- Liittynyt
- 16 Kesäkuu 2006
- Viestit
- 359
Suomessa (lue: helsingin ympäristö) tuntuu olevan huono informaatiokulttuuri. Opasteita matkustajille on turkasen vähän. Lisäksi vaihtaminen kulkuneuvosta toiseen on yleensä rappusten kautta kiertämistä, epäloogista puskien yli pomppimista, arpomista mistä pääsisi tien toiselle puolelle, jne.
Esim Saksassa osataan laittaa opasteita riittävän tiheästi ja selkeästi, lisäksi vaihtaminen sujuu yleensäkin pienemmällä pomppimisella ja harvoin rappujen avulla. Miksei meillä Suomessa? Joukkoliikenteessä selviäminen jää liiaksi matkustajan omille harteille ja älykkyydelle. Saksassa taas selviää tyhmempikin, kunhan osaa lukea ja tai jokin aisteista (näkö, kuulo, tunto) toimii. Saksassa opasteet ja käytävägeometria suunnilleen vie matkustajan perille. Suomessa mitään geometriaa ei ole, eksymään pääsee helposti, eikä harvoista opasteista heti tajua minne ne opastavat kun seuraavaa opastetta ei näy.
Asiaa voitaisiin parantaa pienin konstein. Isommat ja selkeämmät kyltit ja opasteet ja tiheämmin. Ääniopasteita enemmän. Sokeille pistelaattoja. Led-opasteita. Vaihtolaiturit samalle tasolle ja mieluummin viereen saman katoksen alle, eikä 300m päähän päätien toiselle puolelle kuten Suomessa on tapana.
Esim Saksassa osataan laittaa opasteita riittävän tiheästi ja selkeästi, lisäksi vaihtaminen sujuu yleensäkin pienemmällä pomppimisella ja harvoin rappujen avulla. Miksei meillä Suomessa? Joukkoliikenteessä selviäminen jää liiaksi matkustajan omille harteille ja älykkyydelle. Saksassa taas selviää tyhmempikin, kunhan osaa lukea ja tai jokin aisteista (näkö, kuulo, tunto) toimii. Saksassa opasteet ja käytävägeometria suunnilleen vie matkustajan perille. Suomessa mitään geometriaa ei ole, eksymään pääsee helposti, eikä harvoista opasteista heti tajua minne ne opastavat kun seuraavaa opastetta ei näy.
Asiaa voitaisiin parantaa pienin konstein. Isommat ja selkeämmät kyltit ja opasteet ja tiheämmin. Ääniopasteita enemmän. Sokeille pistelaattoja. Led-opasteita. Vaihtolaiturit samalle tasolle ja mieluummin viereen saman katoksen alle, eikä 300m päähän päätien toiselle puolelle kuten Suomessa on tapana.
Viimeksi muokattu: