Uudet bussit, syksy 2025

Saas nähä millon joku tuo uusia euro busseja.. saattaa mennä hetki siinäkin
Jep, vaikka itse etenkin Yutongeista paljon pidänkin, olisi vaihtelua kiva saada. Kokemuksenani ainakin Kirkkonummelle hankitut Citea LE-122:t ovat aivan mahtavia ja niitä voisi tulla lisää. Myös esim. Scaniaa olisi kiva saada myös tänne etelään, niitä kun ei sähköisenä taida kuin lähinnä Lahdessa olla.
 
Jep, vaikka itse etenkin Yutongeista paljon pidänkin, olisi vaihtelua kiva saada. Kokemuksenani ainakin Kirkkonummelle hankitut Citea LE-122:t ovat aivan mahtavia ja niitä voisi tulla lisää. Myös esim. Scaniaa olisi kiva saada myös tänne etelään, niitä kun ei sähköisenä taida kuin lähinnä Lahdessa olla.
Ne Lahden Scaniat on nykyään Lappeenrannassa.
 
Saas nähä millon joku tuo uusia euro busseja.. saattaa mennä hetki siinäkin
Sais kyllä mielellään tulla eurooppalaisia sähköautoja. Ne sähköbussit joilla olen itse ajanut eli VDL Citea SLE-129 Electric, Volvo 7900E ja Yutong niin kaikissa on hyvät puolensa. Mutta mielellään sähkö-Volvolla ja VDL:llä ajaa kun niissä saa hyvän ajoasennon toisin kuin Yutongissa.
 
Sais kyllä mielellään tulla eurooppalaisia sähköautoja.
Suomeen ja Norjaan on hankittu suhteellisesti eniten kiinalaisia sähköbusseja Euroopassa, ja tahti vain kiihtyy molemmissa maissa. Onhan Yutong yleisesti ottaen hyvä, mutta toivottavasti esimerkiksi Savo-Karjalan Linjan sähkö-MAN-tilaus ei jää Suomen ainoaksi.
 
Mitä eroa on u15 ja e15 busseilla? Miksi uudet bussit hsl aalueella on just E15 mallia eikä U15?
Eipä niissä mitään kauheita eroja loppupeleissä taida olla: ulkonäkö, U-sarjassa ei ole "hattuhyllyä" eli takapenkki on käytännössä takaikkunassa kiinni BYD-tyylillä, jolla saadaan pari matkustajapaikkaa lisää, pieniä teknisiä eroja (U:ssa on käsittääkseni hieman eri range latauksellisella) ja muita pieniä eroja kuten U:n hieman matalampi nousu keskiovella (taitaa olla myös saatavilla täysmatalana) sekä hieman erilaiset ovet. Siinäpä aika pitkälti.

Ja E-sarjan suosiosta en osaa suoraan sanoa - todennäköisesti luotettavuusseikkoja. Niitäkin kun on pelkästään HSL-alueella useampi sataa kappaletta.
 
Viimeksi muokattu:
Haluaisin kyllä päästä kokeilemaan U15:n ajamista. U12 ja E12 erot kuljettajan näkökulmasta on aika pienet, päällimmäisenä tulee mieleen U12:n hieman napakampi jousitus, joka on omasta mielestäni parempi. Mukavampi kaarreajossa kun kori ei keinu yhtä paljon, eikä jää hytkymään yhtä pitkäksi aikaa hidasteissa tai muissa epätasaisuuksissa. Lieneekö samantyyppisiä eroja E15 ja U15 välillä, en tiedä?
 
Takaisin
Ylös