Uudet rekisterikilvet?

Liittynyt
17 Helmikuu 2024
Viestit
60
Voisiko Suomeen tulla kokonaan uudet autojen rekisterikilvet, kun kaikki nykyisten kilpien yhdistelmät on jaettu loppuun? Oma ehdotukseni olisi kolme kirjainta ja neljä numeroa ilman väliviivaa (ABC 1234). Kilvet alkaisivat AAA:sta ja etenisivät täysin tiukassa aakkosjärjestyksessä aina ZZZ:aan saakka. Kilvissä ei olisi erillisiä auto-, perävaunu-, traktori-, moottoripyörä- jne. kilpisarjoja. Kirjaimina olisi normaalikilvissä kaikki muut paitsi Q, Š, W, Ž, Å, Ä ja Ö. Siis myös D, toisin kuin nyt. Erityiskilpi olisi vapaamuotoinen ja siihen kelpaisi mikä sana tai numero, vähintään kolme ja enintään kahdeksan merkkiä. Niissä kelpaisi kaikki kirjaimet, myös Š ja Ž.
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsissa uudistettiin kilpisysteemi v. 2019 siten, että tunnuksen viimeinen numero muutettiin kirjaimeksi (aiemmin ABC 123, sittemmin ABC12D). Tämä on vain oma mielipiteeni, mutta kilpitunnuksen tavaaminen ja muistaminen muuttui hieman vaikeammaksi. Ruotsin kilvissä olisi ollut tilaa myös tuolle Poiposen ehdottamalle tyylille (ABC1234). Siellähän kilvet kulutettiin loppuun jo 2000-luvulla, jonka jälkeen järjestelmä alkoi arpomaan käytöstä poistettuja tunnuksia. Suomessa tätä ei ole toistaiseksi tehty, vaan kaikki uudet tunnukset ovat olleen tähän asti uniikkeja (joitakin poikkeuksia lukuunottamatta).
 
Viimeksi muokattu:
Olisi kiva, jos tässä uudessa ABC 1234 -järjestelmässä olisi useita kiellettyjä yhdistelmä, kuten esim. GAY, HIV, RIP, ASE, USA, RUS, DDT, GOD, HYI, FIN, OMG, LOL, VTU, JML jne. Näin ei tulisi kirosanoja tms. kilpiin.
 
No moottorpyörissä on jo siirrytty numero - kirjaimet .malliin. Eiköhän ne autojen kilveltkin käänny niin päin, siiss 999-AAA
 
Voisiko Suomeen tulla kokonaan uudet autojen rekisterikilvet, kun kaikki nykyisten kilpien yhdistelmät on jaettu loppuun?
Itse näkisin asian niin, että Suomessa pitäisi kaikin keinoin pyrkiä autokannan kasvun sijaan autokannan pienenemiseen. Toimivan joukkoliikenteen pitäisi olla vaatimus jokaiselle vähänkään isommalle uudelle rakennusprojektille, ja verotuksen yms pitäisi suosia sitä, että autoa ei osteta. Näin tuohon tilanteeseen ei ikinä päädytä, että rekisterikilvet loppuisivat kesken.
 
Ovatko kilvet oikeasti loppumassa? Ainoa artikkeli jonka löydän asiasta on 10 vuotta vanha ja sanoo, että kirjainyhdistelmiä riittää 10-15 vuotta, mutta Trafi ei nää syytä valmistautua asiaan.
 
Ovatko kilvet oikeasti loppumassa? Ainoa artikkeli jonka löydän asiasta on 10 vuotta vanha ja sanoo, että kirjainyhdistelmiä riittää 10-15 vuotta, mutta Trafi ei nää syytä valmistautua asiaan.
Tässä viestiketjussa on pohdittu sitä, minkälaiset kilvet voisivat olla "kivoja" sitten kun nykyiset kirjainyhdistelmät loppuvat. Tunnuksethan loppuvat kyllä joskus, mutta se ei juuri nyt ole kilpiviranomaisilla ajankohtainen asia.
Sen sijaan viimeaikaiset "Uudet rekisterikilvet"-uutiset koskevat Y-kirjaimen uutta muotoilua, jotta se erottuisi paremmin V-kirjaimesta. Tällaisia uusia kilpiä on tulossa ensi kesästä alkaen.
 
Tässä viestiketjussa on pohdittu sitä, minkälaiset kilvet voisivat olla "kivoja" sitten kun nykyiset kirjainyhdistelmät loppuvat. Tunnuksethan loppuvat kyllä joskus, mutta se ei juuri nyt ole kilpiviranomaisilla ajankohtainen asia.
Sen sijaan viimeaikaiset "Uudet rekisterikilvet"-uutiset koskevat Y-kirjaimen uutta muotoilua, jotta se erottuisi paremmin V-kirjaimesta. Tällaisia uusia kilpiä on tulossa ensi kesästä alkaen.
Minä myös toivoisin 0:n ja 1:n erottamista O:sta ja I:stä, nythän ne ovat aivan samanlaiset. Nollaan voisi lisätä kapean loven vasempaan alakulmaan ja ykköseen lisätä väkäsen.
 
Itse näkisin asian niin, että Suomessa pitäisi kaikin keinoin pyrkiä autokannan kasvun sijaan autokannan pienenemiseen. Toimivan joukkoliikenteen pitäisi olla vaatimus jokaiselle vähänkään isommalle uudelle rakennusprojektille, ja verotuksen yms pitäisi suosia sitä, että autoa ei osteta. Näin tuohon tilanteeseen ei ikinä päädytä, että rekisterikilvet loppuisivat kesken.
Suomen nykyisessä rekisterikilpijärjestelmässä autoille annetaan pääasiallisesti ennen käyttämättömiä kirjain- ja numeroyhdistelmiä. Nykyisenkaltaiset kilvet siis loppuvat joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin.
Eri asia on sitten se, jos järjestelmää muutettaisiin siten, että alettaisiin uusiokäyttää käytöstä poistettujen ajoneuvojen tunnuksia. Näinhän tehtiin Suomessa ennen vuotta 1972, ja näin tehdään kai Ruotsissa edelleenkin. Tästä huolimatta Ruotsissa ABC-123-tyyppiset yhdistelmät loppuivat, ja uusissa kilvissä kolmas numero korvattiin kirjaimella.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Nykyään voi olla samat kilvet eri tyyppisissä ajoneuvoissa. Muuttui joku aika sitten
Koska tällainen lakimuutos on annettu? Minä kuulin juuri jokunen vuosi sitten, että esimekiksi museoauto ei voi saada alkuperäistä rekisteritunnustaan, esim. AR-367, jos nykyisellä moottoripyörällä on sama tunnus. Kirjoittamasi kommentin mukaan asia onkin nyt taas päivastoin.
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin olen näitä tunnusasioita pohtinut, jos ei ole ollut tärkeämpää tekemistä. Tosiaan autojen tunnukset käyvät vähiin jossain vaiheessa, vaikka ei vielä esim. tänä vuonna. Järjestelmä, jossa numeroiden puolelle lisättäisiinkin kirjain korvaamaan numeroa ilman mitään rajoituksia, olisi ongelmallinen tuon 1 vs. I ja 0 vs. O -jutun takia. Ainakin pitäisi päättää, että numeroiden puolella kirjaimina käytetään muita rekisterijärjestelmään kelpaavia kirjaimia paitsi I:tä ja O:ta. En tiedä, miten tuo on Ruotsissa mietitty, heidän kilvissään 1 on ainakin ihan selkeästi numeron näköinen merkki, kun I tarkoittaa vain I-kirjainta. Tunnuksia joudutaan tunnistamaan tien päällä hyvin monenlaisissa olosuhteissa, joten mielestäni ei ole hyvä, jos numerolitaniassa on mukana sellaisia kirjaimia, jotka muistuttavat jotain numeroa.

Mieluiten muuttaisin järjestelmää sellaiseksi, että numeroita olisi jatkossa (uusissa kilvissä) neljä nykyisen kolmen sijasta. Eli AAA-1000, AAA-1001, ... AAA-9999 ja edelleen AAB-1000, AAB-1001, ... AAB-9999 jne. Eivät tunnukset loppuisi pitkiin aikoihin. Jos taas kierrätyskilpiin mentäisiin, niin ainakin pitäisi olla käytössä riittävän pitkä karenssiaika, eli tietyn tunnuksen poistumisesta pitäisi olla pitkä aika, ennen kuin sen saa antaa uudelleen käyttöön.
 
Minä myös toivoisin 0:n ja 1:n erottamista O:sta ja I:stä, nythän ne ovat aivan samanlaiset. Nollaan voisi lisätä kapean loven vasempaan alakulmaan ja ykköseen lisätä väkäsen.
Miksi? Numerot ja kirjaimet ovat kuitenkin aina erotettu eikä voi olla peräkkäin kuin väliviivan kanssa.
 
Tai sitten voisi olla maakuntatunnukset. Suomen 18 maakunnilla olisi numero väliltä 01-18, maakuntanumeron mukaan, ja formaatti voisi olla [maakuntatunnus]-AB-123. Tämä formaatti antaisi jokaisessa maakunnassa 575 424 yhdistelmää, jos kirjaimia Q, W, Å, Ä ja Ö ei käytettäisi.
 
Takaisin
Ylös