Kuinka monta sekuntia yhdeltä raitiovaunulta menee yhden suojatien ylitykseen? Entä kuinka monta 50:lta vaunulta? Tällä kertaa saat laskea ihan itse, en tule avuksi.
Yhdeltä vaunulta ei yksittäisen suojatien ylittämiseen mene kuin kovin pitkään, kymmenkunta sekuntia. Kyse on kuitenkin siitä, että radabn ylittäviä suojateitä on esimerkiksi Kaivokadulla hyvin tiheässä, reilun sadan metrin välein ja jos raitiovaunujen ei tarvitse pysähtyä missään valoissa, jalankulkijoiden odotusajoista tulee aivan sietämättömiä ja hyvin satunnaisia.
Kadusta tulisi myös vielä nykyistäkin vaarallisempi, kun jalankulkijat eivät kiltisti jonottaisi pitkiä aikoja, vaan puikkelehtisivat nykyistä kovempaa kulkevien ratikoiden välistä, Kun kyse on valtavasta määrästä ihmisiä, riskit ja odotusajat kasvavat merkittävästi
Toki se on tullut hyvin selväksi ratikkamiehille, jalankulkijoilla, busseilla, autoilla tai pyörillä ei ole heille juuri mitään arvoa. Ainoa tärkeä asia heille liikenteessä on, että ratikat eivät pysähtele missään, ihan sama kuinka vaikeaa ikävää, hankalaa, vaarallista muiden on liikkua. Ratikka ensin, piste. Kaikki muut saavat odotella.
Kaupunki ei tarvitse yhden liikennemuodon, ratikoiden, diktatuuria, vaan kaupunki toimii paljon paremmin, kun voidaan liikkua monipuolisesti. Lisäksi kävelyn pitää olla korkean kävelyvolyymin alueilla ratikkaliikenteen yläpuolella eli ratikkaradat pitää olla sujuva ylittää. Pikaratikka vaatii toimiakseen hyvällä nopeudelle aika täydelliset olot ja käytännössä vilkkailla alueilla kaiken muun liikenteen kurjistamista. Hiljaisilla alueilla ja hiljaisemmissa risteyksisä on toki merkittävästi ratikoiden nopeutusmahdollisuuksia, mutta vilkkaimmilla on reiteillä on hyvin paljon muutakin liikennettä kuin vain ratikat.
Nykyinen Helsingin ratikkaliikenne on toki välillä vähän hidasta ja pysähtelevää, mutta huomioi hyvin erilaiset tarpeet.