RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,800
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Etuna HSL:n puolelta ymmärtääkseni olisi, että uusi sopimus korvaisi nykyisen ennen nykyisen päättymistä. Säästöä alkaisi siis kertyä aikaisemmin.
Lähiliikenteen liikennöintisopimuksessa iso asia on luopuminen konduktööreistä. Nythän lipunmyynti on jo loppumassa. Jonkinlainen siirtymäkausi voi tuohon tulla. Konduktöörien sijoittaminen muihin tehtäviin on helpompaa jos aikaa on käytettävissä enemmän.
Jos katsotaan lähiliikennettä kokonaisuudessaan, siirtymäaika sekä konduktöörien uudelleenkoulutus esimerkiksi junankuljettajiksi, vartijoiksi tai matkalipuntarkastajiksi voisi merkittävästi pienentää irtisanomistarvetta. Lisäksi Kehäradan myötä junamäärä on lisääntymässä, joka myös helpottaisi uudelleensijoittamista.
Minä en usko siihen, että junat alkaisivat kulkea kokonaan ilman konduktööriä. Konnarien työnkuva tosin varmasti muuttuu.
Millä perusteella olet tuota mieltä? Eihän raitiovaunuissakaan ole enää vuosikymmeniin ollut rahastajia eikä metrossakaan kukaan rahastajaa kaipaa. Miksi siis kaupunkijunissa tarvittaisiin konduktöörejä, jotka nostavat liikennöintikustannukset pilviin? Miten työnkuva muuttuisi? Konduktööri olisi minusta todella kallispalkkainen opas, vartija tai siivooja.
Todennäköinen kehitysreitti on minusta, että konduktöörit poistuvat junista asteittain eli ensin osa junista kulkee ilman konduktöörejä ja sen jälkeen osuus vaan kasvaa.
No nythän vasta on alettu palkkaamaan uusia konduktöörejä, ja eiköhän konduktörit saa tahtonsa läpi, kyllä tuollainen kylmä ajattelutapa on häpeällistä, vai että siivooja...
No nythän vasta on alettu palkkaamaan uusia konduktöörejä
Ensimmäinen ajatukseni oli, että eihän tuo voi olla mahdollista. Mutta eipä minun siitä tarvitse kantaa murhetta, sillä jos tuossa hankintalakia rikottaisiin, niin kyllä siitä joku halukas raideoperaattori valittaisi ja suorahankinta kaatuisi.
EU:n hankintalainsäädäntö ei koske raideliikennettä, vaan siinä suorahankintoja saa tehdä vapaasti.
Aika erikoista. Siis myös suorahankinta joltain yksityiseltä operaattorilta, vaikkapa Veolialta, olisi täysin mahdollista?
Koskeeko tuo kaikkea raideliikennettä vai vain rautateitä?