Taas kerran tämä uutinen pääsee otsikoihin. Vaunut.org-palvelussa mainittiin hintakin, 200 miljoonaa euroa.
Miksi VR ei ole ollut yhteydessä myyjään? Jos VR haluaa ostaa Baltic Rail Servicen (BRS) osuuden, niin miksi pitää neuvotella Savisaarin kanssa? Jos tuon firman ostaa, niin rautatie, jota VR ei halua, tulee kaupassa mukana. Tästä tulee mieleen vain poliittinen lehmänkauppa: Viron lait ovat aiheuttaneet rautatieyhtiön arvon laskemisen lähelle nollaa ja BRS haluaa myydä yhtiön niin nopeasti kuin pystyy. VR ostaa BRS:n osuuden (66 %), mutta ei Viron valtion osuutta. Yhtiö jaetaan kahdeksi, VR:lle jää vaan liikenne ja tappiollinen radan omistus Viron valtiolle. Jos tämä jakaminen tehtäisiin nyt, ei BRS välttämättä myisikään osuuttaan. Paljonko tästä kauppasummasta tulee Savisaarin tilille?
En kyllä siltikään tajua, miksi tuosta pitäisi 200 miljoonaa euroa maksaa. Vai onko se vetureiden hinta? Yrittääkö VR myydä veturit Venäjälle tai Ameriikkaan, sillä eihän Viron liikenteessä noin paljon vetureita tarvita! Miksi ostaa kalliita vetureita, jos niillä ei ole käyttöä?
EVR:n sivuilla kerrottiin jo tammikuussa, että BRS on neuvotellut potentiaalisen ostajan kanssa kaupoista. Taitaa olla toinenkin ostaja, jos VR kerran ei ole neuvotellut BRS:n kanssa. Spacecom on tietääkseni ostamisesta luopunut, sillä se sai haluamansa ratakapasiteetin muutenkin. Ja Viron valtiolla ja BRS:llä on sopimus, jonka mukaan yhtiötä ei venäläisille myydä.
Edit:
Linkki uutiseen