• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Liikennevaloissa seisominen hidastaa raitiovaunujen kulkua

Ei ratikoita ole ongelmaksi asti edes Kaivokadulla, maailman hitainkin kulkija ehtii sen kuutisen metriä leveän ratikkaradan ylitse niissä minuutteja kestävissä aikaikkunoissa ratikoiden tulemisen väleillä. Ruuhka-aikaan.

Kaivokadulla kulkee molempiin suuntiin ruuhka-aikaan yhteensä 50-55 ratikkaa tunnissa. Lisäksi Kaivokadulla on monta suojatietä lyhyellä matkalla. Nyt joukkoliikennefoorumilla saadaan minuutteja kestäviä aika-ikkunoita ratikoiden kulkemisen väleillä. Olen aina ihmetellyt, millainen liikenteen realiteettien taju ja laskutaito pahimmilla ratikkafanaatikoilla on. Jokainen voi nyt tutustua siihen Kaivokadulla ruuhka-aikaan ja sovittaa yllä mainostettuja minuutteja kestäviä aikaikkunoita viiveettömästi kulkevien ratikoiden väliin Kaivokadun jokaiselle suojatielle.
 
Kuinka monta sekuntia yhdeltä raitiovaunulta menee yhden suojatien ylitykseen? Entä kuinka monta 50:lta vaunulta? Tällä kertaa saat laskea ihan itse, en tule avuksi.

Miksi et Petteri ole KSV:ssä töissä? Siellä voisit paremmin koettaa edistää itsellesi tärkeitä asioita. Kyllä sieltä ainakin yksi sinun tavallasi ajatteleva liikennesuunnittelijakin vielä löytyy. Varmaan muitakin.
 
Kuinka monta sekuntia yhdeltä raitiovaunulta menee yhden suojatien ylitykseen? Entä kuinka monta 50:lta vaunulta? Tällä kertaa saat laskea ihan itse, en tule avuksi.

Yhdeltä vaunulta ei yksittäisen suojatien ylittämiseen mene kuin kovin pitkään, kymmenkunta sekuntia. Kyse on kuitenkin siitä, että radabn ylittäviä suojateitä on esimerkiksi Kaivokadulla hyvin tiheässä, reilun sadan metrin välein ja jos raitiovaunujen ei tarvitse pysähtyä missään valoissa, jalankulkijoiden odotusajoista tulee aivan sietämättömiä ja hyvin satunnaisia.

Kadusta tulisi myös vielä nykyistäkin vaarallisempi, kun jalankulkijat eivät kiltisti jonottaisi pitkiä aikoja, vaan puikkelehtisivat nykyistä kovempaa kulkevien ratikoiden välistä, Kun kyse on valtavasta määrästä ihmisiä, riskit ja odotusajat kasvavat merkittävästi

Toki se on tullut hyvin selväksi ratikkamiehille, jalankulkijoilla, busseilla, autoilla tai pyörillä ei ole heille juuri mitään arvoa. Ainoa tärkeä asia heille liikenteessä on, että ratikat eivät pysähtele missään, ihan sama kuinka vaikeaa ikävää, hankalaa, vaarallista muiden on liikkua. Ratikka ensin, piste. Kaikki muut saavat odotella.

Kaupunki ei tarvitse yhden liikennemuodon, ratikoiden, diktatuuria, vaan kaupunki toimii paljon paremmin, kun voidaan liikkua monipuolisesti. Lisäksi kävelyn pitää olla korkean kävelyvolyymin alueilla ratikkaliikenteen yläpuolella eli ratikkaradat pitää olla sujuva ylittää. Pikaratikka vaatii toimiakseen hyvällä nopeudelle aika täydelliset olot ja käytännössä vilkkailla alueilla kaiken muun liikenteen kurjistamista. Hiljaisilla alueilla ja hiljaisemmissa risteyksisä on toki merkittävästi ratikoiden nopeutusmahdollisuuksia, mutta vilkkaimmilla on reiteillä on hyvin paljon muutakin liikennettä kuin vain ratikat.

Nykyinen Helsingin ratikkaliikenne on toki välillä vähän hidasta ja pysähtelevää, mutta huomioi hyvin erilaiset tarpeet.
 
Yhdeltä vaunulta ei yksittäisen suojatien ylittämiseen mene kuin kovin pitkään, kymmenkunta sekuntia.

Miten laskit tuon "kymmenkunta sekuntia"? Itse laskeskelin myös, ja sain tyypillisillä kaivokadun nopeuksilla paljon lyhyemmän ajan. Mutta sinun tehtävä on esittää laskussa käyttämäsi lähtöarvot ensin.
 
Miten laskit tuon "kymmenkunta sekuntia"? Itse laskeskelin myös, ja sain tyypillisillä kaivokadun nopeuksilla paljon lyhyemmän ajan. Mutta sinun tehtävä on esittää laskussa käyttämäsi lähtöarvot ensin.

Ratikka lähtee Kaivokadun pysäkiltä ja sen kiihtyvyys on 0,8 m/s2. Ratikka on 40 metrin päässä (Artic ratikka pituus 30 m + matka pysäkiltä suojatien alkuun + likimääräinen suojatien pituus) eli sen perä ohittaa suojatien 10 sekunnin kuluttua.

Kymmenkunta sekuntia on tyypillinen aika, jossa paikalta lähtevä ratikka ohittaa edessä olevan suojatien.

Jos ratikka jo valmiiksi liikkuu, se toki ohittaa suojatien vähän nopeammin, mutta käytännössä pelivaraa (varoaikaa) vaaditaan enemmän kuin paikalta lähdettäessä, ettei tule ruumiita. Kaivokadulla tyypillisellä 25 km/h nopeudella varsinaiseen suojatien (ratikan pituus + suojatie 37 m) ylitykseen kuluu noin kuusi sekuntia. Tässä tilanteessa kuitenkin tarvitaan merkittävästi varoaikaa ennen suojatien ylitystä. Esimerkiksi 25 km/h nopeudesta ratikan pysäyttäminen 1 m/s2 hidastuvuudella vie noin 6,5 sekuntia.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi kävelyn pitää olla korkean kävelyvolyymin alueilla ratikkaliikenteen yläpuolella eli ratikkaradat pitää olla sujuva ylittää.

Kaivokadulle voitaisiin todellakin lisätä yksi taso pelkästään urpojen jalankulkijoiden käyttöön. Siellä ei olisi mitään tolppia, joita päin he kuitenkin kävelisivät ja pintamateriaali voisi olla kumirouhetta, jolle kaatuilu olisi miellyttävämpää.:cool:
 
Kaivokadulla kulkee molempiin suuntiin ruuhka-aikaan yhteensä 50-55 ratikkaa tunnissa. Lisäksi Kaivokadulla on monta suojatietä lyhyellä matkalla. Nyt joukkoliikennefoorumilla saadaan minuutteja kestäviä aika-ikkunoita ratikoiden kulkemisen väleillä. Olen aina ihmetellyt, millainen liikenteen realiteettien taju ja laskutaito pahimmilla ratikkafanaatikoilla on. Jokainen voi nyt tutustua siihen Kaivokadulla ruuhka-aikaan ja sovittaa yllä mainostettuja minuutteja kestäviä aikaikkunoita viiveettömästi kulkevien ratikoiden väliin Kaivokadun jokaiselle suojatielle.

En nyt oikein ymmärrä, miten 50-55 ratikkaa tunnissa kumoaisi väitteeni. Tuo on jo yli minuutin väli per juna, jos niitä tulisi absoluuttisen tasavälisesti. Mutta tosiasiassa ne eivät tule tasavälein, joten siellä on väleissä minuuttien taukoja.
 
En nyt oikein ymmärrä, miten 50-55 ratikkaa tunnissa kumoaisi väitteeni. Tuo on jo yli minuutin väli per juna, jos niitä tulisi absoluuttisen tasavälisesti. Mutta tosiasiassa ne eivät tule tasavälein, joten siellä on väleissä minuuttien taukoja.

Tarkasti sanoen yksi raitiovaunu 65 -72 sekunnin välein. Tuosta sitten pois liikennevalojen turva/varoajat (n. 10 sekunttia / per valo -> n. 20 sekunttia kokonaisuutena), niin aikas nopeita saavat rollaattorimummot olla, vihreää jalankulkuvaloaikaa jää n. 30 - 50 sekunttia kahden raiteen ylitykseen.
 
Kadusta tulisi myös vielä nykyistäkin vaarallisempi, kun jalankulkijat eivät kiltisti jonottaisi pitkiä aikoja, vaan puikkelehtisivat nykyistä kovempaa kulkevien ratikoiden välistä, Kun kyse on valtavasta määrästä ihmisiä, riskit ja odotusajat kasvavat merkittävästi

Toki se on tullut hyvin selväksi ratikkamiehille, jalankulkijoilla, busseilla, autoilla tai pyörillä ei ole heille juuri mitään arvoa. Ainoa tärkeä asia heille liikenteessä on, että ratikat eivät pysähtele missään, ihan sama kuinka vaikeaa ikävää, hankalaa, vaarallista muiden on liikkua. Ratikka ensin, piste. Kaikki muut saavat odotella.

Kaivokadulla varsinkin raitiovaunukaistoilla nykyisilläkään liikennevaloilla ei tee mitään jalankulkijoiden kannalta, koska heille tuntuu palavan koko ajan vihreä, ainakin heidän mielestään. Kun tuo paikka on päivittäisen työmatkani varrella, niin kyllä rautatieaseman kohdalla saa ratikkakuski aika usein torvea soittaa, että saisi edes omalla vihreällään ajaa pysäkille taikka pysäkiltä.

Toisaalta toimiva valoetuus ei vaatisi raitiovaunukaistalla kuin raitiovaunun tunnistamisen, jalankulkuvalot hetkeksi punaiselle, vaunu pysähtymättä läpi valoista ja jalankulkija jatkaa taas iloisena matkaa eteenpäin. Jokainen voi miettiä mielessään, kuinka monen raitiovaunukiskon ylitse vaikkapa junalta tuleva jalankulkija joutuu menemään ennenkuin pääsee kohteenseensa. Ei niitä taida kovin montaa olla.
 
Takaisin
Ylös