Ylikuormittuuko Raide-Jokeri

Ylikuormittuuko Raide-Jokeri

  • Ei ylikuormitu, matkustajamäärät ylittävät odotukset, bussilinja jatkuu 7,5min vv jälkeenkin

    Äänet: 0 0.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    25
  • Äänestys päättyy: .
Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
1,909
Raide-Jokerin aloittaessa ensi viikonloppuna nyt on melkein viimeinen hetki pistää arvauslanka pystyyn. Bussilinja oli ratikan rakentamisen alkamiseen asti ollut ylikuormitettuna yhtäjaksoisesti 2007 tai 2008 paikkeilta asti, eli 12 vuotta. Se on hyvin pitkä aika linjalle ensisijaisesti haluavan kysynnän siirtyä muualle tai odottaa lisää kapasiteettia eli linjalla voi piillä suurtakin piilokysyntää. Koronan vaikutus näkyy kuitenkin edelleen joukkoliikenteessä, mutta noin 10% lasku matkustajamäärissä ja hieman suurempi vaikutus ruuhkakysyntään ei välttämättä kumoa kokonaan piilokysynnän vaikutusta, saati sitten muuten ratikan vaikutusta matkustajamääriin.

Tässä on vaihtoehdot vielä lueteltuna hieman pidemmillä selityksillä;

  • Ratikka ei ylikuormitu, bussilinja loppuu suunnitellusti
  • Ratikka ei ylikuormitu, matkustajamäärät ylittävät odotukset, bussilinja jatkuu ratikan 7,5min vuorovälin jälkeenkin
  • Ratikka ei ylikuormitu, matkustajamäärät ylittävät odotukset, bussilinja jatkaa liikennöintiä kaikkien vaunujen saavuttuakin (6/5min vuoroväli).
  • Ratikka ylikuormittuu, mutta vain ennen kuin vuoroväliä saadaan tihennettyä, bussilinja loppuu suunnitellusti
  • Ratikka ylikuormittuu, mutta rinnakkainen bussi kulkee tyhjänä ja se lopetetaan ratikan ylikuormasta huolimatta ennen kaikkia vaunuja.
  • Ratikka ylikuormittuu sen verran ettei rinnakkaista bussilinjaa pystytä lopettamaan suunnitellusti (7,5min vuorovälo), mutta kaikkien vaunujen saavuttua sekin loppuu (6/5min vuoroväli).
  • Ratikka ylikuormittuu, mutta rinnakkainen bussi kulkee tyhjänä ja se lopetetaan ratikan ylikuormasta huolimatta kaikkien vaunujen saavuttua (6/5min vuoroväli).
  • Ratikka ylikuormittuu sen verran, ettei rinnakkaista bussilinjaa voida lopettaa kaikkien vaunujen saavuttuakaan.

Nämä skenaariot ovat sellaisia, jotka toteutuessaan tapahtuisivat seuraavan vuoden aikana. Ulkopuolelle jäävät asiat kuten vaunujen pidentämiset tai lisävaunujen tilaamiset, koska ne vaativat varikon laajentamista itse tilausprosessien ja toimitusten lisäksi. Vaihtoehdot, joissa rinnakkaisen bussilinjan liikenne jatkuu sisältää myös vaihtiehdot, joissa sen reittiä muutetaan tai se lakkaa olemasta runkolinja.

Äänestysvaihtoehtojen lyhentelyn yhteydessä 6. vaihtoehtoon jäi väärä sanamuoto, mutta en ainakaan löydä mitään nappia äänestyksen muokkaamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Koronan vaikutus näkyy kuitenkin edelleen joukkoliikenteessä.

En pidä tästä liturgiasta. Minusta se ei ole totta. Ei ainakaan siinä määrin, että sillä olisi todellista vaikutusta esimerkiksi tarjottuihin vuoroväleihin. Tampereella ollaan (ratikan ansiosta) matkustajamäärissä ylitetty vuoden 2019 taso, Turussa ja Lahdessa ollaan käytännössä samalla tasolla. Se, että Höseli laahaa perässä, ei mitenkään voi selittyä yleismaailmallisella koronalla, vaan syiden on löydyttävä paikalliselta tasolta, Höselistä itsestään tai jäsenkunnista tai käytännössä näiden yhdistelmästä. Lippujen poskettomiksi nousseista hinnoista, heikentyneestä tarjonnasta, haitallisista katutöistä, jatkuvasti muuttuvista poikkeusreiteistä, keskustan heikentyneestä vetovoimasta ja niin edelleen.

Mitä itse äänestykseen tulee, niin täytyy vähän vielä makustella vaihtoehtoja. Mulla ei ole bussijokerista mitään kokemusta, olen tainnut yhtenä kesänä mennä sillä muutaman pysäkin Oulunkylän suunnalla ja siinä se. Näinä aikoina ja näissä olosuhteissa on kuitenkin vaikea kuvitella, että suuret ratikat edes ruuhka-aikana mitenkään massiivisesti ylikuormittuisivat 7,5 minuutin vuorovälillä, ehkä yksittäisiä piikkejä lukuunottamatta.
 
En pidä tästä liturgiasta. Minusta se ei ole totta. Ei ainakaan siinä määrin, että sillä olisi todellista vaikutusta esimerkiksi tarjottuihin vuoroväleihin. Tampereella ollaan (ratikan ansiosta) matkustajamäärissä ylitetty vuoden 2019 taso, Turussa ja Lahdessa ollaan käytännössä samalla tasolla. Se, että Höseli laahaa perässä, ei mitenkään voi selittyä yleismaailmallisella koronalla, vaan syiden on löydyttävä paikalliselta tasolta, Höselistä itsestään tai jäsenkunnista tai käytännössä näiden yhdistelmästä. Lippujen poskettomiksi nousseista hinnoista, heikentyneestä tarjonnasta, haitallisista katutöistä, jatkuvasti muuttuvista poikkeusreiteistä, keskustan heikentyneestä vetovoimasta ja niin edelleen.

Mä komppaan kanssa että katutyöt esim Mannerheimintiellä on vienyt joukkoliikennematkustajia, samoin keskustan heikentynyt vetovoima. Heitän myös sen selityksen että Helsingin seudulla suurempi osa työpaikoista sallii etätyön kuin muualla Suomessa.
 
Se, että Höseli laahaa perässä, ei mitenkään voi selittyä yleismaailmallisella koronalla, vaan syiden on löydyttävä paikalliselta tasolta, Höselistä itsestään tai jäsenkunnista tai käytännössä näiden yhdistelmästä.

Kun katsotaan Suomen rajojen ulkopuolelle, niin matkustajamäärien jääminen vuotta 2019 alemmaksi on aika yleismaailmallinen ilmiö kaupungeissa, joissa joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus on ollut korkea. Esim. Tukholmassa matkustajamäärät ovat tippuneet Helsinkiä enemmän. Korona ei tietysti ole selitys vaan korona-aikana normalisoitunut etätyö.

Pikkukaupungeissa, joissa joukkoliikenteellä tehdään vain koulumatkoja, ei etätyö vaikuta matkustukseen ollenkaan, koska koululaiset käyvät koulussa aivan normaalisti. Etätyön vaikutus näkyy sitä selvemmin, mitä enemmän valkokaulustyöntekijät käyttävät joukkoliikennettä, koska he ovat siirtyneet etätyöhön. Ainakin vielä 2019 Suomessa vain Helsingin seudulla valkokaulustyöntekijät käyttivät joukkoliikennettä merkittävissä määrin. Tampereella tilanne saattaa olla muuttunut ratikan myötä.
 
En pidä tästä liturgiasta. Minusta se ei ole totta. Ei ainakaan siinä määrin, että sillä olisi todellista vaikutusta esimerkiksi tarjottuihin vuoroväleihin. Tampereella ollaan (ratikan ansiosta) matkustajamäärissä ylitetty vuoden 2019 taso, Turussa ja Lahdessa ollaan käytännössä samalla tasolla. Se, että Höseli laahaa perässä, ei mitenkään voi selittyä yleismaailmallisella koronalla, vaan syiden on löydyttävä paikalliselta tasolta, Höselistä itsestään tai jäsenkunnista tai käytännössä näiden yhdistelmästä. Lippujen poskettomiksi nousseista hinnoista, heikentyneestä tarjonnasta, haitallisista katutöistä, jatkuvasti muuttuvista poikkeusreiteistä, keskustan heikentyneestä vetovoimasta ja niin edelleen.

Mitä itse äänestykseen tulee, niin täytyy vähän vielä makustella vaihtoehtoja. Mulla ei ole bussijokerista mitään kokemusta, olen tainnut yhtenä kesänä mennä sillä muutaman pysäkin Oulunkylän suunnalla ja siinä se. Näinä aikoina ja näissä olosuhteissa on kuitenkin vaikea kuvitella, että suuret ratikat edes ruuhka-aikana mitenkään massiivisesti ylikuormittuisivat 7,5 minuutin vuorovälillä, ehkä yksittäisiä piikkejä lukuunottamatta.

Tampereella onkin vaunut täysiä, varsinainen teekkari linja. Tavallinen matkustaja kärsii. HSL-aluuesta tuo ratikka tuo lisää matkustajia, jotka tykkää kulkea ko. vaunulla, muut voivat valita linjan 523. Joku aikanaan kirjotti tuosta vaihdosta 550 -> länsiväylän linjat, nyt Keilaniemestä kävellessä ei kerkeä muutamiin yhteyksiin, joita voi odotella sitten seuraavan tunnin, versus 550 Westendiin, ja kävellä Tapiolansolmuun, aika riittäisi.
 
Eikö bussilinjaa olekaan tarkoitus lopettaa vuodenvaihteessa, kun Raide-Jokerin vuoroväli ei ole vielä edes 7,5 minuuttia vaan varmaankin 10? Se on ruuhka-aikaan turhan harva palvelutasonkin kannalta, kun aamuruuhkassa on ollut 3-5 minuutin vuoroväli Leppävaaran ja Keilaniemen välillä.
 
Kun seurasi Crossrail/Elizabeth line -aloitusta niin sielläkin oli kyllä haasteita ihan oikein "arvata" mitä tapahtuu kun linja alkaa ja taisi mennä alakanttiin määrien arviointi...

Uskoisin että tulee kyllä todella suosittu linja ja voi rajusti vaikuttaa eri keskuksien kävijämääriin, esimerkiksi Viikistä Itäkeskukseen niin helposti että voi olla että esmes 79 jäisi kyllä käyttämättä ja metro-ratikka parempin jne.... Ja samoin kaupoille varmaan helpommin Itiksen kuin vaikka keskustaan
 
Eikö bussilinjaa olekaan tarkoitus lopettaa vuodenvaihteessa, kun Raide-Jokerin vuoroväli ei ole vielä edes 7,5 minuuttia vaan varmaankin 10? Se on ruuhka-aikaan turhan harva palvelutasonkin kannalta, kun aamuruuhkassa on ollut 3-5 minuutin vuoroväli Leppävaaran ja Keilaniemen välillä.

Vielä viimeksi, kun bussin loppumisesta on ollut jotain virallista on kyseessä ollut 7,5min vuoroväli ratikalle ja vuodenvaihde, mutta sen jälkeen aloitusvuoroväliksi tulikin 10min sijaan 12min, eli saa nähdä miten tihentymisten kanssa edetään. Reittioppaassa 12min vuoroväli jatkuu ainakin 3.12. asti, kuten muillakin linjoilla aikataulut, mutta sehän ei tarkoita, etteikö vuoroväli voisi tihentyä 10 minuuttiin jo ennen sitä. Tällä pidemmällä kierrosajallakin siihen tarvitaan vain yksi vaunu lisää ja luulisi kolme minuuttia lyhennettävää vielä löytyvän linjasivusta, jotta päästään suunniteltuun kierrosaikaan, kun pysähdykset ovat aika löysiä muillakin kuin ajantasauspysäkeillä.
 
Viimeksi muokattu:
Kun seurasi Crossrail/Elizabeth line -aloitusta niin sielläkin oli kyllä haasteita ihan oikein "arvata" mitä tapahtuu kun linja alkaa ja taisi mennä alakanttiin määrien arviointi...

Uskoisin että tulee kyllä todella suosittu linja ja voi rajusti vaikuttaa eri keskuksien kävijämääriin, esimerkiksi Viikistä Itäkeskukseen niin helposti että voi olla että esmes 79 jäisi kyllä käyttämättä ja metro-ratikka parempin jne.... Ja samoin kaupoille varmaan helpommin Itiksen kuin vaikka keskustaan

Raidejokeri korvaa olemassaolevan bussilinjan ja – Perkkaata ja Laajalahtea lukuunottamatta – kulkee lähes täsmälleen samaa reittiä kuin bussi. Matka-ajatkin pysyvät lähes samoina. Crossrail loi kokonaan uuden nopean yhteyden Lontoon "keskusta-alueen" puolelta toiselle ja lyhensi matka-aikoja merkittävästi sekä siellä että kaakossa. Nämä projektit eivät ole ihan vertailukelpoisia...
 
