RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Virkamiehistössä on yleisesti tiedettyä, että ratikat ovat liian hitaita ja että valoetuudet ovat surkeita. Asian korjaaminen vaatii kuitenkin rahaa (oikeasti ei vaadi vaan se tuottaa rahaa, mutta alkuinvestointi pitää kuitenkin tehdä ja ne menot ja tuototkaan eivät kohdistu samaan virastoon). Poliitikot istuvat rahakirstun päällä, mutta eivät noin lähtökohtaisesti ymmärrä mistään mitään.
Priorisoinnissa on iso päätös, esimerkiksi onko jalankulku vai raitioliikenne etusijalla milläkin alueella.
Ehdottomasti pitää tutkia mitä vaikutuksia raitioliikenteen valoetuuksien priorisoinnilla on jalankulkijoiden matka-aikoihin, mutta tämä tuskin on suuri ongelma. Nimittäin jalankulkijoiden matka-ajan lisääntyminen toisinaan muutamalla kymmenellä sekunnilla ei tuota mitään ongelmaa, koska jalankulkijat harvemmin ovat sekuntiaikataululla liikenteessä ja jos ovat niin: pitkillä matkoilla matka-ajan saa kurottua kävelemällä nopeammin ja lyhyillä matkoilla viime kädessä hölkkäämällä, joskin lyhyillä matkoilla pelivaraa varmaankin on suhteellisesti enemmän kuin pidemmillä matkoilla, joissa matka-aika on paremmin ennustettavissa.
Minkälaiset kulut veronmaksajille tulee siitä, että ratikkamatka kestää 2 min pidempään? Entä siitä, että kävelymatka kestää 2 min pidempään?
Voitaisiin nyt edes aloittaa helpoimmista paikoista. Esimerkiksi seiska seisoo yleensä yli minuutin Kyllikinportin ja Pasilankadun risteyksessä, vaikka muuta liikennettä ei olisi missään. Risteys ei ole muutenkaan äärimmäisen vilkas, joten nollaviipeet saataisiin toteutettua helposti. Tosin se edellyttäisi liikennevalojen asennusta, koska risteyksessä ei ole omia valoja raitioliikenteelle.
Minulle ei ole auennut Vantaalla sijaitsevan Koivukylänväylän ja Trukkikujan risteyksen liikennevalojen logiikka. Valtaosa risteyksen liikenteestä kulkee Koivukylänväylän suuntaisesti eli suoraan ajaville voisi olla jatkuva vihreä - Trukkikujan liikenne on hyvinkin satunnaista etenkin iltaisin, öisin ja viikonloppuisin. Sitten kun Trukkikujalta on tulossa tai sinne on menossa liikennettä, valot voisivat vaihtua tarpeen mukaan. Nykysysteemillä tuossa risteyksessä tulee aivan turhaa jarruttelua ja kiihdyttelyä, kun suoraan kulkevalle liikenteelle saattaa palaa punainen valo. Suoraan kulkevalle liikenteelle vaihtuu vihreä valo vasta, kun tunnistin reagoi. Kyseessä siis tämä risteys, Trukkikujalla on käytännössä vain yksi teollisuuskiinteistö:Kaikki liikennemuodot seisovat tarpeettomasti typerästi toteutetuissa liikennevaloissa. Aina sama laulu, ei ole rahaa tehdä parempia valoja. Olisipa rahaa edes alkeellisiin parannuksiin karsimalla pahimmat typeryydet pois. Esim hiljaisina aikoina täysin vääriä kiertoaikoja ja huipputyperiä toteutuksia, kukaan ei mene minnekkään ja sitten kun vihreän valon suunnasta loputakin joku tulee, valo vaihtuu punaiseksi hänen nenän edestään jne. Hiljaisena aikana voisi myös kytkeä nykyistä enemmän valoja kokonaan pois.
Huumori ja huumorimieli ovat hyviä asioita. 8.6:n soveltama asteenvaihtelullinen taivutus sanasta viive ei missään nimessä ole virheellinen. Viive-sanaa voi taivuttaa sekä astevaihtelulla että ilman sitä. Tästä asiasta on tarkempaa tietoa mm. Kielitoimiston ohjepankissa.Käytit (viitataan käyttäjän 8.6 viestiin) varmaan viipe-sanaa huumorimielessä. http://www.viipe.fi/