339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,588
Helsinki ei ilmeisesti järjestäkään asuntomessuja Jätkäsaaressa vuonna 2012, kuten aiemmin kaavailtiin. Raitiotien ensimmäisen vaiheen oli määrä olla käytössä messuihin mennessä. Ensimmäinen vaihe käsittää linjojen 8 ja 6 jatkeen siten, että 8 jatkuisi Itämerenkadulta Länsisatamankatua suunnilleen Laivapojankadun risteykseen asti, minne tulisi tilapäinen kääntöpaikka molemmille raitiolinjoille. Linja 6 tulisi Hietalahdesta samaan paikkaan.
Syksyn aikana on määrä simuloida erilaisia raitiotievaihtoehtoja ja niiden kuormituksia Jätkäsaaressa, ja valita niiden perusteella ainakin ensimmäinen toteutusvaihe, joka voi olla edellä kuvattu tai joku muu. Pyrkimys olisi, että ehdotus ensimmäisistä vaiheista etenisi lautakuntakäsittelyyn ennen vuodenvaihdetta. Samalla käsiteltäneen myös lopullista raitiolinjastoa.
KSV:han on tutkinut myös mahdollisuuden viedä raitiotie keskustasta Jätkäsaareen Kampin kautta. Bulevardia nopeampi reitti kulkee Simonkadun, Malminrinteen ja Ruoholahdenkadun kautta. Reitti on mahdollinen ja ilmeisesti yksi simuloitavista. Se ei kuitenkaan ole vielä ensimmäisessä vaiheessa todennäköinen.
Liikennelaitoksella on tiettyjä haluja toteuttaa Jätkän linjapidennykset, tai ainakin linjan 8 pidennys, samoihin aikoihin Crusellinsillan eli sillan Ruoholahdesta Jätkäsaareen (Länsisatamankatu) valmistumisen kanssa. Tällöin uusi rata olisi käytössä jo 2009. Yhteydelle olisi tarvetta jo nyt, sillä Jätkäsaaren pohjoisosassa on jo nyt kerrostaloasutusta vailla kohtuullista joukkoliikenneyhteyttä. Silta on kustannussyistä viivästynyt, sen (ja raitiotien) piti olla käytössä jo vuonna 2004. Nyt kaupunginhallitus on päättänyt, että silta on rakennettava vuosina 2008-2009. Silta on tarpeellinen mm. siksi, että Jätkäsaaren rakennustöiden aikana liikenne siellä tulee lisääntymään.
Syksyn aikana on määrä simuloida erilaisia raitiotievaihtoehtoja ja niiden kuormituksia Jätkäsaaressa, ja valita niiden perusteella ainakin ensimmäinen toteutusvaihe, joka voi olla edellä kuvattu tai joku muu. Pyrkimys olisi, että ehdotus ensimmäisistä vaiheista etenisi lautakuntakäsittelyyn ennen vuodenvaihdetta. Samalla käsiteltäneen myös lopullista raitiolinjastoa.
KSV:han on tutkinut myös mahdollisuuden viedä raitiotie keskustasta Jätkäsaareen Kampin kautta. Bulevardia nopeampi reitti kulkee Simonkadun, Malminrinteen ja Ruoholahdenkadun kautta. Reitti on mahdollinen ja ilmeisesti yksi simuloitavista. Se ei kuitenkaan ole vielä ensimmäisessä vaiheessa todennäköinen.
Liikennelaitoksella on tiettyjä haluja toteuttaa Jätkän linjapidennykset, tai ainakin linjan 8 pidennys, samoihin aikoihin Crusellinsillan eli sillan Ruoholahdesta Jätkäsaareen (Länsisatamankatu) valmistumisen kanssa. Tällöin uusi rata olisi käytössä jo 2009. Yhteydelle olisi tarvetta jo nyt, sillä Jätkäsaaren pohjoisosassa on jo nyt kerrostaloasutusta vailla kohtuullista joukkoliikenneyhteyttä. Silta on kustannussyistä viivästynyt, sen (ja raitiotien) piti olla käytössä jo vuonna 2004. Nyt kaupunginhallitus on päättänyt, että silta on rakennettava vuosina 2008-2009. Silta on tarpeellinen mm. siksi, että Jätkäsaaren rakennustöiden aikana liikenne siellä tulee lisääntymään.