Raidejokeri korvaa olemassaolevan bussilinjan ja – Perkkaata ja Laajalahtea lukuunottamatta – kulkee lähes täsmälleen samaa reittiä kuin bussi. Matka-ajatkin pysyvät lähes samoina.

Tämä pätee alkuperäiseen 550:n bussireittiin, mutta ei siihen mikä on nyt käytössä. Nykyisen poikkeusreitin varrella on linjan 550 käyttäjiä ja heiltä tämän bussin käyttömahdollisuus poistuu. Tämä tosin ei tapahdu yllättäen.
 
Uskoisin että tulee kyllä todella suosittu linja ja voi rajusti vaikuttaa eri keskuksien kävijämääriin, esimerkiksi Viikistä Itäkeskukseen niin helposti että voi olla että esmes 79 jäisi kyllä käyttämättä ja metro-ratikka parempin jne.... Ja samoin kaupoille varmaan helpommin Itiksen kuin vaikka keskustaan
Viikistä on käyty kaupoilla lähinnä Itiksessä ja Malmilla jo 90-luvun alussa, toki sen jälkeen on tullut se Viikin omakin kauppakeskus.

Mutta mitä tulee ratikan käyttöön ja Viikin asukkaisiin, siellä kyllä taitaa pääosalla olla sellainen matka pysäkille, että käyttänevät jatkossakin 79 ym busseja.
 
Alun jälkeen seuraavakin ruuhkautuminen on jo näkyvissä. Matkustajamäärän kasvaessa suunniteltu vaunujen pidentäminen 7 nivelisiksi on ollut optiona jo alusta pitäen. Sitten kun (huom sitten, ei jos) tähän mennään niin 1 tai useampi vaunu on poissa liikenteestä X aikaa. Otetaan esimerkiksi MLNRV hankkeen asennusaika/vaunu, tai Mx00 sarjan peruskorjaus. Kuukausia menee/vaunuyksilö. Varikon laajennusta voidaan aloitella ennen vaunujen jatkamista.

Siinä kohtaa tulee siis seuraava pitkäaikaisempi kuormittuminen. Minä vuonna tämä tapahtuu, on vielä iso ? merkki. Tiedämme kuuluisan raidekertoimen vaikuttavan JA uudisrakennukset linjan varrella. Tuhansia asukkaita ja työpaikkoja on tulossa. Ruuhkautuminen tapahtuu luultavasti tämän vuosikymmenen puolella, luokkaa viiden vuoden kuluttua.
 
Itse en usko kapasiteetin olevan kiinni tilatun kaluston määrästä. Ruuhkissa kulkevien määrät ovat vähentyneet ja ruuhkapiikit pienentyneet. Samaan aikaan liikkuminen ruuhka-aikojen ulkopuolella ei ole vähentynyt samoissa mitoissa.

Ainakin näin yleisesti tieliikenteen määristä koronan jälkeen. Ruuhkapiikit ovat helpottaneet ja matkustus jakaantuu tasaisemmin kuin ennen, enkä usko trendin tulevan muuttumaan (merkittävästi) kun fyysinen tuottava työ vähenee yhä koneiden lisääntyessä (vuorotyönä tehtävä vähemmän) ja muu säännönmukainen työ voidaan tehdä pitkälti etänä. Itse tein opinnäytetyön aikanaan tästä mihin liikenteeseen korona aiheutti lommoa. :)
 
Niin kauan kun uusia pikaratikkahankkeita valmistuu jatkuvasti, on isompiin vaunuihin vaihtaminenkin yksittäisellä linjalla (esim. 15) helppoa. 15:n vanhat vaunut voidaan siirtää jollekin uudelle valmistuvalle linjalle ja tilata 15:lle kokonaan uudet isommat vaunut.
 
Niin kauan kun uusia pikaratikkahankkeita valmistuu jatkuvasti, on isompiin vaunuihin vaihtaminenkin yksittäisellä linjalla (esim. 15) helppoa. 15:n vanhat vaunut voidaan siirtää jollekin uudelle valmistuvalle linjalle ja tilata 15:lle kokonaan uudet isommat vaunut.

Toki mahdollista, mutta varikollahan on raide jo valmiina varikolla, jolla on mahdollista lisätä tuo lisämoduulivaunuihin. Lisäksi mitoitus on pysäkeillä ja varikkopaikoilla pidemmille vaunuille
 
Takaisin
Ylös