Helsingin seudulle 3 metrolinjaa

Mistä ajattelit löytää matkustajia tälle metroverkollesi?
 
Periaatteessa on ihan oikea havainto, että meillä pitäisi olla oikea verkosto, mutta ei sen linjoja kannata rakentaa metroiksi ellei matkustajamäärät sitä perustele. Verkoston voi koostaa myös runkobusseista, raitioteistä taikka erityyppisistä kevyistä pikaradoista.

Meillä on asukastiheys vaan turhan harva metrolle. Jos Helsingin seutu olisi suunnilleen yhtä tiivis kuin vaikkapa Wien, lähes kaikki asukkaat sopisivat kehä I:n sisäpuolelle. Silloin meillä saattaisi olla useamman linjan metroverkostokin, mutta linjojen pituudet olisivat selvästi alta kymmenen kilometrin pituisia. Eli linjakilometrejä olisi suunnilleen sama kuin mitä meillä tulee olemaan kun metro yltää Kivenlahteen, mutta noista kilometreistä olisi saatu ehkä kolme tai neljä erillistä linjaa.
 
Tällaisissako vainoharhoissa suomalaisten pitää elää jotta ei tarvitsisi myöntää että missään muussa Euroopan maassa ei ole niin huonoa joukkoliikennettä kuin Suomessa?

Ei ole vainoharhaisuutta ymmärtää, että jos on kaksi yhteensopimatonta järjestelmää:

1. Leveäraiteinen raskasraidelinja, jolla kulkee yhteisellä osuudella n. 5 minuutin ja haaroilla n. 10 minuutin välein 75-150 metriä pitkä kiskokulkuneuvo, pysähtyen tyypillisesti n. 2 minuutin välein

2. Leveäraiteinen raskasraidelinja, jolla kulkee yhteisellä osuudella n. 5 minuutin ja haaroilla n. 10 minuutin välein 75-150 metriä pitkä kiskokulkuneuvo, pysähtyen tyypillisesti n. 2 minuutin välein

...niin näitä järjestelmiä voidaan pitää hyvinkin identtisinä palvelultaan.
 
Länsimetron jatkeen matkustajat pääsevät vaihtamaan Tapiolasssa pikaratikkaan jolla pääsee Leppävaaraan ja muualle.
 
Takaisin
Ylös