Vanhoja raitiovaunuja romuksi?

Vaikka tilaa ei ole säilyttää vanhoja ratikoita, miksi niitä ei laiteta julkiseen myyntiin, vaikka huuto.nettiin?

Jos kukaan ei tarjoaisi vanhoista ratikoista romukauppiasta enempää niin vasta sitten laitettaisiin ratikat romuttamolle?
 
Vaikka emme nyt puhuisi ajokuntoisuudestakaan, onko tämän "kierrätyksen" jälkeen ylipäätään jäljellä yhtään 1950-luvun raitiovaunua, poislukien Spårakoff? Eikö ainakin 12 olisi ollut syytä pitää jossain tallin nurkassa muistona ajasta, jolloin sen malliset tai samankaltaiset vaunut dominoivat Helsingin kaduilla pyörinyttä raitiovaunukantaa..?
Eivätkö HKL 9 ja 505 ole sentään vielä Helsingissä? Ne olivat ajokuntoisiakin ainakin muutama vuosi sitten. Ei kyllä yllättäisi, jos niiden olisi tarkoitus mennä seuraavaksi romuksi. HKL 313:n poistosta en ole myöskään kuullut. Se on kai Kaupunginmuseolla jossain.
 
Hesarissa juttu aiheesta:


Todetaan juurikin se, että budjettia ei ole pitää näitä ja, että se ei ole Kaupunkiliikenteen varsinainen tehtävä. Kaupunkiliikenne on myös jutun mukaan hakenut muitakin vaihtoehtoja, kuten perustaa säätiön näille, mutta siinä onnistumatta
 
Viimeksi muokattu:
Hesarin jutussa aistittavissa hyvin Kaupunkiliikenteen hätävalheet ja selittelyt kun on housut kintuissa jääty kiinni kulttuurihistoriallisesti ainutkertaisten ajokuntoisen vaunujen tuhoamisesta salaa.

Kaikki aiemmat kalustoromutukset on pedattu sillä, että saman sarjan yksilöitä on vielä jäljellä. Nyt kuitenkin tuhotaan jo viimeisiä olemassa olevia. VTS-vaunuista on olemassa vain 331 joka viime hetkellä pelastettiin salaromutukselta romuttamolta. Se kuitenkin oli käsittelyssä vahingoitunut ja muutaman vuoden säiden armoilla säilyttäminen ovet ja ikkunat auki on käytännössä jo tuhonnut sen.

Tämän huomioiden yksityisin varoin kunnostetun ja todellisuudessa sarjaansa viimeisen ehjän ja priimakuntoisen vaunun (339) hävittäminen on suorastaan rikos, josta pitäisi tehdä tutkintapyyntö.

Kannattaa myös muistaa, että vaunu 12 on erikseen verorahoilla museokunnostettu, joten sen hävittäminen on myös asia, jonka tarkastelu ei kestä päivänvaloa.

Raitiomuseon muutama hassu vaunu ei edusta kansanhistorian kannalta oleellista kokoelmaa, vaan siihen kuuluvat myös Suomessa valmistetut raitiovaunut, etenkin 1920-luvulta eteenpäin, jotka ovat monella tapaa täysin keskeinen osa raitioliikenteen ja vaunutekniikan näkökulmasta. Näitä on kuitenkin järjestelmällisesti hävitetty muutaman viime vuoden aikana eikä niitä ole museossa olemassa.

Kaikkein raskauttavinta tässä on se, että KLOY ei ole kertonut kellekään aikeistaan, vaan kalusto on sopivasti vapun alla kaikessa hiljaisuudessa lähetetty romuksi.

Mitään arviointia kaluston kulttuurihistoriallisesta arvosta ei ole tehty eikä niitä ole yritettykään pelastaa esimerkiksi tarjoamalla vaunuja myyntiin tai edes ilmoittaa asiasta, että olemme päättäneet hävittää vaunut salaa. Todennäköisesti tässä tilanteessa olisi löytynyt ottaja tai ostaja kulttuurihistoriallisesti arvokkaalle ja täysin keskeiselle kansallisen kokoelman osalle.

Kaikki selittelyt leveistä pyöränrenkaista, jännitemuutoksesta tai tilanpuutteesta muista asioista on valetta, sillä nämä ovat yksinkertaisia teknisiä kysymyksiä, jotka ovat ratkaistavissa. Ja vaunuille ei myöskään ole yritettykään löytää muuta ratkaisua kuin romutus, kun vaunuja ei ole tarjottu kellekään eikä romutuspäätöksestä ole kerrottu.

Tänään aamulla 339 ja 12 ovat fyysisesti olleet olemassa romuttamolla ja tämä päivä näyttää, kuinka kaluston käy.

On täysin varma juttu, että Kaupunkiliikenteen toiminta tullaan käymään läpi ja valheet tulevat paljastamaan vielä suurelle yleisölle. Tietoisesti salaromutuksia järjestävät kulttuurihistorian hävittäjät todennäköisesti eivät selviä pelkillä kehuilla.

Ja kannattaa muistaa, että 9, 157 ja 505 ovat seuraavat vaunut, jotka ovat lähdössä salaa romuksi, ajankohta varmaan vailitaan jälleen johonkin sopivaan juhlapyhään, jotta salaromutusten sarja saadaan vietyä loppuun.

Kun tuhotaan kaikki, ei tarvitse miettiä mitään museointikysymyksiä. Kaupunkiliikenteen toiminta on henkisesti täysin samaa kuin näiden valtioiden, jotka tietoisesti sodankäynnillä tuhoavat kulttuurihistoriaa.
 
Eli.... Helsingissä ei olla kiinnostuneita keskisessä Euroopassa aivan tavallisista nostalgiaratikoista. Kaikki tuo kiinnostaa osaa turisteista, saa matkailijoita jättämään enemmän rahaa kaupunkiin. Olen kokenut normaalin joukkoliikennemuseossa olevan kaluston lisäksi on saatavilla nostalgiakalustoa tilausajoon, niillä tehdään säännöllisesti kiertoajeluita (liian monta kertaa jouduin kuulemaan että ajelu on lopppuunmyyty siltä päivältä, sain ostettua lipun seuraavalle päivälle)
Tottakai näiden vaunujen ylläpito maksaa, ne tarvitsevat ammattitaitoisen henkilökunnan (jolle pitää maksaa palkkaa), mutta ne ovat osa kaupungin matkailumarkkinointia. Tänään oli HeSa'ssa juttu myös siitä että Helsinki ei enää vedä turisteja niinkuin viime vuosikymmenellä, muiden Pohjolan pääkaupunkien päästyä jo koronapandemiaa edeltävälle tasolle. Syyksi mainittiin Venäjän tilanne ja kaupungin pieni satsaaminen matkailun markkinointiin.
 
Vaikka tilaa ei ole säilyttää vanhoja ratikoita, miksi niitä ei laiteta julkiseen myyntiin, vaikka huuto.nettiin?

Jos kukaan ei tarjoaisi vanhoista ratikoista romukauppiasta enempää niin vasta sitten laitettaisiin ratikat romuttamolle?
Tämä. Suomessa on kuitenkin jonkin verran yksityisiä museoauto- yms. kokoelmia ja ihmisiä, jotka luultavasti olisivat olleet kiinnostuneita noille romumetallin hinnalla järjestämään kuljetuksen ja tallin.

Kunnat tuuttaavat kiertonettiin ja huutokaupat.comiin kaikenlaista kymppitonnien tiehöylistä täysin arvottomiin toimistopöytiin.

Kummastuttaa, että tällä kertaa ei nähty vaivaa edes kysyä julkisesti kiinnostuksesta, vaan päädyttiin salaromuttamiseen.
 
Onko teltta edes enää paikallaan?

Se oli eilen illalla edelleen paikallaan, mutta jos sieltä oli vaunut viety vasta viime viikon lopulla, niin purkaminen tuskin alkaa kuin aikaisintaan tänään.

Kuinka suurta tilanpuutetta on odotettavissa, kun Ruskeasuohan tulee kuitenkin kai jo tänä vuonna käyttöön?

Taisin muistaa väärin, tilanpuutetta tulee sen verran, että viitisen vaunua joudutaan pitämään Vallilassa, mutta vasta Kruunusiltojen kaluston saapuessa.


Kuvassa näyttää, kuin 339:n keulan yläosaa olisi alettu jo purkamaan. Onko tuollainen mahdollista pelastaa?
 
Kuvassa näyttää, kuin 339:n keulan yläosaa olisi alettu jo purkamaan. Onko tuollainen mahdollista pelastaa?
Se on vain ottanut osumaa johonkin. Vaunujen perää ei pystynyt näkemään mistään, joten paha kuitenkaan sanoa varmaksi, ovatko ne yhä muuten muodossaan.
 
Kysyttiin kommenttia, niin kommentoin, että tämä asia ei ole minun vastuullani enkä osaa siitä enempää kertoa kuin mitä julkisuudessa on tähän mennessä kerrottu.
 
Otso Kivekäs teki juuri sen, jota salaa toivoin, eli nosti asian poliittiseen päätöksentekoon. Sinällään tämä ei vielä tarkoita mitään, mutta tämä lienee se reitti, jota pitkin jotain saattaa tapahtua.

Tässä ketjussa aiempana syytettiin syväuraisia ristikoita siitä, että museovaunuilla ei enää voisi liikennöidä. Onko asia todella näin? Estääkö joku vaihtamasta museokalustoon profiililtaan erilaisia pyöriä? Tai jopa koko teliä, jos se sen vaatisi?
 
Kysyttiin kommenttia, niin kommentoin, että tämä asia ei ole minun vastuullani enkä osaa siitä enempää kertoa kuin mitä julkisuudessa on tähän mennessä kerrottu.
Olet kai kuitenkin romutuksia vastaan ja osoitat toiminnallasi tukesi museovaunuliikenteen puolesta?
Näyttää myös siltä että Vallilan korjaamo saa lisätöitä näiden omatoimisten muiden päälliköiden ansiosta. Hyvähän se on että töitä riittää.
 
Olet kai kuitenkin romutuksia vastaan ja osoitat toiminnallasi tukesi museovaunuliikenteen puolesta?
Näyttää myös siltä että Vallilan korjaamo saa lisätöitä näiden omatoimisten muiden päälliköiden ansiosta. Hyvähän se on että töitä riittää.
Tämä nyt alkaa vaikuttamaan ajojahdilta osastoon, johon tämä ei liity. Kannattaisi ensin tutustua organisaatioon, ennen kuin lähtee syyttelemään kaikkia yhden, hyvin monialaisen yhtiön henkilöitä.

Seuraavaksi varmaan minua ruvetaan syyttämään vaunujen romutuksesta
 
Otso Kivekäs teki juuri sen, jota salaa toivoin, eli nosti asian poliittiseen päätöksentekoon. Sinällään tämä ei vielä tarkoita mitään, mutta tämä lienee se reitti, jota pitkin jotain saattaa tapahtua.

Tässä ketjussa aiempana syytettiin syväuraisia ristikoita siitä, että museovaunuilla ei enää voisi liikennöidä. Onko asia todella näin? Estääkö joku vaihtamasta museokalustoon profiililtaan erilaisia pyöriä? Tai jopa koko teliä, jos se sen vaatisi?
Kuten tuossa aiemmassa viestissä sanoin, mikään ei estä museovaunujen käyttöä, vaikka niihin pitäisi vaihtaa leveämmät pyöränrenkaat tai nostaa jännitettä, mikä tasavirralla on yksinkertainen asia.

Kaikki viitteet siitä, että asioita ei voisi tehdä ovat valetta. Toistan: kaikki Kaupunkiliikenne Oy:n esittämät "syyt" ovat valehtelua.

Olen jäänyt käsitykseen, että leveät pyöränrenkaat olisivat jo olemassa 339:ää varten.

Mutta nyt ensisijaisesti on haluttu salaromuttaa, niin miksei sitten romuttaa pakasta vedetyn vaunun lisäksi myös sille tilatut uudet pyöränrenkaat. Oy kun saa hävittää veronmaksajien omaisuutta niin paljon kuin haluaa sekä toimia niin tehottomasti kuin haluaa, jos ja kun näyttää siltä, ettei omistajaohjausta yhtiöllä ole lainkaan.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Tämä nyt alkaa vaikuttamaan ajojahdilta osastoon, johon tämä ei liity. Kannattaisi ensin tutustua organisaatioon, ennen kuin lähtee syyttelemään kaikkia yhden, hyvin monialaisen yhtiön henkilöitä.

Seuraavaksi varmaan minua ruvetaan syyttämään vaunujen romutuksesta
Kaikkien osapuolien kannattaa tiedostaa, että romutus on yritetty järjestää salaa, eikä vaunuille ole tosiasiallisesti yritetty järjestää uutta omistajaa tai edes kertoa aikeita siitä, että Kaupuniliikenne on päättänyt romuttaa vaunut. Kaikki, jotka väittävät muuta valehtelevat.

Tämä asia tullaan perkaamaan yksityiskohtaisesti läpi julkisuudessa, joten jo esitetyistä valheista tulee jäämään myös kiinni. Ikävä kyllä tässä maassa se ei välttämättä vielä tarkoita mitään, mutta kannattaa tiedostaa mahdollisuus siitä, että voi tulla kuumottelevat paikat.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös