Poistuneita linjanumeroita

Itse en muista aikaa, jolloin 480 tai 482 vielä kulkivat ja vanhat nettiaikataulut komppaavat tätä, eli talven 1996-1997 aikatauluissa on vain linjat 472 ja 484.

1989 kartassa on vain 470, 472 ja 484, eli ilmeisesti olivat jo silloin loppuneet.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en muista aikaa, jolloin 480 tai 482 vielä kulkivat ja vanhat nettiaikataulut komppaavat tätä, eli talven 1996-1997 aikatauluissa on vain linjat 472 ja 484.

1989 kartassa on vain 470, 472 ja 484, eli ilmeisesti olivat jo silloin loppuneet.
Linja 480 on loppunut jo vuonna 1980 (löytyi 1979 aikataulusta muttei 1980 aikataulusta)
Linja 482 on loppunut vuonna 1988. 1988 kesäaikataulussa viimeinen voimassaolopäivä 16.08 ja talvi aikataulu kirjasesta kyseinen linja puuttuu
 

Liitetiedostot

  • AA Vantaa 1979 Linjakartta.jpg
    AA Vantaa 1979 Linjakartta.jpg
    144 KB · Lukukerrat: 41
  • AA Vantaa 1979 Osa 2 Linja 480.jpg
    AA Vantaa 1979 Osa 2 Linja 480.jpg
    152.9 KB · Lukukerrat: 39
  • AA Vantaa 1988.06.06 Osa 2 Linja 482.jpg
    AA Vantaa 1988.06.06 Osa 2 Linja 482.jpg
    160.4 KB · Lukukerrat: 39
Linja 480 on loppunut jo vuonna 1980 (löytyi 1979 aikataulusta muttei 1980 aikataulusta)
Linja 482 on loppunut vuonna 1988. 1988 kesäaikataulussa viimeinen voimassaolopäivä 16.08 ja talvi aikataulu kirjasesta kyseinen linja puuttuu
Mistä olet löytänyt nuo aikataulut? Olisi kiva tarkastella niitä itsekin.

Mutta siis milloin 470, 472 ja 484 lakkasivat kulkemasta, mahdollisesti korvautuen linjalla 474? Nämä siis olivat mielestäni olemassa vielä 2000-luvun alussa.
 
Mutta siis milloin 470, 472 ja 484 lakkasivat kulkemasta, mahdollisesti korvautuen linjalla 474? Nämä siis olivat mielestäni olemassa vielä 2000-luvun alussa.
Taas mennään muistikuvieni varassa, mutta 470 taidettiin lakkauttaa Vantaan suuren linjastouudistuksen yhteydessä touko-/kesäkuun vaihteessa 1992...?
 
Onko mitään tietoa milloin seutulinja 167 (H:ki-Länsiväylä-Kauklahti-Oitmäki...) lopetti ja millaiset sen aikataulut olivat (milloin tahansa)? Sen edeltäjä (U277) näkyy vielä YTV:n aikataululla kaudella 2005-6 sekä kartalla kaudella 2006-7. Sitten linja 167 näkyy HSL:n kartalla vuonna 2012-3 ja 2013-4, mutta sen linjanumero ei näy yhdellä päätepysäkkillä (eli ei Kampissa tai Suntiossa) ja se ei ole näide kausien aikatauluilla.

Tähän ei oltu vielä vastattu, mutta mulla on tähän liittyen jonkin verran muistikuvia. Käytännössä linjan 167 viimeiset vuodet olivat kokonaisuudeltaan hyvin erilaiset kuin linjan historiataustat vuosikymmenten takaa. Mä olen penkonut historiaa ja mulla on ulkomuistissa tilanne jonnekin 1990-luvun alkupuolelle saakka Lohjan Liikenteen peruja olevasta reitistöstä, jolloin Helsingistä ajettiin päivittäin jonkin verran vuoroja Kauklahden, Lapinkylän ja Evitskogin kautta Siuntioon ja osa jatkoi sieltä vielä Virkkalan kautta Lohjalle. SLAMU:n aikataulukokoelman ylläpito on valitettavasti päättynyt, mutta Bussidatasta löytyi vielä vuodelta 1991 Lohjan Liikenteen aikataulu, josta pystyin tämän tarkistamaan. Joku viisaampi saa sitten oikoa tarvittaessa.

Pohjolan Liikenne osti Lohjan Liikenteen vuonna 1995, jolloin kaikki Lohjan Liikenteen operoima liikenne siirtyi kaiketi sellaisenaan PL:lle. Tällöin käsittääkseni kaikki Lapinkylän kautta Siuntioon ajettu liikenne kulki vielä tunnuksella 277(Z). 277:n reitti kulki Kampista Munkkiniemen, Leppävaaran, Bembölen ja Muuralan kautta Kauklahteen ja siitä edelleen kohti Lapinkylää ja Siuntiota. Z-vuorot ajoivat Turun moottoritietä Munkkiniemen ja Lommilan välin. Jossain vaiheessa PL alkoi tekemään muutoksia tälle kokonaisuudelle ja sinne ilmestyi yksi Hangosta saakka lähtenyt vuoro, joka ajettiin Karjaan jälkeen Siuntion kirkonkylän, Evitskogin ja Lapinkylän kautta Länsiväylälle ja Kamppiin. Tämä vuoro oli tunnukseton eikä siis kuulunut U-yhteistariffijärjestelmään.

Vuosien saatossa PL alkoi karsimaan 277:n liikennettä niin, että ensimmäiseksi taisi lähteä viikonloppuliikenne, sen jälkeen osa arkiliikenteestä ja lopulta jäljelle jääneet vuorot ohjattiin kulkemaan kaikki tuota yhden Hangon vuoron reittiä Länsiväylän kautta. Näille vuoroille on annettu linjanumero ja U-sopimus hyvin todennäköisesti silloin kun Kirkkonummi liittyi YTV:hen eli 2007. Jos 277 on lopetettu hieman aiemmin, niin siinä on saattanut olla 1-2 vuoden jakso ettei mikään vuoro ole kuulunut U-järjestelmään. Mulla on muistikuva että tämän uuden reitin linjatunnus oli aluksi jotain muuta kuin 167 (ehkä 177 siihen saakka kunnes Kirkkonummella toteutettiin uudelleennumerointi ja 177 meni Upinniemeen). Joka tapauksessa noille muutamalle vuorolle lopulta tuli tunnus 167 ja niitä ajettiin siihen saakka kunnes PL lopetti liikenteen kokonaan. Ajankohdasta ei ole tarkkaa muistikuvaa, mutta se on ollut joskus Kirkkonummen linjastouudistuksen 2014 ja koronan 2020 välissä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Tähän ei oltu vielä vastattu, mutta mulla on tähän liittyen jonkin verran muistikuvia. Käytännössä linjan 167 viimeiset vuodet olivat kokonaisuudeltaan hyvin erilaiset kuin linjan historiataustat vuosikymmenten takaa. Mä olen penkonut historiaa ja mulla on ulkomuistissa tilanne jonnekin 1990-luvun alkupuolelle saakka Lohjan Liikenteen peruja olevasta reitistöstä, jolloin Helsingistä ajettiin päivittäin jonkin verran vuoroja Kauklahden, Lapinkylän ja Evitskogin kautta Siuntioon ja osa jatkoi sieltä vielä Virkkalan kautta Lohjalle. SLAMU:n aikataulukokoelman ylläpito on valitettavasti päättynyt, mutta Bussidatasta löytyi vielä vuodelta 1991 Lohjan Liikenteen aikataulu, josta pystyin tämän tarkistamaan. Joku viisaampi saa sitten oikoa tarvittaessa.

Pohjolan Liikenne osti Lohjan Liikenteen vuonna 1995, jolloin kaikki Lohjan Liikenteen operoima liikenne siirtyi kaiketi sellaisenaan PL:lle. Tällöin käsittääkseni kaikki Lapinkylän kautta Siuntioon ajettu liikenne kulki vielä tunnuksella 277(Z). 277:n reitti kulki Kampista Munkkiniemen, Leppävaaran, Bembölen ja Muuralan kautta Kauklahteen ja siitä edelleen kohti Lapinkylää ja Siuntiota. Z-vuorot ajoivat Turun moottoritietä Munkkiniemen ja Lommilan välin. Jossain vaiheessa PL alkoi tekemään muutoksia tälle kokonaisuudelle ja sinne ilmestyi yksi Hangosta saakka lähtenyt vuoro, joka ajettiin Karjaan jälkeen Siuntion kirkonkylän, Evitskogin ja Lapinkylän kautta Länsiväylälle ja Kamppiin. Tämä vuoro oli tunnukseton eikä siis kuulunut U-yhteistariffijärjestelmään.

Vuosien saatossa PL alkoi karsimaan 277:n liikennettä niin, että ensimmäiseksi taisi lähteä viikonloppuliikenne, sen jälkeen osa arkiliikenteestä ja lopulta jäljelle jääneet vuorot ohjattiin kulkemaan kaikki tuota yhden Hangon vuoron reittiä Länsiväylän kautta. Näille vuoroille on annettu linjanumero ja U-sopimus hyvin todennäköisesti silloin kun Kirkkonummi liittyi YTV:hen eli 2007. Jos 277 on lopetettu hieman aiemmin, niin siinä on saattanut olla 1-2 vuoden jakso ettei mikään vuoro ole kuulunut U-järjestelmään. Mulla on muistikuva että tämän uuden reitin linjatunnus oli aluksi jotain muuta kuin 167 (ehkä 177 siihen saakka kunnes Kirkkonummella toteutettiin uudelleennumerointi ja 177 meni Upinniemeen). Joka tapauksessa noille muutamalle vuorolle lopulta tuli tunnus 167 ja niitä ajettiin siihen saakka kunnes PL lopetti liikenteen kokonaan. Ajankohdasta ei ole tarkkaa muistikuvaa, mutta se on ollut joskus Kirkkonummen linjastouudistuksen 2014 ja koronan 2020 välissä.
Tuolta löytyy se Lohjan Liikenteen aikataulu vuodelta 1991. Mulla on muistikuva, että 167:lle lopulta jäi nuo lähdöt 7.45 (vuonna 1991 näköjään Pitäjänmäestä) ja 11.30 Kampista. Toiseen suuntaan ajettiin vain yksi lähtö, joka oli se aamupäivällä Hangosta lähtevä vuoro, joka sitten silloin 2007 paikkeilla liitettiin U-järjestelmään. Tämän vuoron vastinparina oli PL:n joskus aamukuuden jälkeen lähtenyt Hki-Lohja-Hanko -vuoro.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän ei oltu vielä vastattu, mutta mulla on tähän liittyen jonkin verran muistikuvia. Käytännössä linjan 167 viimeiset vuodet olivat kokonaisuudeltaan hyvin erilaiset kuin linjan historiataustat vuosikymmenten takaa. Mä olen penkonut historiaa ja mulla on ulkomuistissa tilanne jonnekin 1990-luvun alkupuolelle saakka Lohjan Liikenteen peruja olevasta reitistöstä, jolloin Helsingistä ajettiin päivittäin jonkin verran vuoroja Kauklahden, Lapinkylän ja Evitskogin kautta Siuntioon ja osa jatkoi sieltä vielä Virkkalan kautta Lohjalle. SLAMU:n aikataulukokoelman ylläpito on valitettavasti päättynyt, mutta Bussidatasta löytyi vielä vuodelta 1991 Lohjan Liikenteen aikataulu, josta pystyin tämän tarkistamaan. Joku viisaampi saa sitten oikoa tarvittaessa.

Pohjolan Liikenne osti Lohjan Liikenteen vuonna 1995, jolloin kaikki Lohjan Liikenteen operoima liikenne siirtyi kaiketi sellaisenaan PL:lle. Tällöin käsittääkseni kaikki Lapinkylän kautta Siuntioon ajettu liikenne kulki vielä tunnuksella 277(Z). 277:n reitti kulki Kampista Munkkiniemen, Leppävaaran, Bembölen ja Muuralan kautta Kauklahteen ja siitä edelleen kohti Lapinkylää ja Siuntiota. Z-vuorot ajoivat Turun moottoritietä Munkkiniemen ja Lommilan välin. Jossain vaiheessa PL alkoi tekemään muutoksia tälle kokonaisuudelle ja sinne ilmestyi yksi Hangosta saakka lähtenyt vuoro, joka ajettiin Karjaan jälkeen Siuntion kirkonkylän, Evitskogin ja Lapinkylän kautta Länsiväylälle ja Kamppiin. Tämä vuoro oli tunnukseton eikä siis kuulunut U-yhteistariffijärjestelmään.

Vuosien saatossa PL alkoi karsimaan 277:n liikennettä niin, että ensimmäiseksi taisi lähteä viikonloppuliikenne, sen jälkeen osa arkiliikenteestä ja lopulta jäljelle jääneet vuorot ohjattiin kulkemaan kaikki tuota yhden Hangon vuoron reittiä Länsiväylän kautta. Näille vuoroille on annettu linjanumero ja U-sopimus hyvin todennäköisesti silloin kun Kirkkonummi liittyi YTV:hen eli 2007. Jos 277 on lopetettu hieman aiemmin, niin siinä on saattanut olla 1-2 vuoden jakso ettei mikään vuoro ole kuulunut U-järjestelmään. Mulla on muistikuva että tämän uuden reitin linjatunnus oli aluksi jotain muuta kuin 167 (ehkä 177 siihen saakka kunnes Kirkkonummella toteutettiin uudelleennumerointi ja 177 meni Upinniemeen). Joka tapauksessa noille muutamalle vuorolle lopulta tuli tunnus 167 ja niitä ajettiin siihen saakka kunnes PL lopetti liikenteen kokonaan. Ajankohdasta ei ole tarkkaa muistikuvaa, mutta se on ollut joskus Kirkkonummen linjastouudistuksen 2014 ja koronan 2020 välissä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:


Tuolta löytyy se Lohjan Liikenteen aikataulu vuodelta 1991. Mulla on muistikuva, että 167:lle lopulta jäi nuo lähdöt 7.45 (vuonna 1991 näköjään Pitäjänmäestä) ja 11.30 Kampista. Toiseen suuntaan ajettiin vain yksi lähtö, joka oli se aamupäivällä Hangosta lähtevä vuoro, joka sitten silloin 2007 paikkeilla liitettiin U-järjestelmään. Tämän vuoron vastinparina oli PL:n joskus aamukuuden jälkeen lähtenyt Hki-Lohja-Hanko -vuoro.
Mielestäni 167 lopetettiin elokuussa 2016. Silloin lopetettiin myös 190, jonka reitti oli käytännössä sama kuin nykyisen 192:n. Entä milloin Kirkkonummen linjat saivat linjanumerot?
 
Mielestäni 167 lopetettiin elokuussa 2016. Silloin lopetettiin myös 190, jonka reitti oli käytännössä sama kuin nykyisen 192:n. Entä milloin Kirkkonummen linjat saivat linjanumerot?
Olisko ollut syysliikenteen 2008 alussa

Niin pitkään kun M. V. Wikström liikennöi Kirkkonummen liikennettä, Helsinkiin ulottuvilla linjoilla oli käytössä linjanumerot 1, 2, 3 ja 4. 1 ajoi moottoritietä Kirkkonummen liittymään asti, 2 ajoi moottoritietä Tolsan liittymään saakka, josta Heikkilän kautta Kirkkonummen keskustaan, 3 poistui moottoritieltä Jorvaksen liittymässä ja 4 ajoi Masalan kautta. 2007 Kirkkonummen liittyessä YTV:hen 1, 2, 3 ja 4 numeroitiin 171-174 eli aluksi YTV-numerot oli käytössä vain Helsingin ja Kirkkonummen keskustan välillä. Tällöin myös Helsingistä Turun moottoritietä Veikkolan kautta kulkevat vuorot saivat numerokseen 280.

Luultavasti sitten tuolloin syysliikenteen alussa 2008 kaikki Kirkkonummen linjat numeroitiin, josta tulikin sitten melkoinen himmeli. Helsinkiin suuntautuvat linjat numeroitiin Kirkkonummen keskustasta jatkuvan reitin mukaan (osa päättyi Kirkkonummen keskustaan) ja Helsinki - Kirkkonummi -välin reitti määriteltiin kirjaintunnuksilla. Olisiko nämä 4 eri variaatiota saaneet kirjaintunnuksiksi X, L, K ja M.

Pohjolan Liikenne osti M. V. Wikströmin suunnilleen samoihin aikoihin kun Kirkkonummi liittyi YTV:hen. Nyt en muista ehtikö Wikström liikennöidä hetkeäkään mitään virallisesti YTV-linjoina. Siinä kuitenkin meni jonkin aikaa, että koko Wikströmin kalusto saatiin maalattua PL:n väritykseen.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Niin pitkään kun M. V. Wikström liikennöi Kirkkonummen liikennettä, Helsinkiin ulottuvilla linjoilla oli käytössä linjanumerot 1, 2, 3 ja 4. 1 ajoi moottoritietä Kirkkonummen liittymään asti, 2 ajoi moottoritietä Tolsan liittymään saakka, josta Heikkilän kautta Kirkkonummen keskustaan, 3 poistui moottoritieltä Jorvaksen liittymässä ja 4 ajoi Masalan kautta. 2007 Kirkkonummen liittyessä YTV:hen 1, 2, 3 ja 4 numeroitiin 171-174 eli aluksi YTV-numerot oli käytössä vain Helsingin ja Kirkkonummen keskustan välillä. Tällöin myös Helsingistä Turun moottoritietä Veikkolan kautta kulkevat vuorot saivat numerokseen 280.

Luultavasti sitten tuolloin syysliikenteen alussa 2008 kaikki Kirkkonummen linjat numeroitiin, josta tulikin sitten melkoinen himmeli. Helsinkiin suuntautuvat linjat numeroitiin Kirkkonummen keskustasta jatkuvan reitin mukaan (osa päättyi Kirkkonummen keskustaan) ja Helsinki - Kirkkonummi -välin reitti määriteltiin kirjaintunnuksilla. Olisiko nämä 4 eri variaatiota saaneet kirjaintunnuksiksi X, L, K ja M.

Pohjolan Liikenne osti M. V. Wikströmin suunnilleen samoihin aikoihin kun Kirkkonummi liittyi YTV:hen. Nyt en muista ehtikö Wikström liikennöidä hetkeäkään mitään virallisesti YTV-linjoina. Siinä kuitenkin meni jonkin aikaa, että koko Wikströmin kalusto saatiin maalattua PL:n väritykseen.

Ja vielä lisäyksenä, että siinä vaiheessa kun koko Kirkkonummen liikenne numeroitiin, niin linjanumeroista 171-174 taidettiin luopua ja Helsinkiin suuntautuvan liikenteen numerointi alkoi numerosta 175 ylöspäin. 171-174 tekivät paluun 2014 kun HSL toteutti linjastoremontin ja ensimmäinen HSL:n kilpailuttama liikennöintisopimus alkoi.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Kuka muistaa linjan 168 Helsinki - Vols (Kirkkonummi)? Sitä ajettiin jonnekin saakka 1990-luvulla ja liikennöitsijänä oli ainakin viimeisinä vuosina Westendin Linja. Tuliko tilalle mitään vai sulautettiinko jotain rippeitä M. V. Wikströmin linjastoon?
 
Viimeksi muokattu:
Niin pitkään kun M. V. Wikström liikennöi Kirkkonummen liikennettä, Helsinkiin ulottuvilla linjoilla oli käytössä linjanumerot 1, 2, 3 ja 4. 1 ajoi moottoritietä Kirkkonummen liittymään asti, 2 ajoi moottoritietä Tolsan liittymään saakka, josta Heikkilän kautta Kirkkonummen keskustaan, 3 poistui moottoritieltä Jorvaksen liittymässä ja 4 ajoi Masalan kautta. 2007 Kirkkonummen liittyessä YTV:hen 1, 2, 3 ja 4 numeroitiin 171-174 eli aluksi YTV-numerot oli käytössä vain Helsingin ja Kirkkonummen keskustan välillä. Tällöin myös Helsingistä Turun moottoritietä Veikkolan kautta kulkevat vuorot saivat numerokseen 280.

Luultavasti sitten tuolloin syysliikenteen alussa 2008 kaikki Kirkkonummen linjat numeroitiin, josta tulikin sitten melkoinen himmeli. Helsinkiin suuntautuvat linjat numeroitiin Kirkkonummen keskustasta jatkuvan reitin mukaan (osa päättyi Kirkkonummen keskustaan) ja Helsinki - Kirkkonummi -välin reitti määriteltiin kirjaintunnuksilla. Olisiko nämä 4 eri variaatiota saaneet kirjaintunnuksiksi X, L, K ja M.

Pohjolan Liikenne osti M. V. Wikströmin suunnilleen samoihin aikoihin kun Kirkkonummi liittyi YTV:hen. Nyt en muista ehtikö Wikström liikennöidä hetkeäkään mitään virallisesti YTV-linjoina. Siinä kuitenkin meni jonkin aikaa, että koko Wikströmin kalusto saatiin maalattua PL:n väritykseen.
Viesti yhdistetty automaattisesti:



Ja vielä lisäyksenä, että siinä vaiheessa kun koko Kirkkonummen liikenne numeroitiin, niin linjanumeroista 171-174 taidettiin luopua ja Helsinkiin suuntautuvan liikenteen numerointi alkoi numerosta 175 ylöspäin. 171-174 tekivät paluun 2014 kun HSL toteutti linjastoremontin ja ensimmäinen HSL:n kilpailuttama liikennöintisopimus alkoi.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Kuka muistaa linjan 168 Helsinki - Vols (Kirkkonummi)? Sitä ajettiin jonnekin saakka 1990-luvulla ja liikennöitsijänä oli ainakin viimeisinä vuosina Westendin Linja. Tuliko tilalle mitään vai sulautettiinko jotain rippeitä M. V. Wikströmin linjastoon?
Mitkä olivat noiden linjojen 1, 2, 3 ja 4 päätepisteet Kirkkonummen päässä? Eikö Kirkkonummen sisäisillä linjoilla ollut numeroita M. V. Wikströmin aikana? Ja käytettiinkö ennen vuotta 2014 olleiden linjojen (siis esim. 175MK) koko tunnuksia linjakilvissä, sillä kirjaimettomia variaatioita ei ollut?

Ennen oli linja 290, joka oli muuten kuin nykyinen 280, mutta se kulki Munkkiniemen ja Veikkolan välin Turunväylän sijaan Turuntien kautta. Tämä linja lopetettiin ehkä vuonna 2014.

Entä millainen oli Sipoon linjasto ennen HSL-aikaa? Ainakin vuoteen 2014 asti seutulinjat oli numeroitu 760-764 ja sisäiset linjat 900-sarjaan (eri numerot kuin nykyisin). Milloin ne saivat linjanumerot?

Mitä linjanumeroita oli käytössä eri liikennöitsijöillä ennen yhtenäistä linjanumerointia 1970-luvulla? Entä mitä reittejä oli sellaisilla liikennöitsijöillä, jotka eivät käyttäneet numeroita?
 
Viimeksi muokattu:
Mitkä olivat noiden linjojen 1, 2, 3 ja 4 päätepisteet Kirkkonummen päässä? Eikö Kirkkonummen sisäisillä linjoilla ollut numeroita M. V. Wikströmin aikana? Ja käytettiinkö ennen vuotta 2014 olleiden linjojen (siis esim. 175MK) koko tunnuksia linjakilvissä, sillä kirjaimettomia variaatioita ei ollut?
Nuo 1 - 4 olivat reittinumeroita, ei linjanumeroita. Ne kertoivat vain, mitä vaihtoehtoista reittiä linja-auto lähestyi Helsingin suunnasta Kirkkonummea ja toisessa ajosuunnassa, mitä reittiä ajettiin Kirkkonummelta kohti Espoota (ja edelleen Helsinkiä). Itse päätepysäkki on voinut olla Kirkkonummen keskusta, Gesterby, Upinniemi, Kantvik, Pikkalan tehdas, Siuntio ja moni muukin. Jotkut Gesterbyhyn lopettaneet vuorot saattoivat ajaa Ravalls - Lindal -lenkin ensin, jomminkummin päin. Kyllä siellä kirjavuutta riitti.
 
Vuoden 2007 aikataulusta löytyy noiden reittien tiedot
Nuo 1 - 4 olivat reittinumeroita, ei linjanumeroita. Ne kertoivat vain, mitä vaihtoehtoista reittiä linja-auto lähestyi Helsingin suunnasta Kirkkonummea ja toisessa ajosuunnassa, mitä reittiä ajettiin Kirkkonummelta kohti Espoota (ja edelleen Helsinkiä). Itse päätepysäkki on voinut olla Kirkkonummen keskusta, Gesterby, Upinniemi, Kantvik, Pikkalan tehdas, Siuntio ja moni muukin. Jotkut Gesterbyhyn lopettaneet vuorot saattoivat ajaa Ravalls - Lindal -lenkin ensin, jomminkummin päin. Kyllä siellä kirjavuutta riitti.
 

Liitetiedostot

  • Wiks 01.jpg
    Wiks 01.jpg
    132.6 KB · Lukukerrat: 38
  • Wiks 02.jpg
    Wiks 02.jpg
    163.6 KB · Lukukerrat: 37
Eikö Kirkkonummen sisäisillä linjoilla ollut numeroita M. V. Wikströmin aikana? Ja käytettiinkö ennen vuotta 2014 olleiden linjojen (siis esim. 175MK) koko tunnuksia linjakilvissä, sillä kirjaimettomia variaatioita ei ollut?

Kirkkonummen sisäisille linjoille tuli numerot ja tunnukset vasta YTV/HSL-aikana. Ennen vuotta 2014 linjasto oli sillä tavalla sekava, että erilaisia reittivariaatioita oli hirvittävä määrä ja usein jotain tiettyä variaatiota ajettiin vain kerran päivässä. Pohjolan Liikenteellä oli ns. siirtymäajan yksinoikeus elokuuhun 2014 saakka. Näille käytettiin sitten pitkä litania erilaisia numero-kirjain-yhdistelmiä.

M. V. Wikströmin vanhemman sukupolven kalustossa (esim. Wiimat) oli nauhakilvet, joissa ei muistaakseni ollut numeroita ollenkaan. Helsingin pään reitti ilmaistiin tuulilasissa erillisellä kyltillä. Kaluston siirtyessä PL:lle erilaisia linjanumerokylttejä teetettiin lisää - jopa 000-kyltti, joka oli PL:n tapa ilmaista siirtoajoa. Aika pian PL vaihtoi näihin busseihin nauhakilvet ledikilpiin, joissa sitten esitettiin koko linjatunnus kirjainyhdistelmineen.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös