Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Kaivoksela - metrolähiö
Vanhojen papereiden löytyminen metroasiassa lienee kokonaisuutena jokseenkin hankalaa. Kun metron lahjusjupakka käynnistyi, metrotoimisto hävitti lähes kaiken mahdollisen. Asiakirjoja vietiin kuorma-autoissa jätteenpolttoon ja herrat olivat valvomassa, ettei mitään unohtunut henkilökohtaisiin arkistoihin. Virallisiin arkistoihin päätyneet asiakirjat lienevät vain mm. pöytäkirjojen liiteaineistoa ja itse pöytäkirjoja. Mutta kun Metrotoimisto ei ollut virallinen osa kaupungin organisaatiota, sitä eivät koskenee arkistointisäännötkään.
Epäilemättä Metrotoimistossa on ollut mm. monenlaisia piirustuksia asemista, radoista ja kalustosta.
Castrénin metrosta voi toki tehdä arvioita ihan niiden tietojen perusteella, joita siitä on. Tässä vähän pyöristellen: 85 km rataa Stadtbahn-standardilla (korkea lattia) ja silloisiin väljempiin esikaupunkimaisemiin olisi luultavasti maksanut esikaupungeissa 5-7 M€/km, mutta 10-15 km keskustan tunneleita 15-20 M€/km. Keskustan tunneliasemat eivät olisi niin kalliita kuin nykyiset, sillä ne olisivat kadunpinnan alapuolella, nykyisissä välitasoissa. 10-kunta asemaa, ehkä 15 M€/kpl. 90 muuta asemaa olisivat olleet enempikin pysäkkejä. Samaan tyyliin kuin Martinlaakson rata tai Kulosaaren sekä Siilitien asemat. (Vrt. vaikka Stadtbahnin mallirata Duisburgissa tai Dortmuntin vanha pohjoinen rata.) Heitän, että ne olisivat nykyisiä metroasemia lyhyempinä syntyneet 4 M€/kpl.
No mitäs tästä tulee?
Esikaupunkiradat 70 km x 5 M€ = 350 M€
Keskustaradat 15 km x 20 M€ = 300 M€
Esikaupunkipysäkit 90 x 4 M€ = 360 M€
Keskusta-asemat 10 x 15 M€ = 150 M€
Yhteensä tulee 1160 M€. Keskihinta järjestelmälle 13,6 M€/km.
No, tämähän ei toteutunut. Ja jos olisi lähtenyt toteutumaan arvelen, että olisi käynyt kuten Saksan Stadtbahnille. Parin tunnelin jälkeen olisi ymmärretty, ettei esikaupungeissa kannata niin kalliilla tehdä, pysytään ratikkastandardissa vain.
Ja jos olisi täällä lähdetty liikkeelle kuten Saksassa, eli ajettu ensin metrin ratikoilla tunnelissa, joka olisi vain tehty leveäksi tulevaa metrokalustoa varten, niin luultavasti olisi ratikkakalustoon jäätykin. Silloin ehkä osa keskustan tunneleista olisi jäänyt vain haaveeksi ja esikaupungit olisivat normaalia ratikkarataa matalin laiturein.
Pannaampa vielä uusi kustannusarvio tältä pohjalta:
Esikaupunkiradat 80 km x 4 M€ = 320 M€
Keskustaradat 5 km x 20 M€ = 100 M€
Esikaupunkipysäkit 96 x 0,25 M€ = 24 M€
Keskusta-asemat 4 x 15 M€ = 60 M€
Yhteensä 504 M€. Keskihinta järjestelmälle 6 M€/km.
Tämä vastaa sitä, miten kävin Saksassa. Ja selventänee varmaan myös, miksi Saksassa Stadtbahn-esimetrolle kävi kuten kävi.
Nythän voi tietenkin vääntää vielä version siitä, minkä hintaiseksi tulisi esim. Vepsäläisen "Iso liityntä". Mutta jätän sen näpertelyn muille.
Kiitokset Rattivaunulle historian kertauksesta.
Antero
On. En ole kuitenkaan itse kaivellut sitä näkyville, mutta ilmeisesti sellaiset löytyvät valtuuston päätösmateriaalien joukosta. Koska kerran ajatus raskasmetrosta aikanaan perusteltiin sillä, että Castrénin metro on niin kallis.Onkohan tuolle v. 1965 - 2000 toteutettavaksi aiotulle väylästölle missään esitetty kustannusarviota? Itse en sellaiseen muista törmänneeni. Se on selvä, että kevyemmän standarin mukainen rata asemineen on kilometriä kohden halvempi kuin nykyinen megametro, mutta mitä tuosta 86,5 km:stä 108:ne asemineen (pysäkkeineen) olisi saatu maksaa nykyrahassa?
Vanhojen papereiden löytyminen metroasiassa lienee kokonaisuutena jokseenkin hankalaa. Kun metron lahjusjupakka käynnistyi, metrotoimisto hävitti lähes kaiken mahdollisen. Asiakirjoja vietiin kuorma-autoissa jätteenpolttoon ja herrat olivat valvomassa, ettei mitään unohtunut henkilökohtaisiin arkistoihin. Virallisiin arkistoihin päätyneet asiakirjat lienevät vain mm. pöytäkirjojen liiteaineistoa ja itse pöytäkirjoja. Mutta kun Metrotoimisto ei ollut virallinen osa kaupungin organisaatiota, sitä eivät koskenee arkistointisäännötkään.
Epäilemättä Metrotoimistossa on ollut mm. monenlaisia piirustuksia asemista, radoista ja kalustosta.
Castrénin metrosta voi toki tehdä arvioita ihan niiden tietojen perusteella, joita siitä on. Tässä vähän pyöristellen: 85 km rataa Stadtbahn-standardilla (korkea lattia) ja silloisiin väljempiin esikaupunkimaisemiin olisi luultavasti maksanut esikaupungeissa 5-7 M€/km, mutta 10-15 km keskustan tunneleita 15-20 M€/km. Keskustan tunneliasemat eivät olisi niin kalliita kuin nykyiset, sillä ne olisivat kadunpinnan alapuolella, nykyisissä välitasoissa. 10-kunta asemaa, ehkä 15 M€/kpl. 90 muuta asemaa olisivat olleet enempikin pysäkkejä. Samaan tyyliin kuin Martinlaakson rata tai Kulosaaren sekä Siilitien asemat. (Vrt. vaikka Stadtbahnin mallirata Duisburgissa tai Dortmuntin vanha pohjoinen rata.) Heitän, että ne olisivat nykyisiä metroasemia lyhyempinä syntyneet 4 M€/kpl.
No mitäs tästä tulee?
Esikaupunkiradat 70 km x 5 M€ = 350 M€
Keskustaradat 15 km x 20 M€ = 300 M€
Esikaupunkipysäkit 90 x 4 M€ = 360 M€
Keskusta-asemat 10 x 15 M€ = 150 M€
Yhteensä tulee 1160 M€. Keskihinta järjestelmälle 13,6 M€/km.
No, tämähän ei toteutunut. Ja jos olisi lähtenyt toteutumaan arvelen, että olisi käynyt kuten Saksan Stadtbahnille. Parin tunnelin jälkeen olisi ymmärretty, ettei esikaupungeissa kannata niin kalliilla tehdä, pysytään ratikkastandardissa vain.
Ja jos olisi täällä lähdetty liikkeelle kuten Saksassa, eli ajettu ensin metrin ratikoilla tunnelissa, joka olisi vain tehty leveäksi tulevaa metrokalustoa varten, niin luultavasti olisi ratikkakalustoon jäätykin. Silloin ehkä osa keskustan tunneleista olisi jäänyt vain haaveeksi ja esikaupungit olisivat normaalia ratikkarataa matalin laiturein.
Pannaampa vielä uusi kustannusarvio tältä pohjalta:
Esikaupunkiradat 80 km x 4 M€ = 320 M€
Keskustaradat 5 km x 20 M€ = 100 M€
Esikaupunkipysäkit 96 x 0,25 M€ = 24 M€
Keskusta-asemat 4 x 15 M€ = 60 M€
Yhteensä 504 M€. Keskihinta järjestelmälle 6 M€/km.
Tämä vastaa sitä, miten kävin Saksassa. Ja selventänee varmaan myös, miksi Saksassa Stadtbahn-esimetrolle kävi kuten kävi.
Nythän voi tietenkin vääntää vielä version siitä, minkä hintaiseksi tulisi esim. Vepsäläisen "Iso liityntä". Mutta jätän sen näpertelyn muille.
Kiitokset Rattivaunulle historian kertauksesta.
Antero