Metrohavaintoja 2025

30.6.2025 04:03 - 13:00 | M1, M2, M2B

Metro kulkee toistaiseksi lännessä vain Kaitaalle asti myös ma 30.6. Kivenlahti - Soukka -asemat poissa käytöstä. Alueen vaihtoehtoisia yhteyksiä mm. bussit 544 ja 510.

Sunnuntaina alkanut häiriö siis jatkuu maanantaina.
 
Avoin data palautti järjestelmiin (esim. Bussitutkaan) jo pe 27.6. n. klo 10.

Syy on ilmeisesti siten, että ukkonen on iskenyt aseman lähelle. HSL.fi:llä sanotaan vielä, että häiriö kestää klo 11:30 saakka, mutta häiriötiedotteiden päättymisaika on klo 14.
Miten voi olla mahdollista että salama voi keskeyttää maan alla kulkevan metron liikenteen? Mihin se tarkkaan iski?
 
Missä se asetinlaite oli, maan alla vai päällä? Eikö tuollaisia laitteita voi suojata jollain "faradayn häkillä"?
Eikös liikenteenohjaus kokonaisuudessaan kaikkine asettimineen sijaitse Herttoniemen metrotalossa, aseman itäpäässä maanpäällä.
 
Onhan niitä useammassa paikassa käsittääkseni, en tiedä puhuvatko kaikki nyt samoista laitteista
 
Eikös liikenteenohjaus kokonaisuudessaan kaikkine asettimineen sijaitse Herttoniemen metrotalossa, aseman itäpäässä maanpäällä.
Onhan niitä useammassa paikassa käsittääkseni, en tiedä puhuvatko kaikki nyt samoista laitteista
HSL:n sivulta:
Syy: ukkonen iski Soukan aseman lähelle sunnuntaina, Kivenlahden ja Soukan välillä liikennettä ohjaava asetinlaite on vioittunut salaman vuoksi. Laitetta on korjattu sunnuntaipäivästä alkaen ja tarkkaa arviota töiden kestosta ei voida vielä antaa. Liikenne palautetaan asemille heti, kun korjaustöistä vastaava Kaupunkiliikenne Oy on saanut viat korjattua ja tarvittavat turvallisuustestit tehtyä.
Lisätietoa myös Kaupunkiliikenteen sivulta.
 
13.7.

M2 Mellunmäkeen kalustona 222-221 ja 214-213.

Noin kello 12 läntisimmän vaunun linjakilpi (ohjaamon kilpi ainakin) oli katkennut puoliksi ja vasempi puoli oli pimeä. Näytössä luki siis: UNMÄKI / SBACKA
 
15.7.

Taas myöhästymiset Itiksen ja haarojen alueella Kontulan liikennetilanteen takia. IK3 on vielä käytössä monta kertaa päivässä vaikka ajetaan vain 16 junaa per tunti, koska junat tulevat Kontulasta jopa 5 minuuttia myöhässä.

Lisäksi vaunulla 134 oli vika n. 14, vaunun moottorit sekä dynaaminen jarru eivät toimi. Vika korjattiin Tapiolan kääntöraiteella, mutta se on kuitenkin osaltaan vaikuttanut viivästyksiin.
 
Lisäksi vaunulla 134 oli vika n. 14, vaunun moottorit sekä dynaaminen jarru eivät toimi. Vika korjattiin Tapiolan kääntöraiteella, mutta se on kuitenkin osaltaan vaikuttanut viivästyksiin.
En tiedä onnistuiko korjaus. 134 kulki Itäkeskuksen ohi vikavalo päällä n. klo 16 kohti Mellunmäkeä. Minuutin-pari perästä tuli seuraava Mellunmäen metron.
 
Takaisin
Ylös