Vanhoja raitiovaunuja romuksi?

Museoratikkaliikennöinti loppui, kun HKL olisi alkanut periä rataverkon käytöstä niin kovaa hintaa, että liikennöinti olisi ollut tappiollista. Tämän jälkeen vaunut siirrettiin pois myös rataverkolta halliin niin, ettei niillä voinut enää edes ajaa. Oletan, että museoliikennöintiä olisi haluttu jatkaa, jos siihen olisi ollut järkevä mahdollisuus ja näin kaluston omistaja olisi myös tavalla tai toisella saanut vaunuista tuottoa? Nyt ne jäivät seisomaan halliin ilman käyttöä.
Oletuksenani on tässä, että kaiken juuret ovat siitä, että HKL yhtiöitettiin Kaupunkiliikenne Oyksi. HKL oli puhtaasti Helsingin alainen. Kaupunkiliikenne Oy liikennöintiä (tuottoisasti) hoitava yritys. Joskin Kaupunkiliikenteen rahoitus tulee kunnilta ja veroista, mutta sille ei makseta museokaluston pidosta (tästä en ole varma, mutta en ole näin kuullut olevan yhtiön tehtävänä).

Tästä voisin ajatella, että kiinnostaako osaomistajia Espoota ja tulevaa Vantaata tuskin kiinnostaa maksaa museokaluston ylimääräistä säilytystä ja kulkemisen aiheuttamaa kulutusta Helsingin raitiotiekiskoihin. On kuluminen tietenkin vähäistä mitä museoliikenteestä tulisi, mutta en usko, että espoolaiset veronmaksajat haluavat maksaa naapurikunnan tuottamattomasta "huviliikenteestä". Tilanne ei ole kestävä, vaikka nyt jokin väliaikaisratkaisu saadaan.

Kuten aiemmin sanoin, tähän pitäisi löytää jokin kolmas osapuoli, jolle tämä tehtävä tulisi tai vaihtoehtoisesti veroista pitäisi irroittaa osuus, joka Kaupunkiliikenteelle korvamerkittäisi museoliikenteelle.

Tilanne ei tule ainakaan helpottumaan, kun ratikkaliikenne tulee kilpailutukseen aikanaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ajatus, ettei museokaluston säilyttäminen vuosia tai vuosikymmeniä ole maksanut mitään on kyllä täysin absurdi.
Museokalustosta merkittävä osa seisonut varikolla ajokunnottomana ainakin vuosikymmenen ja loputkin ovat olleet käyttämättä vuosikausia.

Käytännössä rataverkolla liikkumattoman kaluston varastointi niukoissa ratikkahalleissa on vienyt hallitilaa, häirinnyt vaunukiertoa ja aiheuttanut lisätilantarvetta, kun museovaunujen viemää tilaa ei ole voitu käyttää muuhun. Museokaluston säilyttäminen ja ylläpito on jo pitkään häirinnyt linjaliikennettä ja on noita vaunuja välillä jouduttu siirtelemäänkin kun ne ovat olleet tiellä.

Koskaan liikkumatonta museokalustoa on yritetty saada moneen kertaan pois varikoilta, mutta Suomen raitioseuralla, Helsingin Kaupungilla tai kaupunginmuseolla tai muullakaan toimijalla ole ollut varaa tai halua vuokrata teollisuushallia, jossa noita sitten oletettavasti ikuisvarastoitaisiin museoratikkaihmisten mielenrauhan säilyttämiseksi, kun vaan joku maksaja löytyisi.

Kyllä tässä museoraitiotieharrastajat saisivat myös katsoa peiliin, sen että museoliikennettä on viimeksi ajettu kai kesällä 2019 luulisi olleen tiedossa. Muutenkin museokaluston ajokuntoisuus on hyvin epäselvä, siltä osin kun niitä ei ole vuosikausiiin tai vuosikymmeniin liikutettu omin voimin. Nyt tulee sitten ihan yllärinä, että Kaupunkiliikenne haluaa hallit ja pihat lopulta tyhjäksi ylimääräisestä tavarasta, jota kukaan ei käytä. Toki taustana on myös, että hallialueita remontoidaan ja uutta Jokeri-kalustoakin on tullut sisään.

Kuten olen kirjoittanut, niin puhe oli salaa romuksi lähetetyistä vaunuista, jotka olivat pressuhallissa. Ne olivat siellä pois kaikkien tieltä ja vaunujen olo viime vuodet siellä ole todellisuudessa maksanut käytännössä mitään. Joka muuta väittää, voi esittää hyvät perustelut.

Eri asia sitten on muun kaluston olo muualla. Mutta nyt on puhuttu näistä salaromutukseen pressuhallista lähetetyistä vaunuista.
 
  • Tykkää
Reaktiot: JE
Kuten olen kirjoittanut, niin puhe oli salaa romuksi lähetetyistä vaunuista, jotka olivat pressuhallissa. Ne olivat siellä pois kaikkien tieltä ja vaunujen olo viime vuodet siellä ole todellisuudessa maksanut käytännössä mitään. Joka muuta väittää, voi esittää hyvät perustelut.

Eri asia sitten on muun kaluston olo muualla. Mutta nyt on puhuttu näistä salaromutukseen pressuhallista lähetetyistä vaunuista.
Haluaisitko avata myös omia, mistä tiedät keskusteluista kulisseissa tai säilytyksestä? Tai kustannuksista?

Tämä rupeaa olemaan sen verran monimutkainen sekotelma medioineen, että varmaan moni muukin haluaa tietää asioiden taustoja
 
Viimeksi muokattu:
Haluaisitko avata myös omia, mistä tiedät keskusteluista kulisseissa tai säilytyksestä? Tai kustannuksista?

Tämä rupeaa olemaan sen verran monimutkainen sekotelma medioineen, että varmaan moni muukin haluaa tietää asioiden taustoja
Tiedän sen mitä entuudestaan alaa asiantuntijana tunnen. Kaikkea tietämääni en vielä kerro, sillä sen aika tulee vielä tarkoituksenmukaisissa paikoissa. Tiedän myös varsin erinomaisesti tämän salaromutusprosessin kulun sekä sen, että ne joilla ei asiassa ole puhtaat jauhot pussissa, tulevat tuskin selviämään kuivin jaloin.

Keskusteluista voin sanoa sen, että tässä prosessissa on valehdeltu monessa kohtaa sekä räikeästi ja lisäksi tarkoituksella vääristelty asioita. Kaupunkiliikenteen intresseissä on ollut salaa hävittää kalusto ja valehdella siitä, että kalustolle olisi yritetty järjestää paikka. Näin ei todellakaan ole ollut.

Ja mitä yleensä tulee Kaupunkiliikenteen toiminnan avoimuuteen, niin se on juuri sitä mitä on yhtiöittämisessä tavoiteltu eli kaikki lähtökohtaisesti Oy:n tapaan salaista. Tässä kulttuurissa onnistuu erinomaisesti kansallisesti arvokkaan kaluston salaromutus niin, että asia selviää vasta jälkikäteen. Nyt vain kävi ikävä moka, että kaikkia vaunuja ei ehditty salaromuttaa, ennen kuin vyyhti alkoi paljastua.

Ja kun kaikki Oy:n toiminta on salaista, niin kovin vaikea on lähteä esittämään vertailukelpoisia kustannuksia tai avaamaan asioita kun tietoihin ei pääse käsiksi. Ja vaikka pääsisikin niin ei luonnollisessa monopolissa olevan toimijan sanaan tai lukuihin voi luottaa. Vastaavasta asiasta löytyy muitakin "hyviä" muitakin esimerkkejä tässä maassa.

Esimerkiksi tämä kaluston jännitteenmuutoksen kustannus on asia, jota KLOY:n pitää liioitella, jottei jäädä kiinni jo aiemmista vedättelyistä medioissa. Ja täytyyhän Oy:n muutoinkin vetää hinnat kattoon, jotta voidaan tehdä sitä, mikä on yhtiön tehtävä, eli tehdä pelkkää voittoa.

Raitioliikenteessä on siis ikävästi käynyt kuten leveällä puolella tässä maassa, että mitään tietoja lähtökohtaisesti ei saa tai ne eivät perustu totuuteen. Tässä syystä kaikki tiedot pitää siis jatkossa onkia ulkomailta.

Ja tämä vertailu on varmasti rahanarvoista, Spårakoffin muutostyö näissä olosuhteissa tulee lähes varmasti halvemmaksi ulkomailla jonkin muun toimijan toimesta.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten olen kirjoittanut, niin puhe oli salaa romuksi lähetetyistä vaunuista, jotka olivat pressuhallissa. Ne olivat siellä pois kaikkien tieltä ja vaunujen olo viime vuodet siellä ole todellisuudessa maksanut käytännössä mitään. Joka muuta väittää, voi esittää hyvät perustelut.

Eri asia sitten on muun kaluston olo muualla. Mutta nyt on puhuttu näistä salaromutukseen pressuhallista lähetetyistä vaunuista.

Vanha Koskelan varikko on käsittääkseni menossa alkuvuonna 2025 purkuun ja nyt valmistellaan ja tehdään muuttoa.

Onko sinulla tarkkaa tietoa Koskelan varikon remontti- ja muuttosuuunnitelmista ja pressuhallin tulevaisuudesta? Minusta on näet aika outo ajatus, että nuo ratikat olisi voinut jättää tuonne tulevalle purku- ja rakennustyömaalle mainostamaasi ilmaiseen vanhaan pressusäilytyshalliin tästä eteenpäinkin vaikka vuosikausiksi.
 
Viimeksi muokattu:
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6754447

Nyt kun tässä joillakin on halua keskustella "keskusteluista kulisseissa", ylläoleva linkki taustoitukseksi. Kun kerran pyydettiin. Kaupunkiliikenne Oy ja Oy Stadin Ratikat Ab selvästi ovat käyneet keskusteluja kulisseissa joitakin päiviä ennen vaunujen viemistä romutukseen. Näissä keskusteluissa Kaupunkiliikenne Oy:n edustajat, jos juttua on uskominen, ovat unohtaneet kertoa että vaikka asioista keskustellaan, itse asiassa vaunut joka tapauksessa menee romuksi.

Minulle ei ole mikään ongelma, jos Helsinki päättää romuttaa historiallisia raitiovaunuja. Olen jo pidemmän aikaa pitänyt todennäköisenä, että osa näistä vaunuista menee romuksi, vaikka se henkilökohtaisesti minua harmittaisikin.

Mutta minulle on suuri ongelma, jos se tapahtuu ilman avointa poliittista prosessia. Tämä salailun ja muunnellun totuuden kulttuuri, joka Kaupunkiliikenne Oy:ssä on ollut vallalla, on saatava loppumaan.

Petteri kysyy viestissään, miten ratikat olisi voinut jättää Koskelaan alkavan työmaan keskelle. Tämä kysymys, oli se retorinen tai ei, oikeastaan kuvastaa tätä problematiikkaa hyvin. Ymmärrän Kaupunkiliikenne Oy:n väen suuren huolen siitä, miten kaiken saa natsaamaan kun remontti on tulossa. Mutta vaikka se on edessä pian, ihan niin kova kiire sillä remontilla ei silti ole, etteikö historiallisten raitiovaunujen tulevaisuuden olisi voinut järjestää asiallisessa prosessissa. Nyt vaunujen 12 ja 339 romutus on peruttu. Taivaastako se päätös tipahti, vai syntyikö romuttamattajättämispäätös siksi, että alkuperäisen päätöksen valmistelussa kenties oli jotakin hiukan vikana?

Vaunujen säilyttämiseen kriittisimmin suhtautuville haluan sanoa, että huoli rahoituskysymyksestä on ymmärrettävä, ja sitä taustaa vasten ymmärrän ajatuksenne. Mutta se ei ole peruste nähdä vaunujen säilytystä toivovien ajatuksia jotenkin mukamas marginaalisina. Vanhoja vaunuja on säästynyt liikennekelpoisina kaikissa niissä pohjoismaisissa kaupungeissa, joissa raitiovaunutkin ovat säästyneet. Tallinnassa samaten. Voi argumentoida, että Helsingin pitäisi valita toisin, ja minä itsekin olen sitä mieltä, että vaunuista koituva taloudellinen rasite ei saisi kaatua Kaupunkiliikenne Oy:n niskaan. Nyt se asianmukainen poliittinen prosessi alkanee. Jos niin halutaan, poliittinen kanta vaunujen tulevaisuudesta kyetään kyllä muodostamaan ennen Koskelan remontin alkua.
 
Vanha Koskelan varikko on käsittääkseni menossa alkuvuonna 2025 purkuun ja nyt valmistellaan ja tehdään muuttoa.

Onko sinulla tarkkaa tietoa Koskelan varikon remontti- ja muuttosuuunnitelmista ja pressuhallin tulevaisuudesta? Minusta on näet aika outo ajatus, että nuo ratikat olisi voinut jättää tuonne tulevalle purku- ja rakennustyömaalle mainostamaasi ilmaiseen vanhaan pressusäilytyshalliin tästä eteenpäinkin vaikka vuosikausiksi.
Kuten Oy:n kanssa asioissa on, niin vaikea on tarkkaan tietää mitä tehdään milloinkin ja missä järjestyksessä, kun asiat ovat Oy:n sisäisiä.

Ja kuten JE hyvin tuossa kiteytti, niin ongelma on prosessissa.

Museokaluston säilyttäminen kokonaisuutena on täysin oma kysymyksensä, joka pitää ratkaista asiaankuuluvalla tavalla.

Mutta nyt menettelynä ollut salaromutus salailuineen ja valehteluineen on väärä tie.

Asia olisi ollut ratkaistavissa kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla, jos näin olisi haluttu. Nyt kuitenkin haluttiin varmistaa se, että museo- ja museoliikennekysymys ratkaistaan ikuisesti myös tulevien sukupolvien osalta hävittämällä kalusto.

Kansakunnan sivistyksen mitta on se, kuinka se suhtautuu historiaansa. Ja tämä prosessi osoittaa koruttomasti sen, että sivistystä ei ole lainkaan. Osataan ainoastaan tuhoaminen ja valehtelu, mikä on tätä alkukantaista eräiden valtioiden toimintakulttuuria.

Voisi näin eväin sanoa, että Suomi kuuluu hyvin tähän maiden tasoa kuvaavan kategoriaan, mitä Donald Trump totesi Haitista ja Afrikan maista vuonna 2018.
 
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6754447

Nyt kun tässä joillakin on halua keskustella "keskusteluista kulisseissa", ylläoleva linkki taustoitukseksi. Kun kerran pyydettiin. Kaupunkiliikenne Oy ja Oy Stadin Ratikat Ab selvästi ovat käyneet keskusteluja kulisseissa joitakin päiviä ennen vaunujen viemistä romutukseen. Näissä keskusteluissa Kaupunkiliikenne Oy:n edustajat, jos juttua on uskominen, ovat unohtaneet kertoa että vaikka asioista keskustellaan, itse asiassa vaunut joka tapauksessa menee romuksi.
Tämän olen lukenut ja tiedän, siksi olenkin ihmetellyt. On väitetty valheeksi, että keskusteluja oltaisiin käyty.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

....osoittaa koruttomasti sen, että sivistystä ei ole lainkaan.
No nyt löytyi jotain mistä olen ehdottoman samaa mieltä. Meininki yhteiskunnassa on muuttunut 10 tai korkeintaan 20 aikana pysäyttävästi
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Kaipaisin tosiaan jotain konkreettista, koska täällä on vain parin-muutaman henkilön sanoja.

Ja aiemminkin tässä keskustelussa on asiaan liittymättömiä henkilöitä vaadittu eroamaan ja sittemmin oltu hiljaa.

Lehdissä on haastateltu paria ihmistä, jotka eivät ole suoraan toistensa sanomisia kiistetty. Alkaa luotto uupua, kun ei enää tiedä mihin uskoa vai voiko mihinkään uskoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän olen lukenut ja tiedän, siksi olenkin ihmetellyt. On väitetty valheeksi, että keskusteluja oltaisiin käyty.
Viesti yhdistetty automaattisesti:


No nyt löytyi jotain mistä olen ehdottoman samaa mieltä. Meininki yhteiskunnassa on muuttunut 10 tai korkeintaan 20 aikana pysäyttävästi
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Kaipaisin tosiaan jotain konkreettista, koska täällä on vain parin-muutaman henkilön sanoja.

Ja aiemminkin tässä keskustelussa on asiaan liittymättömiä henkilöitä vaadittu eroamaan ja sittemmin oltu hiljaa.

Lehdissä on haastateltu paria ihmistä, jotka eivät ole suoraan toistensa sanomisia kiistetty. Alkaa luotto uupua, kun ei enää tiedä mihin uskoa vai voiko mihinkään uskoa.
Tähän muutama seikka:

Jutussa väitettiin, että Kaupunkiliikenne Oy:n ja Stadin Ratikoiden välillä on ollut keskusteluja. Jutun perusteella edes näissä muutamia päiviä ennen romukuorman lähtöä käydyissä keskusteluissa Kaupunkiliikenne Oy ei millään tavalla tuonut esiin, että vaunujen romutus olisi edes vaihtoehtojen joukossa.

