VR:lle lisää liikennettä Ruotsissa

KMT

Liittynyt
8 Syyskuu 2005
Viestit
146
VR on nyt valittu Bergslagenin alueen junaliikenteen uudeksi operaattoriksi. Onko nyt kellään hajua kuuluuko tuohon liikenteeseen junia Tukholmasta Borlängeen? Wikipedia kartassa ei, mutta joku muu linjakartta näyttäisi että olisi.

Eli nyt VR hoitaisi ainakin liikennettä Borlängestä Moraan, Mjölbyyn (jossa jo sillä sopimus toisen alueen liikenteen hoidosta) Västerasiin, Gävleen.

Missähän vain seuraava kilpailutus..
 
Tåg i Bergslagenin liikenteen tasosta lienee helpointa muodostaa kuva TiB:in omista pdf-koosteista: https://tagibergslagen.se/tidtabeller/

Linjoja TiB:illä on käytännössä neljä:
  • 50 Morastrand - Borlänge C (- Avesta Krylbo - Stockholm C)
  • 53 Gävle C - Storvik - Borlänge C - Ludvika - Frövi - Örebro C - Hallsberg - Mjölby
  • 54 Gävle C - Storvik - Avesta Krylbo - Fagersta C - Frövi - Örebro C - Hallsberg
  • 55 Västerås - Fagersta C - Ludvika
Kaikilla linjoilla on myös osavälejä, joissa on tiheämpää liikennettä.

Verkon ja liikennöinnin poikkeus on Borlängestä etelään. Tällä alueella TiB-liikennettä on vain yksi alkuillan junapari Tukholmaan, joka on pitkään operoitu Rc-vetoisella IC-rungolla. Käytännössä tämä on samaa kalustoa, millä SJ on operoinut Falunin ja Moran IC-liikennettä. Tämä on myös ollut ainoa TiB-liikenteen vuoro, jolla ei ole ollut polkupyöränkuljetusmahdollisuutta kalustosta johtuen. Edellisen lisäksi Salasta ajetaan aamulla yksi TiB-liikenteen juna Borlängeen, mutta en ole selvittänyt, millä kalustolla tämä operoidaan.

Mielenkiintoista nähdä, kuinka näiden vuorojen toteutus on jatkossa. Eli tapahtuuko uuden sopimuksen myötä muutoksia liikennöinnissä tai sen periaatteissa, vain pitääkö esim. VR:n alihankkia kyseinen vuoropari SJ:ltä (tai joltakin muuta operaattorilta)?

Luonnollisesti Borlängen ja Tukholman välillä on sitten muuta junatarjontaa, koko välillä pääosin IC-junia, mutta Salasta eteenpäin myös Mälartågin junia ja Upsalan sekä Tukholman välillä tarjonta onkin huomattavan runsas.

Huomionarvoista uudessa TiB-liikenteen sopimuksessa (https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/u...iikennointisopimuksen-ruotsista-141220221430/) on VR:n tarjoama hinta kilpailluilla markkinoilla. Asia ei toki ole kaikilta osin täysin yhteismitallinen Suomen tilanteeseen nähden, kun TiB-liikenteen kaluston omistaa tuolla Transitio. Tästä huolimatta koko TiB-liikenne vuosotsolla vain 36 M SEK, mikä ei tunnu paljolta, kun huomioi ihan merkittävän liikennesuoritteen. Tämän lisäksi oletan, että ruotsalainen käytäntö, jossa kaikissa henkilöjunissa on konduktööri kuljettajan lisäksi ei ole muuttumassa mihinkään. Tuota 36 M SEK hintaa kannattaa peilata vaikka täkälaisen M-junien lisävuorojen hintaan tai LVM:n suoraostoon. Täällä samalla rahalla saisi siis parin junayksikön suoritteen käytännössä ilman konduktöörejä. Eli kalliiksi tulee suoraostot käytännön monopolimarkkinassa Suomessa, mutta ehkä tämä onkin sitten etu Ruotsissa, kun on selkänojaa tehdä kireähköjä tarjouksia.

TiB-liikenteen alueet ovat panostaneet myös viime vuosina merkittävästi liikenteen kehittämiseen: viimeksi vuosi sitten liikenne Borlägestä Moran suuntaan käytännössä tuplattiin uusilla vuoroilla Leksandiin ja Rättvikiin ja nyt kaikki nämä uudet lisävuorot jatkettiin Morastrandiin asti. Eli koko Siljansbanan paikallisliikenne on lisääntynyt aivan merkittävästi.

[Vähän OT:na pieni vertailu: Siljansbananin rataosan taajamien asutusta (Borlänge 44.898, Djurås 2.177, Gagnef 1.212, Insjön 2.152, Leksand 6.265, Tällberg 883, Rättvik 5.322, Mora + Morastrand 12.854) = 75.763 asukasta. Pelkästään kyseisen rataosan paikallisjunien liikennemäärää https://tagibergslagen.se/app/uploads/tag-i-bergslagen-tidtabell-50-20221209.pdf voi peilata esimerkiksi Turun ja Loimaan väliseen taajamien asutusmäärään sekä rataosan paikallisjunatarjontaan http://vaunut.org/kuva/43665. (Turun keskustaajama 180.097, Jäkärlä (=Maaria) 3.376, Lieto as. 1.152, Aura as. 2.727, Kyrö 1.749, Mellilä 475, Loimaa as. 8.857 = 198.433 asukasta). Eli Turun keskustaajamasta voitaisiin sivuuttaa vaikka yli 122.000 henkilöä, niin silti oltaisiin vielä samalla viivalla.]
 
Meneekö tuolla Ruotsissa matkustajien lipputulot liikenteen tilaajalle vai tuolle operaattorille, joka on kilpailutuksen voittanut?
 
Meneekö tuolla Ruotsissa matkustajien lipputulot liikenteen tilaajalle vai tuolle operaattorille, joka on kilpailutuksen voittanut?
Riippuu ihan kilpailutuksesta. Esim. tuossa Bergslagenin junaliikenteessä nykyinen sopimus on käyttöoikeussopimus (liikennöitsijä saa lipputulot), kun taas VR:n voittama uusi sopimus on palvelutuotantosopimus (tilaaja saa lipputulot).
 
Takaisin
Ylös