Uudet bussit, vuodenvaihde 2023/2024

Vanhoihin sopimuksiin on ainakin kohteeseen 260 (linjat 75, 77 ja 79N) tarjottu tälle vuodelle kaksi uutta sähköteliä, tosin kaiketi vasta elokuusta alkaen. Elokuussa alkaa myös Mäkelänkadun linjojen uusi sopimus ja sinne pitäisi mennä useampi kymmenen sähköteliä. Voisikohan tässä olla taas kyse siitä, että elokuuksi tilattuja autoja on valmistunut hyvissä ajoin ja PL ottaisi joitakin näistä ajoon jo alkuvuodesta esimerkiksi paikkaamaan edelleen uupuvia Kirkkonummen sähkö-VDL:iä.
 
Etelä-Suomen bussit -kalustolistalta löytyy uusi Pohjolan liikenteen Yutong E15 numerolla 1071. https://bussikirjasto.fi/esb/kortti.php?haku=LSN-913 Onko tietoa minne on menossa ja onko kenties oranssi, kun linjoilla 500, 520 ja 530 on ollut säännöllisesti sinistä kalustoa arkena koko syksyn.

1.1. on PL:llä pitänyt tulla kaksi A1-autoa Sipoon sopimukseen (A2-Volvot), sekä Keravan sopimukseen uusi A2, jota ei vielä ole näkynyt. Itse veikkaisin, että on tulossa Keravan sopimukseen
 
Nyt on ESB:n kalustolistaan ilmestynyt Pohjolan liikenteelle uusi Yutong U12 numerolla #1107. Mihinköhän olisi menossa; standardikonfiguraatiolla ei mene edes A1-bussista (vain 26 istumapaikkaa, mutta aika väljästi, ehkä PL:n versiossa enemmän)
 
Nyt on ESB:n kalustolistaan ilmestynyt Pohjolan liikenteelle uusi Yutong U12 numerolla #1107. Mihinköhän olisi menossa; standardikonfiguraatiolla ei mene edes A1-bussista (vain 26 istumapaikkaa, mutta aika väljästi, ehkä PL:n versiossa enemmän)

Ajoneuvoliikennerekisterin mukaan tuossa yksilössä (LSN-912) on 38 istumapaikkaa.
 
ESB-listalla lukee myös 37 istumapaikkaa ja 2-2-1 -ovitus eli täyttää A2-vaatimukset.

Tuo 35 numeron väli, joka jää uuden teliyutongin ja tämän väliin on sopivasti sen kokoinen, että siihen mahtuisi ne 32 uutta teliä (ja lisäksi varakalusto), jotka PL on tarjonnut syksyksi linjojen 61, 64-67 uuteen sopimukseen. Olisikohan tämä U12 sitten niitä A2:ia joita on tarjottu 8kpl 506 ja 79B:n sopimukseen.

muokkaus: niin ja jos tuo 26 istumapaikkaa on peräisin Yutongin sivulta, niin siihen ei kannata luottaa. Siellä sivulla on milloin mikäkin väärä luku eri mallien tiedoissa.
 
ESB-listalla lukee myös 37 istumapaikkaa ja 2-2-1 -ovitus eli täyttää A2-vaatimukset.
muokkaus: niin ja jos tuo 26 istumapaikkaa on peräisin Yutongin sivulta, niin siihen ei kannata luottaa. Siellä sivulla on milloin mikäkin väärä luku eri mallien tiedoissa.

Joo sieltä oli, jollain toisella Yutongin sivulla oli maininta 60 istumapaikasta mikä alkaa on kyllä sellainen luku, että 12 metrisessä bussissa ei mitään käytävää enää ole
 
Näyttää jopa enemmän kiinalaiselta tuotokselta kuin aiemmat Yutongit.

Minulle taas tuli mieleen venäläiset LiAZ-bussit joita kulkee esimerkiksi Moskovassa.
LiAZ-6274_electrobus_and_Škoda_Rapid_as_Taxi.jpg

Joka tapauksessa U12 on mielestäni erittäin tyllikäs ja tuo jotain uutta katukuvaan. Ei voi olla ajattelematta, että ehkä Linkker valmistaisi tuon näköisiä busseja nyt, jos se olisi edelleen pystyssä.
 
"E-sarjan" Yutongit ovat kyllä mun mielestä hienommat.. Eikä näytä niin kiinlaiselta tuotteelta niinkuin tuo "U-sarja"...
 
Takaisin
Ylös