Oletan, että Kaupunkiliikenne Oy itse omassa piirissään selvittää, miten on mahdollista, että kolme raitiovaunua lähetettiin romuksi, ilman että sille selvästikään oli hankittu omistajan siunausta. Jos asiat olisi valmisteltu kunnolla, kukaan ei olisi sitä romutusta perunut, harrastajien ja kaupunkilaisten mielipaha, syväkään sellainen, ei ole missään todellisuudessa pätevä peruste tuollaisen päätöksen perumiselle - romutusprosessin salailu ja kaupunki-omistajan tahdon sivuuttaminen sen sijaan kyllä sitä ovat. Työntekijöiden tulevaisuus on Kaupunkiliikenne Oy:n ja sen omistajien asia, en ole vaatinut erotettavaksi ketään, eikä se minun tehtäväni mitenkään olisikaan.
 
Tähän muutama seikka:

Jutussa väitettiin, että Kaupunkiliikenne Oy:n ja Stadin Ratikoiden välillä on ollut keskusteluja. Jutun perusteella edes näissä muutamia päiviä ennen romukuorman lähtöä käydyissä keskusteluissa Kaupunkiliikenne Oy ei millään tavalla tuonut esiin, että vaunujen romutus olisi edes vaihtoehtojen joukossa.

Oletan, että Kaupunkiliikenne Oy itse omassa piirissään selvittää, miten on mahdollista, että kolme raitiovaunua lähetettiin romuksi, ilman että sille selvästikään oli hankittu omistajan siunausta.
Tämä on totta, mutta eri asia on vale ja jättää kertomatta. Romutuksesta ei ole mainittu, eikä sitä taidettu missään kohtaa kiistääkkään. Hyvä, jos asiaa selvitetään. En kuitenkaan pidä kenenkään tuomitsemisesta, ennen faktojen saamista pöytään.

Se kuitenkin tiedetään, että kuten jutussa sanotaan Stadin ratikoiden kanssa Kaupunkiliikenne on käynyt keskusteluja. Onko tuo aika tosin kohtuullinen, niin siitä voi olla montaa mieltä.
 
Kaiken informaation perusteella minusta vähän vaikuttaa, että tässä sotkussa on ollut kyse huonosta kommunikaatiosta. Tämä on minun teoriani, mitä on ehkä tapahtunut.

Kun museoliikennettä ei ole ollut vuosikausiin ja osa kalustosta on laitettu pressuhalliin varastoon on Kaupunkiliikenteeseen on levinnyt käsitys, ettei kukaan ole enää kovin kiinnostunut noista vanhoista vaunuista.

Kun remontti, purku ja muutto on tulossa jollekin henkilölle on annettu tehtäväksi siivota kaikki ylimääräinen "romu" pois remontin tieltä ja sitä on ollut aika paljon. Stadin ratikoihin on otettu myös yhteyttä, mutta tuossa kommunikaatiossa on sitten ollut myös rikkinäinen puhelin eikä viesti mahdollisesta romuttamisesta ole mennyt perille.

Varikon tyhjentäjä on sitten toiminut tehokkaasti ja yhdessä kuormassa sitten lähti romuttamolle muutama vanha ratikka.
 
Kaiken informaation perusteella minusta vähän vaikuttaa, että tässä sotkussa on ollut kyse huonosta kommunikaatiosta. Tämä on minun teoriani, mitä on ehkä tapahtunut.

Kun museoliikennettä ei ole ollut vuosikausiin ja osa kalustosta on laitettu pressuhalliin varastoon on Kaupunkiliikenteeseen on levinnyt käsitys, ettei kukaan ole enää kovin kiinnostunut noista vanhoista vaunuista.

Kun remontti, purku ja muutto on tulossa jollekin henkilölle on annettu tehtäväksi siivota kaikki ylimääräinen "romu" pois remontin tieltä ja sitä on ollut aika paljon. Stadin ratikoihin on otettu myös yhteyttä, mutta tuossa kommunikaatiossa on sitten ollut myös rikkinäinen puhelin eikä viesti mahdollisesta romuttamisesta ole mennyt perille.

Varikon tyhjentäjä on sitten toiminut tehokkaasti ja yhdessä kuormassa sitten lähti romuttamolle muutama vanha ratikka.
Haluan uskoa myös samoin, tuskin kukaan, etenkään raitioliikenteen parissa työskentelevä helpoin perustein kyseistä päätöstä tekisi. Asia tutkitaan onneksi todennäköisesti perinpoikin. Toivoisin ettei täällä leviteltäisi huhuja tai tuomittaisi ketää ennen, kuin on saatu faktat pöytää.

En jaksa olla enää tämän keskustelun faktojen peraaja ja vetäydyn tässä kohtaa keskustelusta (ellei nyt minua takaisin vedetä tähän), koska ei aihe ole minulle edes mitenkään suuri (en tarkoita, etteikö vanhat vaunut hienoja olisi, mutta ei se minun edes vuosittaisessa elämässäni näy mitenkään). Lähinnä lähdin keskusteluun toisten syyttömien syyttelyn takia.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on totta, mutta eri asia on vale ja jättää kertomatta. Romutuksesta ei ole mainittu, eikä sitä taidettu missään kohtaa kiistääkkään. Hyvä, jos asiaa selvitetään. En kuitenkaan pidä kenenkään tuomitsemisesta, ennen faktojen saamista pöytään.

Se kuitenkin tiedetään, että kuten jutussa sanotaan Stadin ratikoiden kanssa Kaupunkiliikenne on käynyt keskusteluja. Onko tuo aika tosin kohtuullinen, niin siitä voi olla montaa mieltä.

HBL:ssä on kerrottu, että mukamas Raitiotieseuraan on oltu yhteydessä, vaikka näin ei ole tapahtunut.

Lisäksi on annettu ymmärtää, että Stadin ratikat ovat olleet tietoisia tilanteesta, vaikka vaunut on jo myyty romuksi kun heille vasta on puhuttu vaunukaluston tulevaisuuden selvittämisestä.

Lisäksi lehtijutuissa on tietoisesti hämärretty tilannetta ja annettu ymmärtää ihan muuta kuin mitä tosiasiat ovat.

On esimerkiksi puhuttu kaluston viennistä "muille varikoille." Romuttamo ei kuitenkaan ole mikään "varikko" vaan paikka, jossa kalusto lyödään sipulikouralla murskaksi. Metallista pääosa päätynee kiertoon, mutta puuosat, lasi ja muu kuin metalli menevät oletettavasti kaatopaikkaukseen / polttoon. Tästäkin voi tietysti puhua "kierrätyksenä", ikään kuin jostakin maitopurkista, vaikka kyseessä on romutus, jonka jälki on irvokasta silppua.

Esimerkiksi nämä yllä mainitut seikat eivät ole mitään tietokatkoksia, vaan valehtelua ja tietoista asioiden hämärtämistä.
 
HBL:ssä on kerrottu, että mukamas Raitiotieseuraan on oltu yhteydessä, vaikka näin ei ole tapahtunut.

Mitä jos edes lukisit lähteesi ennen kuin kirjoitat? Tämä on taas yksi täysin perätön väite.

Tässä lainaus HBL:stä:

Det har funnits planer på att skapa en stiftelse som skulle ansvara för spårvagnsarv och ta hand om äldre vagnar och annan föråldrad utrustning, men Nousiainen säger att det inte, åtminstone tidigare, funnits pengar för ett sådant projekt.

– Vi utforskade en del alternativ tillsammans med Suomen raitiotieseura (Finlands spårvägsförening) men varken de eller staden hade möjlighet att finansiera en stiftelse.

HBL:n uutisessa kerrotaan, että museoraitiotien säätiötyyppistä rahoitusta on AIKAISEMMIN selvitetty raitioseuran ja Helsingin kaupungin kanssa, mutta rahaa ei ole löytynyt.

Ylläesitetty väitteesi on siis täysin perusteetonta mustamaalausta.
 
Ihmettelen edelleen... Kuinka useassa Keskisen Euroopan kaupungissa on raitiotiellä 'nostalgia fleet', normaalista liikennekäytöstä poistettuja vaunuja, uusimmat -60 -luvun korkealattiaisia vaunuja, ja niitä vanhempia malleja. Niitä käytetään tilausajoihin, kiertoajeluihin ja jopa säännöllisiin ajelutuksiin. Nämä vaunut ovat osa liikennelaitoksen pr-toimintaa joukkoliikennemuseon ohella. Nämä vaunut ovat täysin liikennekelpoisia, huoltokin on järjestetty. Miksi tämä ei toimi Hesassa?
 
Takaisin
Ylös