Helsingin kantakaupungin raitiovaunujen uusi väritys 2025

Minusta tämä on huono päätös. Jos halutaan erottaa kaksi- ja yksisuuntainen kalusto jotenkin, niin valkoiset päädyt on siihen väärä ratkaisu. Pikemminkin pitäisi olla niin päin, että kaksisuuntaisessa kalustossa kumpikaan pää ei ole valkoinen ja yksisuuntaisessa korkeintaan perä. Valkoiset päädyt ovat myöskin tylsiä ja valkoisesta on paljon paremmin huomattavissa kura ja lika. Keula on kuitenkin välineen ensisijainen havaittava suunta ja sen likaisuus vaikuttaa mielipiteeseen. HSL:n värityskonseptin saa tunnistettua valkoisella pallokaarella parissa kohtaa vaunun sivua. Ja jos se ei riitä, niin sitten vaikka parin metrin osuudella vaunun keskellä valkoista pallokaarien välissä.

Jokerivaunujen aloittaessa 13:sta tapahtui niin nopeasti kolari, että voisi jopa kuvitella valkokeulalliselle tapahtuvan enemmän haavereita tai, että valkoinen on vaikeammin havaittavissa kesälläkin. Luulisi ratikan vihreän erottuvan huonommin kaupunkivihreässä.

Toiseksi tämä taas vesittää pikaratikan konseptin tunnistettavuutta. Ymmärrän, että suunnittelijalle on raskasta vastailla jatkuvasti samaan "25km/h ei ole pika" -marmatukseen, mutta tämä vain yllyttää väittämään, ettei ratikoita voikkaan suunnitella nopeammiksi, koska HSL antaa periksi. Jo ennen Raide-jokerin aukeamista oli vähän väliä Hesarin kommenteissa väite, että HSL on luopunut jokerin yhteydessä pika -liitteestä, koska "ratikka on hidas". Nämä konseptit ovat yhtä lailla suunnittelijaa varten, eli jos julkisessa keskustelussa alkaa pesiä enemmän ajatus kantakaupunki- ja pikaratikoiden erojen pinnallisuudesta ei suunnittelijoiltakaan välttämättä vaadita samalla tavalla nopeuttavia ratkaisuja poliitikkojen suunnalta uusien linjojen kanssa. Eikä välttämättä edes ole samanlaista mandaattia tehdä sellaisia.

Ymmärrän myös, ettei värityksen haluta olevan este jatkaa joitakin kantakaupungin linjoja osuuksille, jossa voi kulkea vain kaksisuuntaisella kalustolla (esimerkiksi 5 Munkkivuoreen). Sen sijaan, että sellaista varten teipattaisiin mahdollisesti kymmenkunta vaunua, kun sen aika tulee, ja mahdollisesti siellä kulkisi yksittäinen turkoosi vaunu jos ei kannata olla erillistä varakalustoa, tässä ei luoda kolmatta kategoriaa, vaan myös neljäs eli kaksisuuntainen keltavihreä kalusto kantakaupunkilinjalla ja kaksisuuntainen keltavihreä kalusto pikalinjalla.

Vielä asian vierestä; Oikea väritys pikakalustolle olisi muutenkin limetinvihreä, tällöin joukkoliikennevälineet olisivat värijärjestyksessä pienimmästä sinisestä bussista suurimpaan violettiin junaan, pois lukien oranssit runkolinjat.
 
Yksi värikoodi lisää tähän kaivattiinkin, kansa on suorastaan vaatinut ratikoiden uudelleenmaalausta. Vanha kulahtanut "perinteinen" väritys saadaan häivytettyä pois sitä mukaa, kun nivelet poistuu.

"Mikä on se oranssin värinen HSL-ajoneuvo?"
- Metro.
"Mites violetti?"
-Lähijuna.
"Entä turkoosi?"
- Sehän on tietenkin pikaratikkalinja, joka kulkee kokonaisuudessaan kantakaupungin ulkopuolella.
"Kuinka selkeää! Mites jos se kulkee myös kantakaupungin alueella?"
- Silloin se on tietenkin valko-kelta-vihreä. Älä kuitenkaan sekoita perinteisiin ratikoihin, jotka ovat kelta-vihreitä, mutta muista myös, että kantakaupunkiratikoista Arcticit saatetaan ehkä maalata valko-kelta-vihreiksi. Ne eivät ole kuitenkaan pikaratikoita.

Ja ihan tosissaan; ei ole mitään järkeä tuhlata HSL:n budjettia siihen, että pikaratikat jaetaan kahteen eri ryhmään ja brändiin vain määränpään mukaan. Vaikka muutos olisi ilmainen, en kannattaisi sitä eikä sitä ole kukaan pyytänyt. Pitäisikö bussienkin olla punaisia, jos ne eivät aja Helsingin keskustaan?
 
