- Liittynyt
- 24 Tammikuu 2007
- Viestit
- 279
Viime aikoina on tälläkin palstalla tullut ilmi VR:n veturipula. Pulaa on niin sähkö- kuin dieselvetureista. On ainakin esitetty uuden sähkövetoisen raskaanveturisarjan hankkimista. Mielestäni tulisi ensiksi kuitenkin korvata nykyiset veturivetoiset taajamajunat moottorijunayksiköillä.Tämä vapauttaisi sekä diesel- että sähkövetureja tavaraliikenteeseen. Siniset vaunuthan tullaan korvaamaan uudella kalustolla lähitulevaisuudessa ja Dm12 ovat auttamattoman pieniä jo nyt liikennöintävään liikenteeseen.
Toki joidenkin sähköistettyjen rataosien taajamakalusto voitaisiin korvata Sm1/2 junilla, mutta niihin tulisi vähintään rakentaa matalalattiaisia liitevaunuja. Sm1 ja 2 ei ole mielästäni järkevää ajaa sn 160km/h tai suuremmilla, koska ne hidastavat kaukoliikenteen junia kuten tapahtuu Helsinki-Karjaa välillä. Tämäkin rajoittaa Sm1/2 yksiköiden käyttöä pääradoilla ja kun pääkaupunkiseudun Sm5 hankinnoissa ei ole otettu huomioon muuta suomea sieltä tuskin saadaan yksiköitä tähän tarkoitukseen.
Jos hankitaan uutta kalustoa reunaehtoja voisivat olla:
- Sähköversio Sn 140-160km/h
- Dieselversio Sn 120-140Km/h
- >120 istumapaikkaa
- Matalattiaosuus >70%
Eli käytännössä Talent, Desiro, Coradia, Itino, Flirt, GTW,...
Toki uusien taajamajunien hankinta ei poistaisi täysin uusien raskaidenveturien tarvettaa, mutta kuitenkin helpottaisi akuuttia tilannetta.
Ps. Kun puhutaan Kainuun ja Lapin pitkistä välimatkoista tulisi myös ottaa huomioon ravinnontarve esimerkiksi automaattien tai kioskin muodossa.
Toki joidenkin sähköistettyjen rataosien taajamakalusto voitaisiin korvata Sm1/2 junilla, mutta niihin tulisi vähintään rakentaa matalalattiaisia liitevaunuja. Sm1 ja 2 ei ole mielästäni järkevää ajaa sn 160km/h tai suuremmilla, koska ne hidastavat kaukoliikenteen junia kuten tapahtuu Helsinki-Karjaa välillä. Tämäkin rajoittaa Sm1/2 yksiköiden käyttöä pääradoilla ja kun pääkaupunkiseudun Sm5 hankinnoissa ei ole otettu huomioon muuta suomea sieltä tuskin saadaan yksiköitä tähän tarkoitukseen.
Jos hankitaan uutta kalustoa reunaehtoja voisivat olla:
- Sähköversio Sn 140-160km/h
- Dieselversio Sn 120-140Km/h
- >120 istumapaikkaa
- Matalattiaosuus >70%
Eli käytännössä Talent, Desiro, Coradia, Itino, Flirt, GTW,...
Toki uusien taajamajunien hankinta ei poistaisi täysin uusien raskaidenveturien tarvettaa, mutta kuitenkin helpottaisi akuuttia tilannetta.
Ps. Kun puhutaan Kainuun ja Lapin pitkistä välimatkoista tulisi myös ottaa huomioon ravinnontarve esimerkiksi automaattien tai kioskin muodossa.