Väinö Paunu Oy

No tavallaan reitistö ja pysäkkivalikoima on jo nykyisinkin kovin identtinen, muutama poikkeus tulee lähinnä mieleen
- Paunu poikkeaa vielä Jämsässä Tampere–Jyväskylä. Toki poikkeaa myös nykyisen FLEX-liikenteen yksittäinen F24-vuoroki. Nähdäänkö tässä harmonisointia ja jos, niin keskustan voitoksi vai tappioksi? Vuorotarjonnan ollessa suurempaa, ne ovat myös kilpailleet vahvasti Jyväskylä–Jämsä -vakiovuorojen kanssa. Päällekkäinen tarjonta varmaan kadonnee, joskin nuo vakiot vaikuttaisivat olevan käyttöoikeussopimusliikennettä vallan.
- Samaisella 9-tiellä Paunu on myös palvellut Urjalaa. Ei se ytimen kautta ajo pitkää mutkaa tee ja ajantasauspaikkana ideaali
- Suurimmat erot löytynevät sitten 3-tieltä, jossa Paunu on palvellut Hämeenlinnaa, lukuisia ramppi- ja kaupunkipysäkkejä unohtamatta Helsinki–Vantaan matkakeskusta ja Hesan satamia. Ja vanhalta 3-tieltä löytyy vielä Valkeakoski. Tällä hetkellä OB:n kaupassa tämän tarjonnan tyydyttää tavallaan Valkeakosken Liikenne – KA-konsernilla kun ei ole nyt omaa tarjontaa. Tämä on isossa mittakaavassa varmaan se mielenkiintoisin kilpailuasetelma ja kauanko se kestää!

Niin, tässä varmaan jää nähtäväksi, tullaanko Onnibus Flex -liikennettä ajamaan Tampereelta Helsingin, Turun, Lahden ja Jyväskylän suuntiin. 1-tiellähän Flex-tarjonta on vähitellen lisääntynyt alkuvaiheen parista päivittäisestä vuorosta jopa 5 - 6 edestakaiseen vuoroon. Toisaalta uudet kerros-Volvot voisivat vapauttaa Astromegoja uusillekin Mega-vuoroille ellei noi ole jo niin loppuunajettuja, että menisivät poistoon.
 
Kyllähän vielä astromegat vaikka ikää onkin sen kymmenen vuotta ja 2 miljoonaa mittarissa niin tuskin ovat poistoon menossa. Käyttökelpoisia ovat vielä. Uudet volvot tietysti helpottaa hieman tilannetta ettei astroja tarvii aivan pitää pitkissä vuoroissa missä kilometrejä kertyy paljon. Voi hieman käyttää löysemmissä kierroissa ja ruveta säästelemään.
 
Kyllähän vielä astromegat vaikka ikää onkin sen kymmenen vuotta ja 2 miljoonaa mittarissa niin tuskin ovat poistoon menossa. Käyttökelpoisia ovat vielä.

Astromegoihin on kuulemma tehty moottorienvaihtoja yms. teknisiä päivityksiä, joten kyllä niillä vielä on kilometrejä edessään.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, tässä varmaan jää nähtäväksi, tullaanko Onnibus Flex -liikennettä ajamaan Tampereelta Helsingin, Turun, Lahden ja Jyväskylän suuntiin. 1-tiellähän Flex-tarjonta on vähitellen lisääntynyt alkuvaiheen parista päivittäisestä vuorosta jopa 5 - 6 edestakaiseen vuoroon. Toisaalta uudet kerros-Volvot voisivat vapauttaa Astromegoja uusillekin Mega-vuoroille ellei noi ole jo niin loppuunajettuja, että menisivät poistoon.

Niin, no noita uusia kerros-Volvoja ei ole tällähetkellä kuin kaksi ja ainakin niistä yksi on M8:n reitillä..
 
Huomionarvoista myös että Expressbus-värit katoavat lähes kokonaan. Sen värisiä autoja ei tämän jälkeen ole kuin muutamia Pekolalla ja Länsilinjoilla, joten aika vähäiseksi jää ko. tuotenimen merkitys tästä eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Huomionarvoista myös että Expressbus-värit katoavat lähes kokonaan. Sen värisiä autoja ei tämän jälkeen ole kuin muutamia Pekolalla ja Länsilinjoilla, joten aika vähäiseksi jää ko. tuotenimen merkitys tästä eteenpäin.

No länskällä on taas ainaki yksi enempi kun Paunun #69 on osa kalustoa. Jos näkyvyyttä mitataan, niin LL:n EB-autot ovat jo eniten näkyvillä Pirkanmaalla
 
No länskällä on taas ainaki yksi enempi kun Paunun #69 on osa kalustoa. Jos näkyvyyttä mitataan, niin LL:n EB-autot ovat jo eniten näkyvillä Pirkanmaalla

Onhan myös tuon lisäksi Paunun 68 myös nykyään Länsilinjat. Nämä ilmeisesti myyty jo tammikuun lopulla uuteen kotiin, sillä Trafin mukaan vakuutus oli vaihtunut kummassakin 26.01.2024.
 
Ainakin sen verran, että enää ei saa autoja vuokralle. Tampereen messukeskuksen asiakaskuljetuksetkin lienee nyt järjestelty, viime viikolla oli kuulemma ainakin O. Mäntylää havaittu vastaavissa touhuissa (?)

Mäntylä oli aikaisemminkin Paunun alihankkijana messukeskuksen ajoissa mutta lieneekö siirretty sitten päävastuu ajoista Mäntylälle. Myöskin VR joutuu miettimään junakorvauksia, varsinkin myöhässä olleista junista on Paunun autoilla viety matkustajia perille.
 
Mäntylä oli aikaisemminkin Paunun alihankkijana messukeskuksen ajoissa mutta lieneekö siirretty sitten päävastuu ajoista Mäntylälle. Myöskin VR joutuu miettimään junakorvauksia, varsinkin myöhässä olleista junista on Paunun autoilla viety matkustajia perille.

Eiköhän tuohon VR:n kohdalle jokin ratkaisu löytyne, onhan Tampereella vielä Länsilinjat joilla sopivaa kalustoa. Mutta onhan myös KA-konsernissakin ajaneet noita junakorvauksia, itse ainakin näin aiemmin kuvia missä oli Satakunnan Liikenteen autoja junankorvaajana, ja lisäksi Jyväskylän Liikenteelläkin välillä tuurailleet junaa..
 
Onkohan suomessa yhtäkään bussifirmaa, jolle vr ei ainakin joskus olisi ollut hyvä asiakas. Junaan kun sopii satoja matkustajia ja yhteen bussiin menee vain kymmeniä. On niillä jokaisen firman puhelinnumerot ja monella on valmiina vr linjakilvet. :)
 
Niin, tässä varmaan jää nähtäväksi, tullaanko Onnibus Flex -liikennettä ajamaan Tampereelta Helsingin, Turun, Lahden ja Jyväskylän suuntiin. 1-tiellähän Flex-tarjonta on vähitellen lisääntynyt alkuvaiheen parista päivittäisestä vuorosta jopa 5 - 6 edestakaiseen vuoroon. Toisaalta uudet kerros-Volvot voisivat vapauttaa Astromegoja uusillekin Mega-vuoroille ellei noi ole jo niin loppuunajettuja, että menisivät poistoon.

Satakunnan liikenne ajaa ma-to Flexi F3 vuoron Tampereelta klo 9.00 Helsinkiin ja Helsingistä klo 12.05 Tampereelle. Tuo vuoro noudattaa samaa reittiä ja aikataulua kuin Mega vuorot.
 
Myöskin VR joutuu miettimään junakorvauksia, varsinkin myöhässä olleista junista on Paunun autoilla viety matkustajia perille.

Koiviston Auto/Satakunnan Liikenne on viimeaikoina operoinut Tampereelta noita junakorvauksia useaan otteeseen punaisilla busseilla. :smile:
 
Koiviston Auto/Satakunnan Liikenne on viimeaikoina operoinut Tampereelta noita junakorvauksia useaan otteeseen punaisilla busseilla. :smile:

Ovat olleet etukäteen suunniteltuja korvaustarpeita ratatöistä johtuen. Jos yllättäen tulee Tampereella vaikkapa sähköratavauriosta johtuen tarve saada korvaavia busseja, niin silloin niitä ei Satakunnasta asti ehditä odottelemaan.
 
Takaisin
Ylös