VR:n veturipula

Tässä kohtaa täytyy myös muistaa, että vaikka Valtionrautatiet on nykyisin osakeyhtiö niin siellä on edelleen valtiollinen (lue: kankea ja poliittinen) ohjaus mukana ja sen mukana muutosten aikaansaaminen kestää.

Niinkö?

Miten valtiollinen, kankea ja poliittinen ohjaus muka nykyajan toiminnassa näkyy?
 
Nyt kuitenkin myös VR:ää ollaan siirtämässä omistajaohjausyksikköön (lähde: Vanhasen II hallituksen ohjelma).
 
Sanottakoon vaan, että kyllähän sitä joskus näkee vetureita tyhjänpanttina Hki asemalla, vaikka ei juna olisikaan edessä. Junan lähdön jälkeen veturi saattaa seistä asemalla parhaimmillaan tunnin.. Mitä nyt pari kertaa olen moista havainnut, kun olen asemalla oleillut.
 
Turun tallillakin on useita sähkäreitä tyhjänpanttina. Riisseleitä ei päiväsaikaan kovin montaa ole jouten, nyt kun on täällä karhukoirista päästy. Muutama Dr16 voitaisiin ottaa vetämään ammoniakkeja ja happoja Uuteenkaupunkiin.
 
Turun tallillakin on useita sähkäreitä tyhjänpanttina. Riisseleitä ei päiväsaikaan kovin montaa ole jouten, nyt kun on täällä karhukoirista päästy. Muutama Dr16 voitaisiin ottaa vetämään ammoniakkeja ja happoja Uuteenkaupunkiin.

Turun kautta kiertää kuusi deeveriä päivän aikana. Junissa 4036 (Sij-Tpe-Ukp) ja 3068 (Ri-Kr-Tku) tulee kolme kummassakin ja niitä lähtee pois sitten ainakin junissa 3507 (2*Dv12 Tku-Tpe) ja 3005 (2-3*Dv12 Ukp-Tpe-Sij) sekä jossain muussa junassa lähtee vielä 1-2*Dv12. Niillä hoidetaan kaikki tavaraliikenteen työt Turun lähialueilla. Tve4 hoitaa henkilöliikennepuolen vaihtotöitä.

Neljällä Dr16-veturilla voi helposti korvata esim. nämä 3*Dv12 vetoiset junat 4036 ja 3005 Ukp-Tku-Tpe välillä. Ympäristön kannaltakin parempi olisi ajaa Dr16:lla. Ammoniakkikuljetuksissa taas 3*Dr16 vetäisi kolme kertaa viikossa Vainikkalasta tulevan 50 vaunun junan yhdellä kertaa Uuteenkaupunkiin saakka. Tällä hetkellä se jaetaan kahtia Riihimäellä kolmen Dv12:n vedettäväksi, jolloin tulee vedettäväksi kuusi 25 vaunun junaa (num. 3068) viikossa Riihimäeltä Turkuun ja sieltä Uuteenkaupunkiin (num. 3551).

Tietenkin Hyvinkää-Hanko radan voisi sähköistää ja silloin voisi ajaa ammoniakkia kahdella Sr1:llä Turkuun suoraan Karjaan kautta. Silloinkin se tosin Dv12:lla vedettäessä pitäisi jakaa Turussa kahteen osaan ja sitten viedään Uuteenkaupunkiin kahtena päivänä. Ammoniakkijunaa ajetaan nyt Toijalan radan parannustöiden takia Karjaan kautta. Normaalisti ajettaisiin kahdella Sr1:llä Turkuun asti Tampereen kautta (veturien ympäriajo). Täysi juna on aikatauluissa numerolla 2064 Vna-Tku (nyt Vna-Rit) ja junalla 3001 palautetaan tyhjät vaunut takaisin.

Sähkövetureitakin on siellä Turussa tarvittava määrä, mutta yksikään ei varmasti ole tyhjänpanttina. Kyllähän niitä aina tallilla on, mutta kaikki lähtee siitä päivän aikana kuitenkin ajoon.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös