MATKA-sarja

Kai HSL:n kokoisessa koneistossa on joku, joka laskee mainonnan avulla syntyneet asiakkuussuhteet? Jos HSL tienaa vähintään 3 miljoonaa ylimääräistä lipputuloja mainonnan ansiosta, voidaan todeta tiimin onnistuneen. Muussa tapauksessa osakkaiden eli kuntien pitäisi vaatia kansalaisten veromarkoille parempaa käyttöä.
 
Mutta jos lähdetään tuosta sun tulkinnasta, niin oletko sitä mieltä, että tuo ohjelma on kokonaisuutena onnistunut, jos sen tavoitteena on houkutella ihmisiä käyttämään joukkoliikennettä?

Jos taas sen tavoite ei ole houkutella ihmisiä joukkoliikenteeseen, oliko siihen käytetty raha järkevästi käytetty?

Mainontaa ei ylipäätään ole suunnattu sen tyyppisille ihmisille, jotka käyttävät JLF. Keskustelijat täällä ovat yleensä hyvin analyyttisia, mutta keskimäärin ihmiset tekevät kulutusvalintansa epämääräisten mielikuvien perusteella, ja mainonta parantaa noita epämääräisiä mielikuvia.

Erityisesti HSL:n mainontaa ei ole suunnattu JLF:n käyttäjille, koska käyttäjät tuntevat HSL:n poikkeuksellisen hyvin. Kannattaa mieluummin vaikka ajatella, voisiko olla huvittavaa, jos BMW tai Audi mainostaisi itseään kusipäisesti liikenteessä käyttäytyvillä keski-ikäisillä miehillä, jotka kuitenkin oppivat jotain elämästä ajaessaan BMW:llä tai Audilla, ja voisiko tällainen kyky itseironiaan parantaa mielikuvaa BMW:stä tai Audista.
 
Nyt oli kyllä sulta vähän poliitikon vastaus. Kaikki totta mutta mikään ei vastaa kysymkseen. Kysyn vielä kerran, simppelimmin: Uskotko, että kun Tauno Tavallinen katsoo tuon sarjan, niin se houkuttelee hänet siirtymään auton ratista joukkoliikenteen käyttäjäksi?
 
Kannattaa mieluummin vaikka ajatella, voisiko olla huvittavaa, jos BMW tai Audi mainostaisi itseään kusipäisesti liikenteessä käyttäytyvillä keski-ikäisillä miehillä, jotka kuitenkin oppivat jotain elämästä ajaessaan BMW:llä tai Audilla, ja voisiko tällainen kyky itseironiaan parantaa mielikuvaa BMW:stä tai Audista.
Menee offtopicin puolelle, mutta Audilla itse asiassa on mainos, jossa naureskellaan saksalaisluksusautojen (etenkin BMW-) kuskien stereotypioille.

 
Takaisin
Ylös