- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 6,015
Mun täytyy sanoa että minä en hirveästi hurraa Vihdintien enkä muidenkaan suurten ulosmenoteiden muuttamisesta bulevardeiksi.
Asun nimittäin nyt vajaan 20 km päässä Helsingin keskustasta luoteis-Espoon Aurorassa ja joudun työmatkoillani käyttämään seutubussilinjaa 321. Aamuisin yhteys on ollut täsmällinen ja siedettävän nopea koska jään pois ennen Haagan liikenneympyrää. Toisen suuntaan klo 16-18 ruuhkasssa yhteys on toivoton koska bussi jää jumiin jonnekin mannerheimintielle ja voi jäädä jopa 20 minuuttia myöhään tai sitten jätetään vuoroja ajamatta. Edes kännykkäsovellus ei osaa ennustaa milloin 321 ohittaa työpaikkaani lähimpänä oleva pysäkkiä.
Jos ei hala viettää 20 minuuttia Vihdintien bussipysäkillä kannattaa nmennä Leppävaaraan 550:llä ja sieltä jollain toisella bussilla Espoon Auroraan mutta se on hitaampi vaihtoehto kuin jos 321 noudattaisi aikataulua, mutta kun se on täyttä arpapeliä noudattaako se.
Jos Vihdintie muutetaan bulevardiksi ja sen varrelle rakennetaan runsaasti lisää asuintaloja, se ruuhkautuu entisestään ja autoilijoiden lisäksi bussimatkustajat tulevat olemaan ne jotka kärsivät eniten. Sama tulee toistumaan kaikilla niillä suunnilla joissa ei ole metroa tai lähijunaa rinnan, eli Hämaanlinnan, Tuusulan ja Lahden motareilla. Viikin pikaraitiotie tulisi sellaisissa olosuhteissa olemaan vitsi. Raitiovaunut eivät pysty korvaamaan busseja jotka tulevat Espoon tai Vantaan pohjoisosista kehäkolmosen tuntumasta. Ja kehäteiden välissä asuu kuitenkin ihmisiä n puoli miljoonaa. Vaikka raitiovaunu olisi hiukan bussia nopeampi siellä jossa se kulkee, niin vaihdollisena yhteytenä se tulisi oleman hitaampi ja hankalampi. Koko kaupunkibulevardi-idea on kopioitu jostain Puolasta tai entisestä neukkulasta, missään länsimaissa ei sellaista ole.
Mun mielestäni jos näiden sisääntuloteiden varsille halutaan rakentaa asuntoja tms, tulisi moottoritiet kattaa kuten Keilainiemessä tehdään kehäykköselle nyt. Sillon jää tilaa rakentaa raitiotiet korkeatasoiksi pikaraitioteiksi jotka eivät jää ruuhkiin. Ehkä se olisi yksinkertaisempi ratkaisu kuin tunnelimetrot jotka tulevat Sääntö-Suomen kiemuroiden takia ylivoimaisen kalliiksi.
t. Rainer
Asun nimittäin nyt vajaan 20 km päässä Helsingin keskustasta luoteis-Espoon Aurorassa ja joudun työmatkoillani käyttämään seutubussilinjaa 321. Aamuisin yhteys on ollut täsmällinen ja siedettävän nopea koska jään pois ennen Haagan liikenneympyrää. Toisen suuntaan klo 16-18 ruuhkasssa yhteys on toivoton koska bussi jää jumiin jonnekin mannerheimintielle ja voi jäädä jopa 20 minuuttia myöhään tai sitten jätetään vuoroja ajamatta. Edes kännykkäsovellus ei osaa ennustaa milloin 321 ohittaa työpaikkaani lähimpänä oleva pysäkkiä.
Jos ei hala viettää 20 minuuttia Vihdintien bussipysäkillä kannattaa nmennä Leppävaaraan 550:llä ja sieltä jollain toisella bussilla Espoon Auroraan mutta se on hitaampi vaihtoehto kuin jos 321 noudattaisi aikataulua, mutta kun se on täyttä arpapeliä noudattaako se.
Jos Vihdintie muutetaan bulevardiksi ja sen varrelle rakennetaan runsaasti lisää asuintaloja, se ruuhkautuu entisestään ja autoilijoiden lisäksi bussimatkustajat tulevat olemaan ne jotka kärsivät eniten. Sama tulee toistumaan kaikilla niillä suunnilla joissa ei ole metroa tai lähijunaa rinnan, eli Hämaanlinnan, Tuusulan ja Lahden motareilla. Viikin pikaraitiotie tulisi sellaisissa olosuhteissa olemaan vitsi. Raitiovaunut eivät pysty korvaamaan busseja jotka tulevat Espoon tai Vantaan pohjoisosista kehäkolmosen tuntumasta. Ja kehäteiden välissä asuu kuitenkin ihmisiä n puoli miljoonaa. Vaikka raitiovaunu olisi hiukan bussia nopeampi siellä jossa se kulkee, niin vaihdollisena yhteytenä se tulisi oleman hitaampi ja hankalampi. Koko kaupunkibulevardi-idea on kopioitu jostain Puolasta tai entisestä neukkulasta, missään länsimaissa ei sellaista ole.
Mun mielestäni jos näiden sisääntuloteiden varsille halutaan rakentaa asuntoja tms, tulisi moottoritiet kattaa kuten Keilainiemessä tehdään kehäykköselle nyt. Sillon jää tilaa rakentaa raitiotiet korkeatasoiksi pikaraitioteiksi jotka eivät jää ruuhkiin. Ehkä se olisi yksinkertaisempi ratkaisu kuin tunnelimetrot jotka tulevat Sääntö-Suomen kiemuroiden takia ylivoimaisen kalliiksi.
t. Rainer
Viimeksi muokannut moderaattori: