- Liittynyt
- 22 Syyskuu 2006
- Viestit
- 613
Suonenjoki–Kuopio-välin tasoristeykset poistetaan
(Kopioitu HS uutiset)
Oliko tämä tasoristeyksien poisto ja nopeuden nostaminen hintansa arvoista?
200 km/h vauhtiin tarvittaisiin erittäin kallis radan päällystys ja rata jouduttaisiin vielä sulkemaan junaliikenteeltä korjauksen ajaksi. Pelkkien tasoristeyksienkin poisto maksaa n 7,8 miljoonaa euroa...
Helsingin Sanomat sanoi:Julkaistu: 16:32
stt
Ratahallintokeskus poistaa Suonenjoen ja Kuopion välin rataosuuden tasoristeykset. Maaliskuussa alkavat tie- ja siltajärjestelyt Salmisen, Airakselan ja Lapinmäen tasoristeyksissä.
Urakan verollinen arvo on noin 3,8 miljoonaa euroa. Pääurakoitsijana toimii Insinööritoimisto Seppo Rantala Oy. Rataosan muiden tasoristeysten eli Haapamäen, Viita-ahon ja Pellesmäen korvaaminen tieyhteyksillä on jo alkanut.
Tasoristeysten poisto on osa 7 miljoonan euron hankekokonaisuutta. Se toteutetaan tämän vuoden loppuun mennessä Euroopan aluekehitysrahoituksella ja valtion vastaavan suuruisella vastinrahoituksella.
Tavoitteena on korvata kaikki tasoristeykset tie- ja siltajärjestelyin sekä tehdä nopean junaliikenteen edellyttämät korjaukset radan kantavuuteen, rataosan kallioleikkauksiin, nykyisiin rautatiesiltoihin sekä sähkö- ja turvalaitteisiin.
Hankkeen sopimusosapuolia ovat Ratahallintokeskus, Savo-Karjalan tiepiiri ja Pohjois-Savon liitto. Hankeryhmässä ovat edustettuina myös Pohjois-Savon ympäristökeskus, Suonenjoen ja Kuopion kaupungit ja Karttulan kunta.
Junien nopeuden nosto edellyttää lisäksi radan päällysrakenteen parantamista, jotta henkilöjunien liikennöintinopeus voidaan nostaa 200 kilometriin tunnissa vuonna 2010.
(Kopioitu HS uutiset)
Oliko tämä tasoristeyksien poisto ja nopeuden nostaminen hintansa arvoista?
200 km/h vauhtiin tarvittaisiin erittäin kallis radan päällystys ja rata jouduttaisiin vielä sulkemaan junaliikenteeltä korjauksen ajaksi. Pelkkien tasoristeyksienkin poisto maksaa n 7,8 miljoonaa euroa...
Viimeksi muokannut moderaattori: