- Liittynyt
- 5 Maaliskuu 2010
- Viestit
- 2,836
Tuli nyt taas mieleen tuosta, kun Helb 57 on saanut uudet vaatteet päällensä Hsl-elinkaarensa lopulla, että mistä/miksi on käytössä ikäraja kilpailutuksessa? Ennen aikaan olen ymmärtänyt sen hyvin, kun kilpailutuksen alkuvaiheessa 90-luvun puolessa välissä matalalattiainen kalusto on ollut uusinta uutta ja euro 2 päästötaso oli valovuosia edellä euro 0 tasolla olevia vanhuksia. Nykyään euro 2:sta saa kilpailussa 0 pistettä, mutta nykytekniikalla sekin on mahdollista päivittää euro 4 tai ehkäpä jopa euro 5 tasolle
Vanhimmat tehtaasta tulleet EEV tason autot, joka on tällä hetkellä uusien autojen vaatimus, ovat jo 7v vanhoja, eli elinkaarensa puolessa välissä. Vanhimmat jälkiasennuksena tehdyt EEV-tason autot taitavat olla sitten ne Pohjolan parit Lahti 402:t vuodelta -99
Siksipä kustannustason nousun hillitsemiseksi Hsl voisi uudistaa periaatteita niin, että ikärajat poistetaan ja keskitytään kaluston painotettuun keski-ikään kohteessa, joka voisi olla korkeintaan jotain X. Samalla voidaan kiristää laadun tarkkailua entisestään, että vanhatkin autot ovat siistejä ja liikennöitsijät voisivat olla motivoituneita pitämään autot paremmassa kunnossa kun ei ole heti ajatusmallia että kohta tämä on roskiskamaa. Siten liikennöitsijöiden ei tarvitse ostaa niin paljoa uutta kalustoa pihaan seisomaan, ellei nyt ihan välttämättä halua. Hsl maksaa jo nykyään hyvät bonukset ja antaa hyvin pisteitä jälkiasennuksista
Esim. Linjalla 160 ajetaan kahdella telillä vain kymmenen lähtöä päivässä, älytöntä seisottaa kahta uudehkoa teliä ja ensi syksynä kahta uutta tyhjänpanttina päivät pitkät.
Eli lyhennettynä, ikärajat pois, painotettuun keski-ikään joku hyvä raja, kaikki voittaa kun Hsl:n ei tarvitse epäsuorasti kuolettaa autojen maksuja
Siksipä kustannustason nousun hillitsemiseksi Hsl voisi uudistaa periaatteita niin, että ikärajat poistetaan ja keskitytään kaluston painotettuun keski-ikään kohteessa, joka voisi olla korkeintaan jotain X. Samalla voidaan kiristää laadun tarkkailua entisestään, että vanhatkin autot ovat siistejä ja liikennöitsijät voisivat olla motivoituneita pitämään autot paremmassa kunnossa kun ei ole heti ajatusmallia että kohta tämä on roskiskamaa. Siten liikennöitsijöiden ei tarvitse ostaa niin paljoa uutta kalustoa pihaan seisomaan, ellei nyt ihan välttämättä halua. Hsl maksaa jo nykyään hyvät bonukset ja antaa hyvin pisteitä jälkiasennuksista
Esim. Linjalla 160 ajetaan kahdella telillä vain kymmenen lähtöä päivässä, älytöntä seisottaa kahta uudehkoa teliä ja ensi syksynä kahta uutta tyhjänpanttina päivät pitkät.
Eli lyhennettynä, ikärajat pois, painotettuun keski-ikään joku hyvä raja, kaikki voittaa kun Hsl:n ei tarvitse epäsuorasti kuolettaa autojen maksuja
Viimeksi muokattu: