RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
En ymmärrä, miten bussikuskien lakkoilu auttaa postin työntekijöitä?
En ymmärrä, miten bussikuskien lakkoilu auttaa postin työntekijöitä?
Jutusta ei käy ilmi säilyisikö pakettiliiketoiminta jatkossakin valtion omistuksessa vai myytäisiinkö firma yksityiselle taholle. Itse en oikein näe syytä miksi valtion pitäisi omistaa pakettien kuljetusyritystä. Ala on kuitenkin täysin markkinaehtoinen ja vahvasti kilpailtu.
Olemme tottuneet siihen että sanomalehti ilmestyy aamulla, mutta näinhän ei ole pakko. Lehti voitaisiin ihan hyvin jakaa iltapäivällä, jolloin kaikenlaisen postin jakelu voitaisiin kehittää järkeväksi.
Olen koittanut toistaiseksi olla kommentoimatta näitä vähän lennokkaita ajatuksia toimestasi, mut nyt en vaan siihen pysty. Itselleni ilmestyy aamujakelussa (Alma manu) muuan lehti ja sen mukana kaikki sen jakamat kirjepostit, esim Tampereen sähkölaitos ja Elisa, ja vaikka sen aamuisen lehden jakaminen päättyiskin, tulevat kuitenkin Alma manun jakamat kirjepostit. Mitä ihmeen viivettä haluat tähän ketjuun ja miksi? vai kommentoitko vain _Postin_ varhaisjakeluita? Jos, niin mikäpä estäis niitä varhaisjakelijoita tuomasta sen kirjepostinkin samalla, muilta kun se tuntuu onnistuvan (Alma manu), eikä kirjeetkän mene hukkateille.Olemme tottuneet siihen että sanomalehti ilmestyy aamulla, mutta näinhän ei ole pakko. Lehti voitaisiin ihan hyvin jakaa iltapäivällä, jolloin kaikenlaisen postin jakelu voitaisiin kehittää järkeväksi.
Haja-asutusalueilla ynnä muissa periferioissa jaetun kirjeen jakelukustannukset ovat helposti muutaman euron luokkaa. Tästä ei voi tehdä kuin seuraavat johtopäätökset: Postin jakeluvelvoite on poistettava laista, ja sen myötä ehkä koko putka pilkottava. Jos kirjepostin jakelu halutaan pitää julkisena palveluna, velvoite kunnille, koska ristisubvention on loputtava: kaupunkilaisten ei kuulu maksaa maaseudun heinähatuille tätäkin palvelua.
Nähdäkseni vuonna 2019 ei ole kuitenkaan mitään syytä jakaa postia kotioville, jos lähettäjä, vastaanottaja tai molemmat yhdessä eivät ole valmiita maksamaan jakelun kustannuksia. Eli jakeluvelvoite pois laista, postinkantajat selaamaan duunitoria ja parin vuoden päästä kirjejakelu on yhtä kaukaista historiaa kuin lankapuhelimet.
Haja-asutusalueilla ynnä muissa periferioissa jaetun kirjeen jakelukustannukset ovat helposti muutaman euron luokkaa. Tästä ei voi tehdä kuin seuraavat johtopäätökset: Postin jakeluvelvoite on poistettava laista, ja sen myötä ehkä koko putka pilkottava. Jos kirjepostin jakelu halutaan pitää julkisena palveluna, velvoite kunnille, koska ristisubvention on loputtava: kaupunkilaisten ei kuulu maksaa maaseudun heinähatuille tätäkin palvelua.
Nähdäkseni vuonna 2019 ei ole kuitenkaan mitään syytä jakaa postia kotioville, jos lähettäjä, vastaanottaja tai molemmat yhdessä eivät ole valmiita maksamaan jakelun kustannuksia. Eli jakeluvelvoite pois laista, postinkantajat selaamaan duunitoria ja parin vuoden päästä kirjejakelu on yhtä kaukaista historiaa kuin lankapuhelimet.
Olen koittanut toistaiseksi olla kommentoimatta näitä vähän lennokkaita ajatuksia toimestasi, mut nyt en vaan siihen pysty. Itselleni ilmestyy aamujakelussa (Alma manu) muuan lehti ja sen mukana kaikki sen jakamat kirjepostit, esim Tampereen sähkölaitos ja Elisa, ja vaikka sen aamuisen lehden jakaminen päättyiskin, tulevat kuitenkin Alma manun jakamat kirjepostit. Mitä ihmeen viivettä haluat tähän ketjuun ja miksi? vai kommentoitko vain _Postin_ varhaisjakeluita? Jos, niin mikäpä estäis niitä varhaisjakelijoita tuomasta sen kirjepostinkin samalla, muilta kun se tuntuu onnistuvan (Alma manu), eikä kirjeetkän mene hukkateille.
Tänään perjantaina minulla oli mahdollisuus seurata posti-kysymystä pitkin päivää. Tilanne ei ole hankala vaan varsin monimutkainen. En minä mitään ole kirjoittamassa viiveen vuoksi - outo ilmaus. Postisopassa on nyt monta vaikaa asiaa yhdessä korissa. Työsuhdejuridiikan spesialisti otti kantaa siihen, onko pakettilajettiloiden paluu takaisin vanhaan sopimukseen mahdollinen. Sitten yksi asia on että tietenkin tällainen sopimuksenvaihto-operaatio tiedettiin postin sisällä hyvissä ajoin. Siten koko kysymys olisi ollut mahdollista käsitellä avoimuuspolitiikalla postin sisällä. Kolmas kysymys on seuraukset SDP:n sisällä. Ja vielä analyysiosastolle on jo tänään mennyt se että miksi nämä neljä asiantuntijaa otettiin mukaan. Keskustelunaiheita siis tulee koko ajan lisää mutta ei sitä pidä käsittää viiveen rakentamisena.