Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ero tulee palkkakustannuksista. Kilsat ja kaluston huolto + kuoletus maksaa tietysti pyhänä saman verran kuin muulloinkin, mitä nyt siivouksessa voi olla ero, joka kai kuitenkin on aika mitätön per auto. Palkkojen prosenteissa voi olla pientä heittoa, mutta suunnilleen niin, että lauantai on +20 %, su +100 %, yö +40 % ja ilta +15 %.
Periaatteessa laskenta- ja laskutustavan mukaan erossa voi olla vaihtelua, jos käytetään sitä kolmijako-oppia, josta täällä on usein puhe. Silloin nimittäin vaunun kuoletus jaetaan vuoden aikana käytössä olleiden päivien mukaan, ns. vaunupäivä. Summa on tietysti kiinteä ja päiväkohtainen hinta on sitten se kiinteä hinta jaettuna ajopäivien määrällä. Jos vaunu seisoo la–su, niin viikonpäivinä sen liikenne on kalliimpaa kuin silloin kun se vaunu on ajossa joka päivä.
Jos kukaan ei kiistä 339-DF:n arvioita hinnasta voidaan esittää seuraava kysymys: Miksi peritään yölisää muttei sunnuntailisää?
Ainakin Kuopiossa oli vielä jokunen aika sitten käytössä pyhälisä:Jos kukaan ei kiistä 339-DF:n arvioita hinnasta voidaan esittää seuraava kysymys: Miksi peritään yölisää muttei sunnuntailisää?
Ainakin Kuopiossa oli vielä jokunen aika sitten käytössä pyhälisä:
http://suomenkuvalehti.fi/rajalla/2014/06/10/pyhalisa/
Muistaakseni kausilippulaisilta tuota pyhälisää ei kuitenkaan veloitettu erikseen. Mutta nyt tuo pyhälisä näyttää poistuneen käytöstä:
http://joukkoliikenne.kuopio.fi/lipputyypit-ja-hinnat
Miksi peritään yölisää muttei sunnuntailisää?
Itsekin noita myöhäisyön bussipalveluja joskus käyttäneenä koin kaksinkertaisen matkalipun hinnan kuitenkin huomattavasti halvemmaksi kuin mahdollisen taksimatkan. Ja siinä olen samaa mieltä, että jos on varaa kaataa kurkustaan alas alkoholipitoisia juomia, bussilipun hinta ei pitäisi olla mikään mielipahan aiheuttaja.Toisaalta myöhäisyön liikenteen aloittaminen on ollut paljon helpompaa, kun korkeammalla hinnoittelulla sen vaatima subventio on saatu alemmaksi, jolloin julkista rahoitusta on tarvittu vähemmän tai joissakin tapauksissa ei ollenkaan. Joillakin päättäjillä on myös sellaisia ajatuksia, että koska myöhäisyöllä matkoista hyvin suuri osa on alkoholia nauttineiden juhlijoiden kotimatkoja, ei yhteiskunnalla olisi vastaavaa perustetta subventoida näitä matkoja kuin muita matkoja. Tämän suhteen yleinen asenneilmasto on muuttumassa, mistä esimerkkinä oli mm. yötaksan poistuminen HSL-alueella kausilipulla matkustavilta vuoden 2013 alussa.
Helsingin sisäinen aamuyöliikenne kai alkoi joskus 1980-luvulla (viisammat korjatkoon, jos olen väärässä)
Joillakin päättäjillä on myös sellaisia ajatuksia, että koska myöhäisyöllä matkoista hyvin suuri osa on alkoholia nauttineiden juhlijoiden kotimatkoja, ei yhteiskunnalla olisi vastaavaa perustetta subventoida näitä matkoja kuin muita matkoja. Tämän suhteen yleinen asenneilmasto on muuttumassa, mistä esimerkkinä oli mm. yötaksan poistuminen HSL-alueella kausilipulla matkustavilta vuoden 2013 alussa.
Itsekin noita myöhäisyön bussipalveluja joskus käyttäneenä koin kaksinkertaisen matkalipun hinnan kuitenkin huomattavasti halvemmaksi kuin mahdollisen taksimatkan.
Ja siinä olen samaa mieltä, että jos on varaa kaataa kurkustaan alas alkoholipitoisia juomia, bussilipun hinta ei pitäisi olla mikään mielipahan aiheuttaja.
Useasti porukkaan myös osuu ainakin yksi, joka ei edes halua kulkea bussilla eli taksi on ainoa vaihtoehto.Yksin matkustavalle näin. Porukassa tilanne muuttuu.
Omien kokemusteni mukaan hyvin harva käyttämieni yövuorojen matkustajista oli sellaisessa kunnossa, että voisi olla menossa töihin - tai olla tulossa sieltä.Eihän se bussilippu ole kallis osa baari-iltaa. Mutta ei se ole kallis osa työpäivää tai shoppailuiltapäivääkään. Periaate on minusta pielessä. Se on vähän sama juttu kuin että jokaisessa bussissa kuljettaja kuulustelisi jokaiselta matkustajalta, että mitäs sä täällä teet. Sairaalareissu -> pääset ilmaiseksi. Töihin -> maksa kertalippu. Baariin -> maksa tuplamaksu. Menossa pornofilmiä vuokraamaan -> maksa viisinkertainen maksu?
RAITIO 2 / 1990 kertoo että 1.10.1989. Kutakuinkin yhtä "outo" aloituspäivä kuin lainauksessa arveltu marraskuun ensimmäinen päivä.Muistelen, että syksyllä 1989. Jotenkin mulla on takaraivossa 1.11.1989, mutta se olisi kyllä vähän outo aloituspäivä.
RAITIO 2 / 1990 kertoo että 1.10.1989. Kutakuinkin yhtä "outo" aloituspäivä kuin lainauksessa arveltu marraskuun ensimmäinen päivä.