Vietettyäni useita kuukausia Saksan suurkaupungeissa joissa on erinomaiset joukkoliikenneverkostot Helsingin säälittävä tynkämetro on kyllä aika surkuhupaisa näky. Suomen joukkoliikenteen alkukantainen tilanne on helppo selittää: suomalaiset rakastavat yksityisautoilua eikä tässä maassa ole yksinkertaisesti koskaan haluttu kehittää kunnollista julkista liikennettä; samaan aikaan kun muut Euroopan maat loivat verkostojaan, Suomessa vain rakennettiin autoteitä ja vastustettiin joukkoliikennettä henkeen ja vereen.
Henk.koht. haluaisin kuitenkin paremman tilanteen Suomeen. Pääkaupunkiseudulla asuu nykyään yli miljoona ihmistä ja asukasluku tulee vielä kasvamaan, eikä se metronpätkä ja pari junarataa mielestäni kattavasti palvele tätä aluetta ja ihmismäärää. Joukkoliikennettä pystyttäisiin parantamaan, jos sitä vain haluttaisiin parantaa.
Yksi merkittävä asia mitä Suomessa ei oikein ymmärretä on että moderni ja laadukas joukkoliikenne on raidelinjojen VERKOSTO. Suomessa on muutama yksittäinen raidelinja eikä verkostoitumista tapahdu - tietääkseni suunnitelmissa ei ole edes niin päivänselvä asia kuin länsimetron liittäminen rantarataan Espoon sisällä. Ja kun näin wikipediassa suunnitelman metron mahdollisesta tulevaisuudesta, niin se ei suoraan sanottuna ole kovin kunnianhimoinen.
Suomeen ei ikinä saada Saksan kaupunkien tai Tukholman kaltaista satojen asemien metroverkkoa - joukkoliikenteen vastustus on täällä aivan liian suurta, siihen ei riittäisi rahat eikä käyttäjämääräkään. Mutta kyllä Helsingin seudulla 3 metrolinjaa voisi olla: jo kolmella linjalla saataisiin aikaan yksinkertainen verkosto joka toimisi mielestäni nykyistä systeemiä paljon paremmin. Eikä sellaista ole edes vaikea suunnitella, piirsin kartalle nopeasti pari linjaa ja esittelen tässä ideani. Nämä olisivat linjojen päätepisteet:
M1: Espoon keskus - Majvik
M2: Kaivopuisto - Helsinki-Vantaan lentoasema
M3: Santahamina - Tapiola
+ bonuksena
(M4: Vuosaari - Olari)
En luettele kaikkia asemia mutta kerron miten linjat suunnilleen menisivät.
Linja M1 olisi siis nykyinen metrolinja pidennettynä (punainen väri piirtämälläni kartalla). Haluaisin todellakin tietää miksei kukaan ole ehdottanut että länsimetro jatkuisi Kivenlahden jälkeen Espoon keskukseen niin että metrolinjan päätepiste olisi Espoon keskuksen juna-aseman alla? Onko tähän muka oikeasti jokin tekninen este? Kivenlahden aseman jälkeen on aivan mainiosti tilaa kääntää linja pohjoiseen ja luoda Espoon keskukseen liityntäasema junaradan kanssa. Itse pitäisin tätä itsestäänselvyytenä. Minulla ei ole myöskään mitään sitä vastaan että linja jatkuisi itäänpäin Sipooseen Mellunmäen jälkeen.
M2 olisi pohjois-eteläsuuntainen linja jonka eteläisin asema voisi olla Kaivopuiston kupeessa. Kampissa olisi liittymäasema M1:n kanssa. Töölössä olisi asema ja olympiastadionilla, ja Pasilan juna-asemalla olisi tämän linjan metroasema jotta syntyisi vaihtomahdollisuus juniin, ja sitten linja jatkuu lentokentälle asti.
M3 olisi kaaren muotoinen (vihreä viiva kartallani). Tämä linja saisi aikaan useita risteysasemia ja liittäisi uusia alueita tämän simppelin metroverkon piiriin. Linjan itäinen alku olisi siis Santahaminassa ja Laajasalon jälkeen linja jatkaisi pohjoiseen; Herttoniemeen syntyisi linjojen M3 ja M1 risteysasema. Viikissä olisi asema; linja kääntyisi länteen ja Oulunkylän juna-aseman luona olisi asema; Maunulassa tämä linja risteäisi linjan M2 kanssa. Pohjois-Haagassa olisi taas vaihtomahdollisuus juniin. Linja jatkuu vielä vähän länteen, sitten kääntyy etelään niin että Leppävaaraan tulee metroasema - juna-asemalle tietenkin, niin että syntyy hyvä risteysasema. Linja jatkaa Leppävaarasta etelään Tapiolaan asti: tässä vielä vaihtomahdollisuus metrolinjaan M1.
Bonuksena heitän vielä kehiin linjan M4 joka olisi itä-länsi-suuntainen linja päätepisteinään Vuosaari ja Olari (ruskea viiva kartalla). Risteysasemia olisivat Itäkeskus (M1), Viikki (M3), Pohjois-Töölö (M2) ja Otaniemi (M1).
Mielestäni tämä yksinkertainen kolmen linjan verkko sopisi pääkaupunkiseudun oloihin ja olisi toteutettavissa. Neloslinjassakaan ei ole mitään vikaa mutta kyllä se tuntuu jo aika utopialta kun tässä maassa on menty 2010-luvulle asti ilman että ollaan saatu aikaiseksi edes sen ainokaisen metrolinjan jatketta, kakkoslinjasta puhumattakaan. Totta puhuen suomalaisten asenne joukkoliikennettä kohtaan on niin nihkeä että pidän valitettavasti kolmea linjaa todennäköisempänä sitä, että joukkoliikenne lakkautetaan tässä maassa kokonaan, mutta ainahan voi silti haaveilla...
Henk.koht. haluaisin kuitenkin paremman tilanteen Suomeen. Pääkaupunkiseudulla asuu nykyään yli miljoona ihmistä ja asukasluku tulee vielä kasvamaan, eikä se metronpätkä ja pari junarataa mielestäni kattavasti palvele tätä aluetta ja ihmismäärää. Joukkoliikennettä pystyttäisiin parantamaan, jos sitä vain haluttaisiin parantaa.
Yksi merkittävä asia mitä Suomessa ei oikein ymmärretä on että moderni ja laadukas joukkoliikenne on raidelinjojen VERKOSTO. Suomessa on muutama yksittäinen raidelinja eikä verkostoitumista tapahdu - tietääkseni suunnitelmissa ei ole edes niin päivänselvä asia kuin länsimetron liittäminen rantarataan Espoon sisällä. Ja kun näin wikipediassa suunnitelman metron mahdollisesta tulevaisuudesta, niin se ei suoraan sanottuna ole kovin kunnianhimoinen.
Suomeen ei ikinä saada Saksan kaupunkien tai Tukholman kaltaista satojen asemien metroverkkoa - joukkoliikenteen vastustus on täällä aivan liian suurta, siihen ei riittäisi rahat eikä käyttäjämääräkään. Mutta kyllä Helsingin seudulla 3 metrolinjaa voisi olla: jo kolmella linjalla saataisiin aikaan yksinkertainen verkosto joka toimisi mielestäni nykyistä systeemiä paljon paremmin. Eikä sellaista ole edes vaikea suunnitella, piirsin kartalle nopeasti pari linjaa ja esittelen tässä ideani. Nämä olisivat linjojen päätepisteet:
M1: Espoon keskus - Majvik
M2: Kaivopuisto - Helsinki-Vantaan lentoasema
M3: Santahamina - Tapiola
+ bonuksena
(M4: Vuosaari - Olari)
En luettele kaikkia asemia mutta kerron miten linjat suunnilleen menisivät.
Linja M1 olisi siis nykyinen metrolinja pidennettynä (punainen väri piirtämälläni kartalla). Haluaisin todellakin tietää miksei kukaan ole ehdottanut että länsimetro jatkuisi Kivenlahden jälkeen Espoon keskukseen niin että metrolinjan päätepiste olisi Espoon keskuksen juna-aseman alla? Onko tähän muka oikeasti jokin tekninen este? Kivenlahden aseman jälkeen on aivan mainiosti tilaa kääntää linja pohjoiseen ja luoda Espoon keskukseen liityntäasema junaradan kanssa. Itse pitäisin tätä itsestäänselvyytenä. Minulla ei ole myöskään mitään sitä vastaan että linja jatkuisi itäänpäin Sipooseen Mellunmäen jälkeen.
M2 olisi pohjois-eteläsuuntainen linja jonka eteläisin asema voisi olla Kaivopuiston kupeessa. Kampissa olisi liittymäasema M1:n kanssa. Töölössä olisi asema ja olympiastadionilla, ja Pasilan juna-asemalla olisi tämän linjan metroasema jotta syntyisi vaihtomahdollisuus juniin, ja sitten linja jatkuu lentokentälle asti.
M3 olisi kaaren muotoinen (vihreä viiva kartallani). Tämä linja saisi aikaan useita risteysasemia ja liittäisi uusia alueita tämän simppelin metroverkon piiriin. Linjan itäinen alku olisi siis Santahaminassa ja Laajasalon jälkeen linja jatkaisi pohjoiseen; Herttoniemeen syntyisi linjojen M3 ja M1 risteysasema. Viikissä olisi asema; linja kääntyisi länteen ja Oulunkylän juna-aseman luona olisi asema; Maunulassa tämä linja risteäisi linjan M2 kanssa. Pohjois-Haagassa olisi taas vaihtomahdollisuus juniin. Linja jatkuu vielä vähän länteen, sitten kääntyy etelään niin että Leppävaaraan tulee metroasema - juna-asemalle tietenkin, niin että syntyy hyvä risteysasema. Linja jatkaa Leppävaarasta etelään Tapiolaan asti: tässä vielä vaihtomahdollisuus metrolinjaan M1.
Bonuksena heitän vielä kehiin linjan M4 joka olisi itä-länsi-suuntainen linja päätepisteinään Vuosaari ja Olari (ruskea viiva kartalla). Risteysasemia olisivat Itäkeskus (M1), Viikki (M3), Pohjois-Töölö (M2) ja Otaniemi (M1).
Mielestäni tämä yksinkertainen kolmen linjan verkko sopisi pääkaupunkiseudun oloihin ja olisi toteutettavissa. Neloslinjassakaan ei ole mitään vikaa mutta kyllä se tuntuu jo aika utopialta kun tässä maassa on menty 2010-luvulle asti ilman että ollaan saatu aikaiseksi edes sen ainokaisen metrolinjan jatketta, kakkoslinjasta puhumattakaan. Totta puhuen suomalaisten asenne joukkoliikennettä kohtaan on niin nihkeä että pidän valitettavasti kolmea linjaa todennäköisempänä sitä, että joukkoliikenne lakkautetaan tässä maassa kokonaan, mutta ainahan voi silti haaveilla...