HSL:n bussiliikenteen tarjouskilpailun 62/2025 käynnistäminen

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
6,552
HSL:n sopimusliikennettä yhtenä toimijana hoitanut Taksikuljetus Oy asetettiin konkurssiin 28.7.2025. Konkurssin myötä kyseisen yrityksen Itä- ja Koillis-Helsingin pienkalustoliikenteen sopimuksen mukainen liikennöinti päättyi 11.8.2025. Osa konkurssin myötä päättyneestä liikenteestä on voitu palauttaa vuoden 2025 loppuun saakka voimassa olevan suorahankintasopimuksen turvin. Nyt tehtävällä hankinnalla pyritään turvaamaan välttämättömät liikennepalvelut Itä- ja Koillis-Helsingin alueille vuoden 2026 alusta alkaen.

Tarjouskilpailuun 62/2025 sisältyvä liikenne

Kohde 316

Linjat
94B Kivikonlaita – Kontula (M)
702 Jakomäki – Puistola – Malmi – Tapaninvainio – Savela
805 Itäkeskus – Mellunkylä – Myllypuro

Kohteen 316 liikennöintiin tarvitaan kolme (3) tyypin MiniB linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 121 000 kilometriä.

Kohde 317

Linjat
701 Viikki – Pihlajamäki – Malmi – Suutarila – Siltamäki
812 Mellunmäki – Kontula – Myllypuro
813 Vuosaari(M) – Pohjoinen ostoskeskus
814 Vuosaari(M) – Koukkusaarentie
815 Vuosaari(M) – Isonvillasaarentie
816 Vuosaari(M) – Kallahdenniemi – Ramsinniemi
817 Vuosaari(M) – Kallahti
818 Vuosaari(M) – Vuosaaren satama – Mellunmäki(M)

Kohteen 317 liikennöintiin tarvitaan kuusi (6) tyypin MiniB linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 239 000 kilometriä.

Sopimukset ja tarjottava linja-autokalusto

Tarjouskilpailuun sisältyviä linjoja liikennöidään MiniB-tyypin pienkalustolla. Kilpailutettavien kohteiden 316 ja 317 sopimukset ovat noin 1,5 vuoden mittaisia. Liikennöinti käynnistyy vuoden 2026 alussa, ja päättyy kesäliikennekauden päättyessä elokuussa vuonna 2027.

Tarjouskilpailu ratkaistaan kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella. Hankinnan kokonaisarvo ylittää toimitusjohtajan hankintavaltuudet. Kiireellisen liikenteen käynnistämistarpeen sekä siitä johtuvan lyhyen tarjouskilpailun läpivientiin käytettävissä olevan ajan takia tämän tarjouskilpailun ratkaisua koskeva päätösvalta esitetään siirrettäväksi toimitusjohtajalle. Tällöin myös päätösvalta hankintapäätökseen liittyvästä yksinoikeudesta siirrettäisiin toimitusjohtajalle. Hallintosäännön 9 §:n kohdan 8 mukaan hallitus päättää hankinnoista. Edelleen hallintosäännön 9 §:n kohdan 10 mukaan hallitus päättää hankittavasta liikenteestä ja liikennöintisopimuksista siltä osin, kuin se ei ole siirtänyt tämän kohdan mukaista toimivaltaa toimitusjohtajalle.

Ehdotus

Hallitus päättää a) lakkauttaa bussilinjat 603, 704 ja 802; b) järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun 62/2025 esittelyosassa mainitussa kohteessa 316 ja 317 siten, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista marraskuun 2025 puoliväliin mennessä; c) että kohteiden 316 ja 317 sopimuskaudet ovat vuoden 2026 alusta kesäliikennekauden 2027 loppuun saakka; d) valtuuttaa toimitusjohtajan hyväksymään vähäisiä muutoksia kilpailukierroksen kohteiden määrittelyyn ja sopimusehtoihin; sekä e) valtuuttaa toimitusjohtajan tekemään hankintapäätöksen tarjouskilpailun ratkaisun perusteella, sekä tekemään hankintapäätöksen liittyvän yksinoikeuspäätöksen.

Linkki päätöksentekoasiakirjatekstiin joka on aluksi esityslistan tätä asiaa koskeva kohta.
 
Jaa, 603, 704 ja 802 sitten lakkautettiin lopullisesti?

Veikkausrivi näyttää tältä:
316: V-S
317: V-S
 
Jaa, 603, 704 ja 802 sitten lakkautettiin lopullisesti?
Esityslistatekstistä poimittua:

"Linjat 603, 704 ja 802 esitetään lakkautettaviksi vähäisen kysynnän vuoksi. Linja 704 on ollut linjaa 69 täydentävä ruuhka-ajan liityntälinja Sepänmäestä Malmin asemalle ja linja 69 tarjoaa sitä korvaavat yhteydet riittävällä kapasiteetilla. Linjojen 603 ja 802 pääasiallinen kysyntä on ollut Oulunkylän ja Maunulan sekä Laajasalon ja Herttoniemen kerrostaloalueilla, missä normaali joukkoliikennepalvelu tarjoaa hyvin tiheät joukkoliikenneyhteydet pääsääntöisesti enintään 300 merin säteellä alueen asukkaista. Muualla linjojen 603 ja 802 liikennöintialueella nousijamäärät ovat olleet erittäin vähäisiä."
 
Ollaankohan 816:lla ja 817:llä sitten myös palaamassa vanhoihin reitteihin vai onko vahinko tuo? Vai oliko niihin palattu jo aiemmin?
 
Ollaankohan 816:lla ja 817:llä sitten myös palaamassa vanhoihin reitteihin vai onko vahinko tuo? Vai oliko niihin palattu jo aiemmin?
Niin, esityslistatekstissä 816 ja 817 ovat ikään kuin vaihtaneet keskenään paikkaa 11.8. päättyneeseen tilanteeseen verrattuna. Onhan esityslistoissa ennenkin menneet vastaavat tiedot vääriin kohtiin. Tarkistin vielä tuon esityslistan, koska ensimmäisenä tuli mieleeni, että olisin itse pastennut nuo jutut huolimattomasti aiempaan viestiini. Mutta kyllä teksti on esityslista-pdf:ssä juuri tuolla tavoin kuin ylempänä kirjoitin.
 
Niin, esityslistatekstissä 816 ja 817 ovat ikään kuin vaihtaneet keskenään paikkaa 11.8. päättyneeseen tilanteeseen verrattuna. Onhan esityslistoissa ennenkin menneet vastaavat tiedot vääriin kohtiin. Tarkistin vielä tuon esityslistan, koska ensimmäisenä tuli mieleeni, että olisin itse pastennut nuo jutut huolimattomasti aiempaan viestiini. Mutta kyllä teksti on esityslista-pdf:ssä juuri tuolla tavoin kuin ylempänä kirjoitin.
Myös linjat 813 ja 814 ovat HSL:n listassa väärin 11.8. päättyneeseen tilanteeseen verrattuna.
 
Outoa, ettei suorahankita tavallisen kokoisilla busseilla sellaista liikennettä, joka voitaisiin ajaa myös niillä. Esimerkiksi Ramsinniemen reitistä suurimman osan pystyisi ajamaan tavallisella 2-akselisella bussilla. Hotel Rantapuiston pihassa ei pysty välttämättä kääntymään, kuten nykyisin käännytään, mutta Ramsinniementien ja Furuborginkadun risteyksessä pystyy. Ymmärrän sen, ettei lyhyellä varoitusajalla pystytä inventoimaan niitä kohteita, joita voidaan palvella tavallisella kalustolla, laatimaan inventoinnin pohjalta uusia aikatauluja ja reittejä ja tekemään sopimusta suorahankinnasta, mutta ei siihen neljää kuukautta menisi. Esimerkiksi Ramsinniemessä on nyt oikeaa asemakaavoitettua asuinaluetta 900 metrin päässä lähimmältä bussipysäkiltä.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän Koillisen Liikennepalvelut yritä näitä rohmuta itselleen tavalla tai toisella, olettaen että kalusto riittää myös voitettujen pakettien liikennöintiin.
 
"Linjat 603, 704 ja 802 esitetään lakkautettaviksi vähäisen kysynnän vuoksi. Linja 704 on ollut linjaa 69 täydentävä ruuhka-ajan liityntälinja Sepänmäestä Malmin asemalle ja linja 69 tarjoaa sitä korvaavat yhteydet riittävällä kapasiteetilla. Linjojen 603 ja 802 pääasiallinen kysyntä on ollut Oulunkylän ja Maunulan sekä Laajasalon ja Herttoniemen kerrostaloalueilla, missä normaali joukkoliikennepalvelu tarjoaa hyvin tiheät joukkoliikenneyhteydet pääsääntöisesti enintään 300 merin säteellä alueen asukkaista. Muualla linjojen 603 ja 802 liikennöintialueella nousijamäärät ovat olleet erittäin vähäisiä."

Jotenkin vaikea käsittää, miksi näitä on sitten ajettu vuosikausia ollenkaan, jos kerran niillä ei ole ollut kysyntää ennen Taksikuljetuksen konkurssia myöskään.
 
Jotenkin vaikea käsittää, miksi näitä on sitten ajettu vuosikausia ollenkaan, jos kerran niillä ei ole ollut kysyntää ennen Taksikuljetuksen konkurssia myöskään.
704 oli ihan turha linja. Käytännössä sitä ajettiin usein 69:n perässä ja auto aivan tyhjä.
603:lla oli asiakkaita, mutta linja näivettyi täysin, kun koronan jälkeen vuorovälit harvennettiin, kun linjaa ajettiin yhdellä autolla, kahden sijaan, ja ruokatuntituurauskin otettiin pois. Kahdeksan vuoroa supistui kolmeen ja eka lähtö laitettiin Malmilta, eikä Paloheinästä, josta oli ollut Malmille tulijoita myös aamun ekalla.
Nyt ensimmäiset Paloheinän suunnasta tulijat olisivat olleet Malmilla vasta noin aamukymmeneltä ja tosi moni Malmille tuleva meni sairaalaan heti aamun ekalla, ennen tätä muutosta. Malmin kaupoilla asioivien piti olla tosi nopeita, että ehtivät samaan autoon takaisin, kun se kääntyi sairaalalla. Muuten seuraava 603 lähti takaisin Paloheinän suuntaan vasta kolmen tunnin päästä, koska kuskilla olis ruokis tässä välissä.
Tästä koitettiin laittaa viestiä HSL:n suuntaan että laittakaa edes aamun eka siivu takaisin Paloheinästä lähteväksi, mutta se oli kuin olisi seinälle puhunut. Palveleva ja suosittu linja kuihtui näillä muutoksilla aika tehokkaasti.

802 oli Jollaksen päässä aika turha. Kyllä asiakkaita oli muuten reitin pikkukaduilla, Laajasalo-Roihuvuori välillä. Etenkin juuri niitä huonommin liikkuvia ja vanhuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös