HSL-lippuautomaatit

Vähemmän kuin Lontoon hinnat. Vyöhykkeen 1-2 kuukausilippu (ns. "Travelcard") maksaa ~198e.

Mutta saat sen kanssa 11 metrolinjoja, bussimatkoja Lontoon ympäri (Lontoossa bussit ovat vyöhykkeettömät), kymmeniä rautatielinjoja, Docklands Light Railway, Elizabeth-linjaa...eli kyllä vähän enemmän kuin HSL-alueella saataisi.
Onko paikallisille joku paljon halvempi hinta kuten HSL-alueella? Paikallisille tuo on kyllä kallis hinta etenkin, kun alue on kuitenkin pienempi kuin HSL:n AB-vyöhykkeet ja palkat ovat samaa luokkaa kuin Suomessa. Toki autoilu tulisi paljon kalliimmaksi, koska pelkästään ruuhkamaksuihin menee 17 euroa päivässä (myös viikonloppuisin klo 12-18).
 
Onko paikallisille joku paljon halvempi hinta kuten HSL-alueella? Paikallisille tuo on kyllä kallis hinta etenkin, kun alue on kuitenkin pienempi kuin HSL:n AB-vyöhykkeet ja palkat ovat samaa luokkaa kuin Suomessa. Toki autoilu tulisi paljon kalliimmaksi, koska pelkästään ruuhkamaksuihin menee 17 euroa päivässä (myös viikonloppuisin klo 12-18).
Ei ole muu hinta, mutta alennusrhymien (lapset, opiskelijat, jne.) määrä ja alennus on enemmän kuin Helsingissä. Lisäksi Lontoo on kallis kaupunki, eli ei ole epätavallisen kallista.
 
Halusin nimimerkki "henkilön" kannanoton kun hän tuntui tietävän kuinka "helppoa ja yksinkertaista" metrojunan kuljettajan työ on Lontoossa.
Yhdeksän yhdestätoista linjat ovat nyt automatisoitu osittain tai täysin, muttei se silti tarkoittaa sitä, että työ on helppoa tai yksinkertaista. Sanoisin, että Helsingissä on metrojunan kuljettajan työ helpompi ja yksinkertaisempi, koska mm. kiireessä ei usein ole.
 
Yhdeksän yhdestätoista linjat ovat nyt automatisoitu osittain tai täysin, muttei se silti tarkoittaa sitä, että työ on helppoa tai yksinkertaista. Sanoisin, että Helsingissä on metrojunan kuljettajan työ helpompi ja yksinkertaisempi, koska mm. kiireessä ei usein ole.
Mä en vaan itse siedä sellaista, että joku alaa tuntematon kommentoi ala-arvoisesti ja tyhjänpäiväisesti. Oli sitten kyse mistä alasta tahansa.

Vaikka Lontoon metrolinjat onkin automatisoitu tai puoliautomatisoitu, niin silti siellä ohjaamossa tai junavalvojana on metrojunankuljettajan koulutuksen saanut ammattihenkilö.
 
Silloin sen (puoli)automaattimetrojunankuljettajan ammattitaito punnitaan, kun tulee jonkinlainen poikkeustilanne. Sen selvittämiseen ei ole kovin paljon aikaa, ennen kuin koko linja on täysin !sillöM. Esimerkiksi Victoria-linjalla ajetaan parhaimmillaan 100 sekunnin vuorovälillä.
 
Viimeksi muokattu:
Lontoon metro ei ole täysin kuljettajaton – vaikka automaatio hoitaa ajon, kuljettajat ajavat säännöllisesti käsin, jotta ajotuntuma ja ammattitaito säilyvät. Vähän kuin lentäjillä: autopilotti tekee suurimman työn, mutta ihminen on aina varalla hätätilanteita varten.
Itse olen nähnyt, että DLR-radalla tietyt osuudet ajetaan usein manuaalisesti.
 
Takaisin
Ylös