- Liittynyt
- 13 Helmikuu 2009
- Viestit
- 157
Pieksämäen aseman laitureiden uusiminen on alkamassa (Sinun Savo 26.1. http://sinunsavo.fi/asemanseudunsuurhankekaynnistyykevaanaikana). Sen tärkein osa on neljän laiturin korottaminen (raiteet 1, 3, 4 ja 6). Ongelmana on, että on vain yksi välilaituri (3/4), mikä hankaloittaa vaihtoyhteyksiä. Nykyaikataulussa ja kolmituntirytmissä Savonradan junat kohtaavat Markkalassa noin 25 km pohjoiseen, jolloin ne ovat Pieksämäellä noin 40 min välein. Päävaihtosuuntaan (Jyväskylä-Kuopio) junat voivat olla vierekkäin välilaiturilla, muilla yhteyksillä vaihtoaika pitenee tai yhteys katkeaa kokonaan.
Johtuuko tällainen aikataulurakenne vain Pieksämäen laiturialueen puutteista? Tämä on nurinkurista. Eikö infra pitäisi rakentaa liikenteen vaatimusten mukaan eikä toisin päin.
Kunnollisessa aikataulussa junat kohtaisivat Pieksämäellä, jolloin kaikkien kesken on välitön yhteys. Edellyttää että välilaitureita on kaksi. On yksi läpi kulkeva linja (Savonrata) ja kaksi päättyvää (Jyväskylään ja Joensuuhun). Laiturikompleksi kannattaisi järjestää H-muotoon: ulkolaidoilla pitkät laiturit Savonradalle ja niiden välissä neljä päätylaituria (Bay Platform) päättyville linjoille. Tällöin kaikki vaihdot tapahtuvat samassa tasossa.
Uuden välilaiturin rakentaminen tietysti maksaisi melkoisesti enemmän kuin nyt laitureiden korottamiseen varatut 5 milj. euroa. Uudesta välilaiturista saatava hyöty olisi kuitenkin melkoinen vaihtoyhteyksien parantuessa.
Juha
Johtuuko tällainen aikataulurakenne vain Pieksämäen laiturialueen puutteista? Tämä on nurinkurista. Eikö infra pitäisi rakentaa liikenteen vaatimusten mukaan eikä toisin päin.
Kunnollisessa aikataulussa junat kohtaisivat Pieksämäellä, jolloin kaikkien kesken on välitön yhteys. Edellyttää että välilaitureita on kaksi. On yksi läpi kulkeva linja (Savonrata) ja kaksi päättyvää (Jyväskylään ja Joensuuhun). Laiturikompleksi kannattaisi järjestää H-muotoon: ulkolaidoilla pitkät laiturit Savonradalle ja niiden välissä neljä päätylaituria (Bay Platform) päättyville linjoille. Tällöin kaikki vaihdot tapahtuvat samassa tasossa.
Uuden välilaiturin rakentaminen tietysti maksaisi melkoisesti enemmän kuin nyt laitureiden korottamiseen varatut 5 milj. euroa. Uudesta välilaiturista saatava hyöty olisi kuitenkin melkoinen vaihtoyhteyksien parantuessa.
Juha