VR Groupin laajennus synnytti tarpeen uudistaa brändiä – perinteikäs nimi vaihtuu
VR Group laajenee Ruotsiin ostamalla Arriva Sverigen. Suomalaisille nimen VR tausta on tuttu, mutta ruotsalaisissa kirjainpari VR saattaisi aiheuttaa hämmennystä eikä se jäisi kuluttajien mieleen. Sen selittäminen, mistä sanoista VR tulee, olisi vaikeaa, sillä ruotsin kieltä taitavan ei ole helppoa muodostaa tarttumapintaa Valtion Rautatiet -nimeen.
Kerroimme uutisessa yrityskaupasta, että luovumme Arriva-brändistä (https://www.vrgroup.fi/sv/vrgroup/n...-pa-miljovanlig-kollektivtrafik-240320221100/), mutta uutisessa ei kerrottu samalla uudesta brändistä, sillä sen hiominen oli vielä kesken. Tänään voimme kuitenkin paljastaa, että VR Groupin uusi nimi on Railia Group, VR:n uusi nimi Railia, VR FleetCaren uusi nimi Railia FleetCare ja VR Transpointin uusi nimi Railia Transpoint. Pohjolan Liikenteen nimi säilyy ennallaan.
Railia leikittelee oivaltavalla tavalla suomen ja englannin kielellä. Rai tulee sanasta raide ja li sanasta liikenne, eli taustalla on samanlainen lyhennelmä kuin aikaisemman nimen tapauksessa, mutta samalla nimi sopii hyvin kansainväliseen käyttöön, sillä Railia on helppo lausua ja hahmottaa kielitaustasta riippumatta ja rail tarkoittaa raidetta englannin kielessä, VR:n markkinointiviestinnän päällikkö Marja-Terttu Ahdeluoto-Smith taustoittaa nimeä.
Samalla VR haluaa uusia brändiään dynaamisemmaksi.
Moni ajattelee edelleen meidät valtion rautatieyhtiönä, ja onhan totta, että junaliikenne muodostaa pääosan liikevaihdosta ja Suomen valtio omistaa koko osakekannan, mutta samalla nimi viestii halusta laajentua kansainvälisille markkinoille vakavasti otettavaksi pelaajaksi, VR Groupin toimitusjohtaja Lauri Sipponen kertoo.
Tarkoitus on siis olla raideliikenneoperaattori monissa eri maissa, ei vain entinen yhtiöitetty yhden maan rautatieviranomainen, Sipponen täsmentää.
VR Groupin aikaisempi brändiuudistus vuonna 2011 korosti pehmeitä arvoja, kun junia alettiin maalata vihreiksi ja logo vaihdettiin vihreäksi. Uudistus synnytti paljon positiivista palautetta ja tämän innoittamana uudessa Railia-logossa näkyvät kaikki sateenkaaren värit.
Uskomme modernin, kielirajojen yli kurkottavan nimen yhdessä sateenkaaren värien kanssa olevan menestyksen keihäänkärki, sanoo Kesä Möttönen, VR Groupin yhdenvertaisuuskoordinaattori.
VR:n uutta brändiä juhlitaan kakkukahvein tänään 1.4.2022 kello 14.00 - 18.00 Helsingin, Pasilan, Tikkurilan, Turun ja Tampereen rautatieasemilla. Helsingin päärautatieasemalla soittaa kakkukahvien ajan elävää musiikkia Aalto-yliopiston teekkarien Retuperän WBK -yhtye.
https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutiset/
Yllättävä uutinen! Itella oli esimerkiksi huono uudistus ja tämä menee mielestäni samaan sarjaan. Mitä mieltä uudesta, modernista brändistä VR:n sijaan?
Viimeksi muokannut moderaattori: