Uudet bussit, syksy 2025

Haluaisin kyllä päästä kokeilemaan U15:n ajamista. U12 ja E12 erot kuljettajan näkökulmasta on aika pienet
Aihetta sivuten; täällä on jonkin verran kritisoitu Yutongien ajoergonomiaa ja suurin osa on tainnut kohdistua käsittääkseni E-sarjaan. Onko U-sarjassa yhtään parempi ergonomia ja säädöt kuin E-sarjalaisissa?

Ja tuosta jousituksesta olen matkustajanakin samaa mieltä. Etenkin vanhimmat PL 444-476 ovat osa melkoisia trampoliineja hidasteissa yms.
 
Viimeksi muokattu:
Onko U-sarjassa yhtään parempi ergonomia ja säädöt kuin E-sarjalaisissa?
Valitettavasti ratinsäätö on edelleen hyvinkin rajallinen. Itse saan Yutongeissa ihan hyvän ajoasennon mutta en täydellistä. Kollegoilla on huonompaa tuuria kunnollisen ajoasennon kanssa. Mutta muuta vikaa en keksi kuin ratinsäädön rajallisuus. Ehkä tämäkin korjataan joskus.
 
Aihetta sivuten; täällä on jonkin verran kritisoitu Yutongien ajoergonomiaa ja suurin osa on tainnut kohdistua käsittääkseni E-sarjaan. Onko U-sarjassa yhtään parempi ergonomia ja säädöt kuin E-sarjalaisissa?
Minä saan Yutongeissa itselleni sopivan ajoasennon ihan kiitettävästi. Oletan, että kritiikki Yutongin ajoergonomiasta on lähtöisin enimmäkseen ohjauspyörän säätövarasta, tai lähinnä sen puutteesta verrattuna vaikkapa Volvoon tai VDL:ään joita meillä on myös.

Yutongissa ei pääse sellaiseen puolittaiseen makuuasentoon, jossa osa kuljettajista jostain ihme syystä tykkää ajaa, koska ohjauspyörä (ja sen mukana kojelauta) liikkuu arviolta 10-15cm ja enimmäkseen ylös-alas suunnassa, eli sitä ei saa juurikaan vedettyä lähemmäs tai työnnettyä kauemmas, eikä sen kallistuskulmaa voi juurikaan muuttaa. Sama kaikissa, eli E12, E15 ja U12.
 
Onko U-sarjassa yhtään parempi ergonomia ja säädöt kuin E-sarjalaisissa?
Omalla kohdallani U-sarjan autoissa on vaikeampi saada hyvä ajoasento kuin E-sarjassa. Ratinsäätö on U:ssa paljon huonompi, mutta penkkiä saa sentään vedettyä paremmin taaksepäin.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Yutongissa ei pääse sellaiseen puolittaiseen makuuasentoon, jossa osa kuljettajista jostain ihme syystä tykkää ajaa, koska ohjauspyörä (ja sen mukana kojelauta) liikkuu arviolta 10-15cm ja enimmäkseen ylös-alas suunnassa, eli sitä ei saa juurikaan vedettyä lähemmäs tai työnnettyä kauemmas, eikä sen kallistuskulmaa voi juurikaan muuttaa. Sama kaikissa, eli E12, E15 ja U12.
Itse säädän penkin ns. keinutuoliasentoon niin U-sarjan autoissa se ei onnistu yhtä hyvin kuin E-sarjassa huonon ratinsäädön takia. Olen pitkä ja minulla on pitkät jalat, niin E12, E15 ja U12 autojen kanssa on myös se ongelma, että jos yritän saada mahdollisimman hyvän otteen ratista, niin oikea polvi on niin lähellä kojelautaa, että polvi osuu siihen kojelautaan inhottavasti. Kuitenkin säädän niin, ettei polvi ole kiinni kojelaudassa, se vaihtelee yksilöittäin autojen kanssa tuo ajoasennon onnistuminen.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös