- Liittynyt
- 19 Syyskuu 2007
- Viestit
- 841
Venäjän rautateiden RZD:n aikataulukirjan (kauko)matkustajajunien luettelon 1709 junasta 259 junan liikennöintiperiodi sijoittuu toukokuun puolivälin ja lokakuun puolivälin välille (voi olla lyhyempikin). Kutsun näitä junia tässä kesäjuniksi. Niiden lisäksi 58 junan kulusta kerrotaan "letom po tshislam", joten nekin kulkevat vain kesällä (En tiedä tarkkaa suomennosta). 41 junasta kerrotaan "dlja perevozki detej" eli ne ovat lasten kuljetuksia. Arvaan, että nekin kulkevat kesällä. Lisäksi monet junat kulkevat kesällä tiheämmin kuin muulloin, esimerkiksi kesällä päivittäin mutta muuten joka toinen päivä - vuodenvaihteen tienoilla taas ehkä päivittäin.
Monen kesäjunan toinen pääteasema on Mustanmeren rannalla. Adlerin (Sotshin ja Georgian rajan välillä) 71 lähtevästä junasta 28 on kesäjunia, 5 "letom po tshislam" ja 6 lastenjunia. Kaukaisin lastenjuna tulee Habarovskista Kaukoidästä ja kesäjunakin melkein yhtä kaukaa Blagoveshtshenskistä. Anapan 36 lähtevästä junasta 14 on kesäjunia, 11 lastenjunia ja 4 "letom po tshislam". Myös Novorossijskin 23 junasta 8 on kesäjunia, 1 lastenjuna (Murmanskista) ja 1 "letom po tshislam". Muita kesäjunien kohteita Mustanmeren rannalla ovat Venäjän puolella Jeisk(1) ja Sotshi(1) sekä Ukrainan puolella Berdjansk(2), Feodosija(4), Herson(1), Jevpatorija(6), Kertsh(2), Odessa(3), Sevastopol(2) ja Simferopol(19). Mustanmeren rannalta lähteviä kesäjunia on siten 91. Jos sinne saapuvia kesäjunia on yhtä paljon (en laskenut niiden lukumäärää), saadaan Mustanmeren kesäjunien määräksi 182. Se on yli 2/3 kaikista Venäjän kesäjunista.
Saan vaikutelman, että Venäjällä suuri ihmismäärä matkustaa kesällä junalla Mustanmeren lomakohteisiin ja että monen junamatka kestää päiväkausia. Toinen vaikutelma on, että Venäjällä on talvella melkoinen määrä matkustajavaunuja vailla käyttöä. Jos Suomen VR:llä on vaikeuksia keksiä makuuvaunuille käyttöä hiihtosesongin ulkopuolella, voisiko niitä vuokrata Venäjän kesäjuniin? Tai toisin päin: voisiko Venäjän kesäjunien vaunuja käyttää Suomen kevätsesongin aikana niin, että kaikki halukkaat Lappiin menijät mahtuisivat junien kyytiin?
Monen kesäjunan toinen pääteasema on Mustanmeren rannalla. Adlerin (Sotshin ja Georgian rajan välillä) 71 lähtevästä junasta 28 on kesäjunia, 5 "letom po tshislam" ja 6 lastenjunia. Kaukaisin lastenjuna tulee Habarovskista Kaukoidästä ja kesäjunakin melkein yhtä kaukaa Blagoveshtshenskistä. Anapan 36 lähtevästä junasta 14 on kesäjunia, 11 lastenjunia ja 4 "letom po tshislam". Myös Novorossijskin 23 junasta 8 on kesäjunia, 1 lastenjuna (Murmanskista) ja 1 "letom po tshislam". Muita kesäjunien kohteita Mustanmeren rannalla ovat Venäjän puolella Jeisk(1) ja Sotshi(1) sekä Ukrainan puolella Berdjansk(2), Feodosija(4), Herson(1), Jevpatorija(6), Kertsh(2), Odessa(3), Sevastopol(2) ja Simferopol(19). Mustanmeren rannalta lähteviä kesäjunia on siten 91. Jos sinne saapuvia kesäjunia on yhtä paljon (en laskenut niiden lukumäärää), saadaan Mustanmeren kesäjunien määräksi 182. Se on yli 2/3 kaikista Venäjän kesäjunista.
Saan vaikutelman, että Venäjällä suuri ihmismäärä matkustaa kesällä junalla Mustanmeren lomakohteisiin ja että monen junamatka kestää päiväkausia. Toinen vaikutelma on, että Venäjällä on talvella melkoinen määrä matkustajavaunuja vailla käyttöä. Jos Suomen VR:llä on vaikeuksia keksiä makuuvaunuille käyttöä hiihtosesongin ulkopuolella, voisiko niitä vuokrata Venäjän kesäjuniin? Tai toisin päin: voisiko Venäjän kesäjunien vaunuja käyttää Suomen kevätsesongin aikana niin, että kaikki halukkaat Lappiin menijät mahtuisivat junien kyytiin?
Viimeksi muokattu: