.
 
Matkustin aikasemmin tänään Nf1387:n kyydissä ja pakko sanoa, että ainakin tämä uusi BYD vaikuttaa paljon laadukkaammalta kuin viime syksynä tulleet. Tässä muutama huomiota jotka voi toivottavasti yleistää muihinkin uusiin BYDeihin:
  • sisäelementeistä kuuluu vähemmän narskuntaa
  • ikkunat eivät vääristä kun niiden läpi katsoo pienestä kulmasta
  • ilmastointi toimi (bussi oli tosin melko tyhjä eli täytyy testata uudestaan jossain vaiheessa täydemmässä bussissa)
  • ikkunoiden kulmat ovat nyt neliskanttisia (minua ainakin häiritsi aikaisemman sarjan pyöreät akvaarioikkunat)
Yksi ongelma jota ei ole korjattu on stop-napeista kuuluva karmea ääni. Sisänäyttökin oli mustana, mutta se saattaa vain johtua siitä, että kuljettaja oli unohtanut kytkeä sen kiinni, tai ettei se muuten vaan ole vielä toimintavalmis.

Yleiskuva laadusta on siis paljon positiivisempi kuin viime syksynä, vaikka yksittäisiä ongelmiakin on vielä.
 
Matkustin aikasemmin tänään Nf1387:n kyydissä ja pakko sanoa, että ainakin tämä uusi BYD vaikuttaa paljon laadukkaammalta kuin viime syksynä tulleet. Tässä muutama huomiota jotka voi toivottavasti yleistää muihinkin uusiin BYDeihin:
  • sisäelementeistä kuuluu vähemmän narskuntaa
  • ikkunat eivät vääristä kun niiden läpi katsoo pienestä kulmasta
  • ilmastointi toimi (bussi oli tosin melko tyhjä eli täytyy testata uudestaan jossain vaiheessa täydemmässä bussissa)
  • ikkunoiden kulmat ovat nyt neliskanttisia (minua ainakin häiritsi aikaisemman sarjan pyöreät akvaarioikkunat)

Pitää myös ottaa huomioon, että ainakin nuo A2- bussit ovat eri sarjaa viimevuonna tulleisiin mm. taka-ikkuna on isompi ja etu-osan kohdalla katosta löytyy ilmavirran ohjaaja. Mutta sitten taas tämän vuoden teli -sarja on vastaavanlainen viime vuonna tulleisiin mitä nyt hsl-alueella oli vain 1kpl. B- sarja eroaa hieman rakennuslaadussa, sen itsekkin huomasin viimevuonna. Voisi sanoa, että B- sarja vastaa lähemmäksi meidän "pohjoisen" standardeja kuin K- sarja mikä perustuu standardi malleihin.
 
Pitää myös ottaa huomioon, että ainakin nuo A2- bussit ovat eri sarjaa viimevuonna tulleisiin mm. taka-ikkuna on isompi ja etu-osan kohdalla katosta löytyy ilmavirran ohjaaja. Mutta sitten taas tämän vuoden teli -sarja on vastaavanlainen viime vuonna tulleisiin mitä nyt hsl-alueella oli vain 1kpl. B- sarja eroaa hieman rakennuslaadussa, sen itsekkin huomasin viimevuonna. Voisi sanoa, että B- sarja vastaa lähemmäksi meidän "pohjoisen" standardeja kuin K- sarja mikä perustuu standardi malleihin.

Onks nää tän syksyn BYD:it tehty Unkarissa vai Kiinassa?
 
Tuli muuten huomattua pieniä kosmeettisia eroja Åbergin ja Pohjolan E12-bussien välillä mm. takavalot ovat värilliset ja kattokyttyrät hieman erilaiset. Åbergille epätyypillisesti myös sisällä spagetti tangot. Onko Tammelundilla aivan identtiset autot penkkeineen ja tankoineen?
 
Tuli muuten huomattua pieniä kosmeettisia eroja Åbergin ja Pohjolan E12-bussien välillä mm. takavalot ovat värilliset ja kattokyttyrät hieman erilaiset. Åbergille epätyypillisesti myös sisällä spagetti tangot. Onko Tammelundilla aivan identtiset autot penkkeineen ja tankoineen?

En tiedä mitä spagettitangoilla tarkoitat mutta jos väriä niin Tammelundilla näyttäisi olevan sille tyypillisesti punaiset tangot…
 
Teli-Yutongeista puheen ollen; Onko Pohjolalle edelleen tulossa vuodenvaihteen sopimuksia varten autoja jo elokuun aikana, kuten oli toisessa ketjussa puhetta?
 
Takaisin
Ylös