Niinhän se oli ennen, Espoon bussit oli mintunvihreitä ja Vantaan kelta-oransseja. :)

Minusta tässä olisi voinut hakea hienoa kompromissia perinteiden ja Höselin ilmeen välillä niin, että se, mikä tuossa vaunussa nyt on vihreää ja keltaista, olisi vihreää ja se, mikä tuossa on valkoista, olisi keltaista. Ja sitten katsoa, tarviiko sen ikkunarivin olla niin sysimusta vai saisiko siihen väriä myös.

Silloin siellä olisi se puolikuu, kuten Höseli haluaa, ja olisi sekä vihreää että keltaista, kuten asiaan kuuluu. Ja keltaiset päädyt olisivat liikenteessä näkyvyyden kannalta oiva ratkaisu.

Ollaan nyt silti iloisia siitä, ettei Höseli ole halunnut sinne sitä kaikkein ilmeisintä ratkaisua eli valkoiset päädyt ja valjunvihreä keskiosa samaa valjuutta kuin dösissäkin.
 
Mites nuo uudet linjan 13 vaunut. Niitäkin taitaa sitten odottaa uudelleenmaalaus vaikka ovatkin jo sinihomejuuston värisiä?

Järkevin kompromissi olisi mielestäni maalata kaikki rautiovaunut tuohon uuteen värimaailmaan, mutta 15 ja tulevalla vantaan ratikalla olisi oranssi viiva päästä päähän. Näin saataisiin selkeä väri ratikoille ja pikaraitiovaunut erotettua joukosta. Ja kyllä HSL:n kuuluisi saada pikaratikoiden keskinopeutta suuremmaksi, jotta ihmiset nieleisivät väitteen "pika", mutta heiluvilla ratikoilla siihen ei päästä.
 
Ja kyllä HSL:n kuuluisi saada pikaratikoiden keskinopeutta suuremmaksi, jotta ihmiset nieleisivät väitteen "pika", mutta heiluvilla ratikoilla siihen ei päästä.
Menee vähän ohi aiheesta, mutta se heiluminen korkeimmilla nopeuksilla ei kyllä ole tässä olennainen tekijä. Olennaisimmat jokeria hidastavat tekijät tällä hetkellä on huonosti rekrytoidut kuljettajat, puutteellinen yhdenmukaisen ajotavan koulutus sekä liian väljäksi laadittu aikataulu ja aikataulusuunnittelussa puuttuva rohkeus lähteä kokeilemaan minuuttien poistoa sieltä aikataulusta.
 
Näille pikaraitiovaunuille siis keksittiin tuo uusi turkoosi brändiväri, mutta loppupeleissä vain Jokeri ja Vantaan ratikka tulee käyttämään sitä, kun taas Laajasalon, Vihdintien, ja Malmin ratikat sekä mahdollinen Mäkelänkadun jatke meneekin sitten tällä valkokeltavihreällä? Eli ainakin jonnekin vuoteen 2040 asti ainoastaan kaksi kuudesta pikaratikasta käyttää pikaratikoille suunniteltua väriä. Onko sillä niiden omalla värillä sitten edes mitään virkaa, en ainakaan heti keksi millä tapaa on tärkeää tietää että tämä raitiolinja kulkee vain esikaupungissa
 
Se on se, kun joku on keksinyt kustannustehokkaan tavan tehdä tuollainen pyöreä maalaus, niin nyt se pitää ripuloida kaiken päälle :mad:
 
Kantakaupungin pika-Articeista tulee keltavihreitä valkoisilla päillä, yksi-suunta-Articien väritys ehkä uudistetaan samanlaiseksi: HSL:n tiedote
Minun mielestä olisivat saaneet olla ihan perinteisissä keltavihreissä väreissä ilman HSL:n valkoista keulaa ja perää, kuten ratikat Helsingissä ovat tähänkin asti olleet. Ei metroonkaan ole tarvinnut laittaa bussien kyljestä tuttua valkoista kaarta.

Silti, on tuo parempi kuin pikaratikoiden synkkä turkoosi.
 
Osaisiko joku taitava tehdä sellaisen maalauksen, jossa vaunu olisi keskeltä kokonaan vihreä ja päistä valkoisen sijaan keltainen? Olisi kiva nähdä, miltä se näyttää havainnekuvassa, kun mun mielestä se tuntuisi tyylikkäältä tavalta ratkaista tämä asia. Tosin Höselihän on sen mielestään jo ratkaissut, eihän tästä mitään kansalaiskeskustelua ole katsottu tarpeelliseksi käydä.
 
Tässä hyvin nopeasti kyhätty luonnos, jonka laatu kauhistuttanee ammattilaista, mutta joka kuitenkin ehkä antaa jonkinlaisen kuvan siitä, miten HSL:n esittelemää väritystä voisi soveltaa.

Kokeilin ensiksi käyttäjän 339-df esittämää versiota, mutta jokin siinä vaivasi omaa silmääni. Siispä tein vielä eräänlaisen yhdistelmään, joka minun mielestä on luontevin, mutta joka toisaalta vesittää tuon kaaren tehoa.

Hieman herää kysymys, onko tuo keltainen liian "shokkiväri" niin isoksi pinnaksi kuin mitä näiden vaunujen etu- ja takaosat ovat. Toisaalta keltainen väri koko vaunun mitalla raikastaa mielestäni yleisilmettä, joten ymmärrän, miksi HSL päätyi suunnitelmassaan siihen vaihtoehtoon mihin päätyi.

Pahoittelen viimeistelyn puutetta, mutta en jaksanut alkaa askarrella värityksen parissa nyt tämän enempää.

ArticX54_Varitysvertailu_JL_20250626_JLF.jpg
 
Minun mielestä olisivat saaneet olla ihan perinteisissä keltavihreissä väreissä ilman HSL:n valkoista keulaa ja perää, kuten ratikat Helsingissä ovat tähänkin asti olleet. Ei metroonkaan ole tarvinnut laittaa bussien kyljestä tuttua valkoista kaarta.

Silti, on tuo parempi kuin pikaratikoiden synkkä turkoosi.
Voisiko olla että metro on seuraava johon nuo tulee? Lauttoihin tuskin on tarvetta laittaa.
 
Tässä hyvin nopeasti kyhätty luonnos, jonka laatu kauhistuttanee ammattilaista, mutta joka kuitenkin ehkä antaa jonkinlaisen kuvan siitä, miten HSL:n esittelemää väritystä voisi soveltaa.

Kokeilin ensiksi käyttäjän 339-df esittämää versiota, mutta jokin siinä vaivasi omaa silmääni. Siispä tein vielä eräänlaisen yhdistelmään, joka minun mielestä on luontevin, mutta joka toisaalta vesittää tuon kaaren tehoa.
Erinomainen kolmikko! Onkohan Höselissä näitä muita vaihtoehtoja mahdettu edes miettiä?

Luit vähän mun ajatuksia, mäkin pohdin, miltä se voisi näyttää niin, että keltainen yläraita säilyisi ja lisäksi päädytkin olisivat keltaisia, mutta en kehdannut pyytää kahta eri värimallia ja mietin, että jos joku edes yhden viitsii värittää, niin sekin jo olisi hienoa.

Minusta näistä kolmesta keskimmäinen näyttää parhaalta ja ehdottomasti rauhallisemmalta ja tyylikkäämmältä kuin valkopäinen versio.

Keltainen pääty ei ole minusta liian shokki ollenkaan, onhan maailmalla kokokeltaisia vaunuja muuallakin. Ehkä Turussakin jonain päivänä. Tärkeää on myös, että vaunu on hyvin havaittava ja tuossa se sitä on.
 
Innostuin aiemmista väritysharjoituksista sen verran, että päätin lomani ratoksi kokeilla, millaisessa asussa X34-vaunut saatetaan joskus tulevaisuudessa nähdä Helsingin kantakaupungin kaduilla, jos niiden väritystä siis päädytään muuttamaan.

Alla olevassa kuvassa jälleen alkuperäinen väritys ja kaksi vaihtoehtoa, joista ylempi mukailee HSL:n viimeisintä visiota X54-vaunujen värityksestä, alempi aiemman väritysharjoitukseni hengessä tehty mukaelma. Laatu on jälleen luonnostasoa, vaikka tällä kertaa jaksoin vähän askarrella varjojakin.

Nyt kun näitä värityksiä on aikansa tuijotellut, en osaa sanoa, kummasta versiosta pidän enemmän. Aluksi HSL:n esittelemä väritys näytti omaan silmääni siltä kuin vaunun maalaaminen olisi jäänyt hassusti kesken, mutta nyt näissä kuvissa ei valkoisen, vihreän ja keltaisen yhdistelmä näytä enää lainkaan niin vieraalta kuin aluksi. Näistä versioista olisin siis valmis äänestämään jopa valkopäistä versiota. Kolmiulotteinen havainnekuva paremmalla työn laadulla voisi tietysti valaista asiaa vielä enemmän...

Kokeilin myös versiota, jossa tuo "HSL-kaari" olisi ainoastaan vaunun peräpäässä, mutta se näytti jo niin levottomalta, että en työstänyt sitä versiota pidemmälle. Sporan ja bussin mittasuhteet eroavat toisistaan, ja takalasin ympärillä on näissä vaunuissa sen verran paljon mustaa ja harmaata, että vaikutelma ei ollut yhtä tehokas kuin busseissa, vaan näytti pikemminkin vahingolta.

ArticX34_Väritysvertailu_JL_20250627.jpg
 
Takaisin
Ylös