killerpop
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 3,708
(jatketaan kirjoitussarjaa, tällä kertaa vuorossa Lempäälä)
Lempäälä on Suomen 57. suurin kunta 18130 asukkaan voimin ja kuten muutkin Tampereen ympäryskunnat, on muuttovoittoa tapahtunut käytännössä koko 2000-luku.
Lempäälä poikkeaa myös pikkuisen isommistaan Nokiasta ja Ylöjärvestä siten, että siellä liikennetarjonta on varsin selkeää ja monipuolista. Selkeäksi tekee monin paikoin se, että kunnan väestö on pakkautunut pääosin Lempäälää halkovan Tampereentien varteen ja soveltuvin osin myös radan varteen.
Myös junaliikenteen asema on voimakas, vaikka kasvuvaraa olisikin. Lempäälän ainoalta asemalta on junatyypistä riippuen noin 11 - 14 minuutin matka-aika Tampereelle ja se päihittää bussit mennen tullen. Myös alle 17-vuotiaille ja opiskelijoille juna tarjoaa suorastaan naurettavan halvan hinnan kulkea kaupunkiin. Vuorotarjontaa on luonnollisesti myös Hämeenlinnaan ja Helsinkiin asti, joten Tampereen kautta ei tarvi kiertää.
Bussiliikennettä rikastuttaa monta liikennöitsijää.
Omat haasteensa kunnalle aiheuttaa moottoritien läheisyyteen valmistuva Marjamäen Ideapark, jonka läheisyydestä kulkevat niin linjat 51 ja 52, sekä Valkeakosken kautta kulkevat Helsinki-Tampere pikavuorot. Lempäälän keskustan suunnasta ei tälle alueelle ole liikennettä, eikä sellaista kovin nopeasti ole odotettavissakaan.
Mielenkiintoinen on myös tulevan Vuoreksen asuinalueen joukkoliikenne. Aluehan on Tampereen ja Lempäälän yhteishanke, joka rakentuu molempien kuntien puolelle. Tällä hetkellä alueen ohi ajetaan Lempäälä-Sääksjärvi-Hervanta -linjaa aamulla kerran Paunun ja iltapäivällä kerran Länsilinjojen toimesta. Tälle yhteydelle voisi elätellä pientä kasvuvaraa, kunhan alue on ensin rakentunut.
Seutuliikenne yhdistää käytännössä Lempäälän niin Tampereeseen, Valkeakoskeen kuin osin myös Vesilahteen. Pirkkalaan ja Kangasalle ei ole yhteyksiä kuin Tampereen kautta, Viialaan ja Toijalaan suositeltavin vaihtoehto on luonnollisesti juna ja vuorotarjonta vanhan ysitien varressa haja-asutusalueilla on käytännössä nolla.
Seutulippuvaihtoehtoja on useampia, joista 67 euron hintainen Tampereen kaupunkiseudun seutulippu tarjoaa parhaimman vastineen rahalle.
Lempäälä on Suomen 57. suurin kunta 18130 asukkaan voimin ja kuten muutkin Tampereen ympäryskunnat, on muuttovoittoa tapahtunut käytännössä koko 2000-luku.
Lempäälä poikkeaa myös pikkuisen isommistaan Nokiasta ja Ylöjärvestä siten, että siellä liikennetarjonta on varsin selkeää ja monipuolista. Selkeäksi tekee monin paikoin se, että kunnan väestö on pakkautunut pääosin Lempäälää halkovan Tampereentien varteen ja soveltuvin osin myös radan varteen.
Myös junaliikenteen asema on voimakas, vaikka kasvuvaraa olisikin. Lempäälän ainoalta asemalta on junatyypistä riippuen noin 11 - 14 minuutin matka-aika Tampereelle ja se päihittää bussit mennen tullen. Myös alle 17-vuotiaille ja opiskelijoille juna tarjoaa suorastaan naurettavan halvan hinnan kulkea kaupunkiin. Vuorotarjontaa on luonnollisesti myös Hämeenlinnaan ja Helsinkiin asti, joten Tampereen kautta ei tarvi kiertää.
Bussiliikennettä rikastuttaa monta liikennöitsijää.
- 71 (Paunu) on selkeästi koko kunnan päälinja ja vuorotarjonta hyvä. Linjan varrella on periaatteessa kaikki mitä Lempäälässä on ja osa vuoroista koukkaa myös tunnuksella W Vanattaran asuinalueen kautta. Päätepaikka on Hauralassa, joka on keskustan eteläpuolella.
- Kunnan pohjoisosassa palvelee Sääksjärveä ja Höytämöä myös linja 50 (Länsilinjat), joka tarjoaa arkisin riittävän täydennyksen ja yhteyden Tampereen Sarankulmaan ja Hatanpäälle. Viikonloppuliikenne on peruspalvelutason alapuolella.
- Pitkän matkaa Paunun kanssa samoista asiakkaista kisailee Valkeakosken Liikenne linjoillaan 52 ja 53, joista ensin mainittu on kerran tunnissa liikennöity yhteys Valkeakoskelle ja jälkimmäinen muutamia lähtöjä päivässä Lempäälän keskustan kautta Valkeakoskelle. Linjan 53 osuus on pieni, mutta matkan varrella sijaitsee muun muassa Käsi- ja taideteollinen oppilaitos.
- Lisäksi Vesilahteen (54) ja Urjalaan ajavat Lauttakylän Auton vakiovuorot, kuten myös Paunun Forssaan ja Hämeenlinnaan kulkevat vakiovuorot antavat lisää valinnanvaraa.
Omat haasteensa kunnalle aiheuttaa moottoritien läheisyyteen valmistuva Marjamäen Ideapark, jonka läheisyydestä kulkevat niin linjat 51 ja 52, sekä Valkeakosken kautta kulkevat Helsinki-Tampere pikavuorot. Lempäälän keskustan suunnasta ei tälle alueelle ole liikennettä, eikä sellaista kovin nopeasti ole odotettavissakaan.
Mielenkiintoinen on myös tulevan Vuoreksen asuinalueen joukkoliikenne. Aluehan on Tampereen ja Lempäälän yhteishanke, joka rakentuu molempien kuntien puolelle. Tällä hetkellä alueen ohi ajetaan Lempäälä-Sääksjärvi-Hervanta -linjaa aamulla kerran Paunun ja iltapäivällä kerran Länsilinjojen toimesta. Tälle yhteydelle voisi elätellä pientä kasvuvaraa, kunhan alue on ensin rakentunut.
Seutuliikenne yhdistää käytännössä Lempäälän niin Tampereeseen, Valkeakoskeen kuin osin myös Vesilahteen. Pirkkalaan ja Kangasalle ei ole yhteyksiä kuin Tampereen kautta, Viialaan ja Toijalaan suositeltavin vaihtoehto on luonnollisesti juna ja vuorotarjonta vanhan ysitien varressa haja-asutusalueilla on käytännössä nolla.
Seutulippuvaihtoehtoja on useampia, joista 67 euron hintainen Tampereen kaupunkiseudun seutulippu tarjoaa parhaimman vastineen rahalle.