- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,538
Tietyille alueille HSL:nkin piirissä pääsee vain ruuhka-aikana. Mukaan kuuluu myös asuinalueita useiden kilometrien päässä muusta jl-tarjonnasta. HSL-alueen reunoilla joukkoliikenteen tarjonta on huonoa. Ympärivuorokautista liikennettä on kaikkialle, muttei suinkaan joukkoliikennettä. Hiljaisina aikoina matkat ovat yhtä tärkeitä, mutta liian satunnaisia linjastosuunnittelulle. Kymmenillä linjoilla keskimääräinen nousun hinta on yli 5 euroa. Hiljaiseen aikaan näiden linjojen määrä kasvaa räjähdysmäisesti. Hiljaiseen aikaan myöskin pisteestä A pisteeseen B voi kulua tuhottomasti aikaa, sillä jopa pääkaupunkiseutukin on hyvin hajanainen. Lähes kaikkialle, mm. koko Itä-Helsinkiin, on monien tuntien tauko koko liikenteessä arkiöissä. Vuorovälit ovat pitkiä.
Voisiko tämän kaiken ratkaista Kutsuplus, joka kulkisi koko HSL-alueella 24/7? Vastaavasti kaikki Kutsuplussaa kalliimmat lähdöt lopetettaisiin. Lopettaminen ei tarkoittaisi palvelun loppumista, sillä myös lopettavan linjan reitille voisi toki tilata Kutsuplussan. Kun kaikki matkat maksaisivat alle 5 euroa, myös Kutsuplussan hinnastoa voisi laskea. Harvimmin asutuille alueille ei täteän välttämättä kannattaisi nyhvätäkään mitään tunnin välein arkiruuhkaisin kulkevaa autoreittiä, kun alueelle voi jo tilata Kutsuplussan. Toki Kutsuplus olisi silti keskivertomatkalla kalliimpi, mutta reuna-alueilla sen ylläpito olisi paljon palvelurikkaampaa ja yhteiskunnallisesti edullisempaa. Ja onhan syrjäseutujen asunnot muutenkin neljä kertaa halvempia, joten siellä ei voi olettaa saavansa jokapäiväistä tiheää reittiliikennettä joka suuntaan. Autoja voi olla liikkeellä optimoidusti tasan sen verran, mitä on asiakkaitakin. Käyttöön pitäisi ottaa mielestäni myös hinnoittelu sen mukaan, kuinka paljon on valmis kiertelemään muiden asiakkaiden hyväksi.
Voisiko tämän kaiken ratkaista Kutsuplus, joka kulkisi koko HSL-alueella 24/7? Vastaavasti kaikki Kutsuplussaa kalliimmat lähdöt lopetettaisiin. Lopettaminen ei tarkoittaisi palvelun loppumista, sillä myös lopettavan linjan reitille voisi toki tilata Kutsuplussan. Kun kaikki matkat maksaisivat alle 5 euroa, myös Kutsuplussan hinnastoa voisi laskea. Harvimmin asutuille alueille ei täteän välttämättä kannattaisi nyhvätäkään mitään tunnin välein arkiruuhkaisin kulkevaa autoreittiä, kun alueelle voi jo tilata Kutsuplussan. Toki Kutsuplus olisi silti keskivertomatkalla kalliimpi, mutta reuna-alueilla sen ylläpito olisi paljon palvelurikkaampaa ja yhteiskunnallisesti edullisempaa. Ja onhan syrjäseutujen asunnot muutenkin neljä kertaa halvempia, joten siellä ei voi olettaa saavansa jokapäiväistä tiheää reittiliikennettä joka suuntaan. Autoja voi olla liikkeellä optimoidusti tasan sen verran, mitä on asiakkaitakin. Käyttöön pitäisi ottaa mielestäni myös hinnoittelu sen mukaan, kuinka paljon on valmis kiertelemään muiden asiakkaiden hyväksi.
Viimeksi muokattu: