Lahti-Heinola.
Oikoradan "imua" pitäisi hyödyntää mahdollisimman hyvin. Heinola-Hki taittuisi Vankalla yhdistettynä nopeaan kauko-tai taajamajunaan henkilöauton vauhdilla.
Ja taitaapi Lahden asemalla olla vielä se "vitosraide" aseman edessä olemassa, johon Vagonkan voisi parkkeerata?
Oikeampi kysymys voisi olla mihin sijoittaa 30-50milj.euroa radan korjaamiseen.
[...]
Väli vaihtoehdot yhden Dm12 sijoittamiseen olisi puhtaasti aluepoliittisista syistä joko:
1 Joensuu-Nurmes liikenteen jatkaminen Kontiomäelle
2. Rovaniemi-Kemijärvi
3. Parikkala-Savonlinna liikenteen jatkaminen Pieksämäelle
Kakkosreitin liikenne toimii paremmin, jos palautetaan vanha Kemijärven yöpikuri. Jos ei, Roi-Salla-väli voisi olla järkevämpi liikennöitävä kuin pelkkä Roi-Kjä.
Joensuu-Nurmes-yhteyden jatkaminen Kontiomäelle onnistuisi jo nykyisellään. Nurmeksen ja Vuokatin välillä Sn on RHK:n mukaan 60-80, eli vaikka matkanteko olisi hitaanpuoleista, olisi liikennöinti silti vielä mielekkyyden rajoissa. Kontiomäeltä yhteys kannattaisi toki jatkaa Kajaaniin, ellei sujuvaa vaihtoyhteyttä Oulu-Kajaani-taajamajunaan ole Kontiomäen asemalla. Rataosan kunnostus parantaisi kyllä huomattavasti edellytyksiä harjoittaa henkilöliikennettä.
Savonlinna-Huutokoski-väli on taas onnettoman huonokuntoista puskarataa, eli se kaipaa hyvin pikaisesti remonttia ja tason nostoa vähintään Sn 100-osuudeksi, jotta kiskobussiliikenteen jatkaminen Savonlinnasta Pieksämäelle tulee mahdolliseksi.
Compactin Vilppula-Mänttä on hyvä ehdotus, ja samaa on ehdottanut myös Pirkanmaan liitto. Minusta yksi ratkaisu voisi olla sellainen, missä Tampere-Haapamäki-liikennettä hoidettaisiin suunnilleen nykyisin aikatauluin, huomattavasti lisätyin pysähdyksin ja niin, että vaihtoaikaa Haapamäellä jää ainakin 2 minuuttia (laiturin yli), ja jonka lisäksi ajettaisiin kolme vuoroparia Tampere-Mänttä-väliä. Aamulla Mäntästä kulkisi suora juna yhdeksäksi Tampereelle, mutta kahdeksaksi Tampereelle saapuvalle Haapamäki-Tampere-junalle olisi Mäntästä vaihtoyhteys. Eli Mäntän Vankka ajaisi syöttöliikennettä Vilppulaan, palaisi takaisin Mänttään ja jatkaisi Tampereelle saapuakseen hieman ennen yhdeksää.
Sinänsä Vilppulaan asti yhtenäisenä junana ja siellä jako kahteen on varmasti myös toimiva ratkaisu, jota kannatan myös lämpimästi.