- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 371
Eipä taida kauheammin anteeksipyynnöt auttaa metroliikenteen ongelmissa. Kuljettajien mukaan ongelmavyyhdin aikaansaajana on ollut ammattitaidoton liikenteensuunnittelu ja työnjohto.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Eipä taida kauheammin anteeksipyynnöt auttaa metroliikenteen ongelmissa. Kuljettajien mukaan ongelmavyyhdin aikaansaajana on ollut ammattitaidoton liikenteensuunnittelu ja työnjohto.
Epäilisin ennemminkin ongelman syynä olevan vääränlaisten henkilöiden valinta koulutuksiin ja se että koulutettaville on annettu liian ruusuinen kuva työstä.
Metrojunankuljettajan homma on yksinkertainen, yksinäinen, aikataulupaineinen ja äärimmäisen toistuva tehtävä, jossa omaan työhön ei ole juuri mahdollista vaikuttaa. Ura ei myöskään yleensä kehity, vaan metroa ajetaan kunnes automaatti korvaa tai itse etsii uuden uran. Tälläiseen työhön pitää valita ihmisiä, jotka viihtyvät tuollaisessa tehtävässä. Liian fiksuja ei kannata valita eikä myöskään kovin sosiaalisia tai vaihtelunhaluisia. Luotettavuus, riittävä tarkkuus ja kyky noudattaa ohjeita ja määräyksiä ovat kuitenkin olennaisia ominaisuuksia.
Väärien ihmisten valinta koulutettaviksi johtaa suureen vaihtuvuuteen ja huonoon työtyytyväisyyteen. Nyt liian moni ilmeisesti kysyy itseltään ensimmäisen työviikon jälkeen, haluanko katsella tässä ohjaamossa yksin metrotunnelin seiniä vuosia tai vuosikymmeniä, kunnes työni väistämättä automatisoidaan, vastaa kysymykseen en, kipuilee ja vaihtaa alaa.
Muissa yksinkertaisissa ammateissa työskentelevät ihmiset vaikuttaa noin keskimäärin viihtyvän hyvin, ja itse asiassa työmarkkinoilla ongelmana on se, että alhaisen älykkyyden omaaville ei ole tarpeeksi työpaikkoja.
Se tässä onkin niin outoa, 50% vaihtuvuus heti alussa on valtavan korkea, 20% olisi ymmärrettävämpi. Kyllähän metron kuljettajan hommiin pitäisi löytyä tuossa ammatissa viihtyviä koulutettavia nykyistä paremmalla prosentilla. Siitä tulee epäilys, että tehtävään valitaan vääriä ihmisiä ja työnkuva sekä työntekijän odotukset eivät sitten kohtaa.
Jos kerran isolla rahalla rakennetaan metro, niin miksei sitten samantien rakenneta kunnollisia sosiaalitiloja kuljettajille pääteasemalle. Kyllä WC:ssä pitää päästä käymään metrojunan välittömässä läheisyydessä, varsinkin jos aikataulut laaditaan tiukaksi.
Uskoisin, että kuljettajaksi on yhä paljon halukkaita.
Voi kuitenkin olla, että henkilöt jotka osaavat kirjoittaa hyviä kirjallisia hakemuksia tai pärjäävät parhaiten haastattelussa eivät ehkä viihdy hommassa pitkään.