339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,590
Tämä asia on tullut esille nimenomaan Tampereen ratikkahankkeen yhteydessä, mutta koskee, tai voi koskea, myös Turkua ja mahdollisesti jollain aikavälillä pääkaupunkiseutuakin. Rajoitetusti se olisi tullut ajankohtaiseksi jopa Pieksämäen Ideapark-ratikan sekä Pohjanmaan Powerparkin raitiotien yhteydessä. Minusta on perusteltua avata tästä oma keskustelu ja saada vihdoin selvyys siihen, miten asia oikein on hoidettavissa.
Olen pyytänyt tästä asiasta toukokuussa tulkinnan Liikennevirastosta, jonka toimialaan asia kuuluu. Tulkinta, joka sitoo Elyjä, on kokonaisuudessaan alla.
Elyt voivat tietysti syystä taikka toisesta olla myöntämättä lupaa raitiotielle vaikkapa Teiskontiellä, mutta lakiin ne eivät voi asiassa vedota, vaan perustelu täytyy keksiä uudelleen. Varsinkin Teiskontiellä raitiotie on mahdollista sijoittaa siten, että tiealueella on sekä maantie että maantiestä erillään (viherkaistalla) oleva raitiotie, joka toki on tiealueella. Kysehän ei ole siitä, että kiskot tulisivat autokaistoille eikä tässä tapauksessa siitäkään, etteikö tiealueen leveys riittäisi yleisen tieliikenteen tarpeisiin.
Ratkaisumalleja on minusta useita:
1. Muutetaan raitiotien linjausta siten, ettei se kulje yleisen tien tiealueella.
2. Muutetaan yleinen tie kaduksi, jolloin myös kunnossapitovelvollisuus siirtyy kunnalle.
3. Järjestetään tiealue siten, että maantieliikenne ja raitioliikenne molemmat mahtuvat tiealueelle siten, että molemmilla liikennemuodoilla säilyvät riittävät toimintaedellytykset.
Jos kunta haluaa vaihtoehdon 3 ja Ely on eri mieltä, niin kai sillä tulee olla aika vahvat perustelut?
...ja jostain kumman syystä ratikkavastainen Ely on ilmoittanut että heidän (=valtion) hallinnoimalleen tielle ratikalla ei ole mitään asiaa. Epäselvää on mihin tieliikennelain pykälään tämä tulkinta mahdollisesti perustuu.
Pääkaupunkiseudulla selitykseksi muistaakseni tarjottiin ettei maantiealueella (maantielaissa määritelty) voi olla rata-aluetta. En aivan ymmärtänyt tarkoitettiinko tällä rautatiealuetta (rautatielaki), jollainen pikaraitiotie ei ole. Joka tapauksessa vaikutti lähinnä siltä, että sektoriviranomainen varjelee läänitystään. Entisen Tielaitoksen perilliset ovat tästä tunnettuja.
Olen pyytänyt tästä asiasta toukokuussa tulkinnan Liikennevirastosta, jonka toimialaan asia kuuluu. Tulkinta, joka sitoo Elyjä, on kokonaisuudessaan alla.
Elyt voivat tietysti syystä taikka toisesta olla myöntämättä lupaa raitiotielle vaikkapa Teiskontiellä, mutta lakiin ne eivät voi asiassa vedota, vaan perustelu täytyy keksiä uudelleen. Varsinkin Teiskontiellä raitiotie on mahdollista sijoittaa siten, että tiealueella on sekä maantie että maantiestä erillään (viherkaistalla) oleva raitiotie, joka toki on tiealueella. Kysehän ei ole siitä, että kiskot tulisivat autokaistoille eikä tässä tapauksessa siitäkään, etteikö tiealueen leveys riittäisi yleisen tieliikenteen tarpeisiin.
Ylitarkastaja sanoi:Maantielaki ei sinällään kiellä eikä salli raitiotien rakentamista maantielle. Asiassa on lähdettävä siitä, mitä varten maantie on olemassa. Maantie palvelee yleistä tieliikennettä eikä raideliikenne ole tieliikennettä. Maanteiden alueita käytetään kyllä muihinkin kuin yleistä tieliikennettä palveleviin tarkoituksiin kuten erilaisten johtojen ja niihin liittyvien rakenteiden sijoituspaikkoina. Tiealueelle sijoittuminen edellyttää tällöin tienpitoviranomaisen (ELY -keskus) luvan. Tällaisissa tapauksissa yleisen tieliikenteen tarpeet ja johtojen sijoittaminen voidaan yleensä sovittaa toisiinsa. Raitiotietä ja yleisen tieliikenteen tarpeita maantien alueella ja samassa tasossa lienee vaikea yhdistää ainakin tien pituussuunnassa varsinkin kun raitiotielle ominaisessa kaupunkiympäristössä maantien tiealue käsittää tarkoitukseensa vain välttämättömän alueen ja on asemakaavassa maantien liikennealueen rajaama. Joka tapauksessa raitiotien rakentaminen maantien alueelle vaatii tienpitoviranomaisen luvan. Lupa-arvioinnissa ensisijaista on maantien liikenneturvallisuuden ja sen toimivuuden varmistaminen jos väylä on edelleen tarpeen säilyttää maantienä. Raitiotien rakentaminen on sovitettava tienpitoviranomaisen lupaan ja sen ehtoihin.
Ratkaisumalleja on minusta useita:
1. Muutetaan raitiotien linjausta siten, ettei se kulje yleisen tien tiealueella.
2. Muutetaan yleinen tie kaduksi, jolloin myös kunnossapitovelvollisuus siirtyy kunnalle.
3. Järjestetään tiealue siten, että maantieliikenne ja raitioliikenne molemmat mahtuvat tiealueelle siten, että molemmilla liikennemuodoilla säilyvät riittävät toimintaedellytykset.
Jos kunta haluaa vaihtoehdon 3 ja Ely on eri mieltä, niin kai sillä tulee olla aika vahvat perustelut?