Helsingin, Espoon ja Vantaan vanhoja aikatauluja

Onko tietokoneeni asetukset sekaisin, vai näyttävätkö muillakin HSL:n "tulostettavat" aikataulut tältä, jos niitä yrittää tulostaa? Sivut ovat ihan vinksin vonksin.
Tuollaisia ne on ollut jo jonkun tovin. Vanhoista aikatauluista oli helppo katsoa liikennöitsijä sekä matka-aika, mutta näistä uusista se poistettiin.
 
Vaikka osio sijaitsee bussiliikenteessä, niin tässä olisi muutama kuva vuoden 1998 kevään lähijunien aikataulukirjasta.

Ps. Pahoittelut kuvan huonosta laadusta, nähtävästi heikkeni foorumille lisätessä.
 

Liitetiedostot

  • IMG_6270.jpeg
    IMG_6270.jpeg
    178.8 KB · Lukukerrat: 45
  • IMG_6269.jpeg
    IMG_6269.jpeg
    164.3 KB · Lukukerrat: 46
  • IMG_6273.jpeg
    IMG_6273.jpeg
    159.8 KB · Lukukerrat: 41
  • IMG_6272.jpeg
    IMG_6272.jpeg
    172.7 KB · Lukukerrat: 31
  • IMG_6271.jpeg
    IMG_6271.jpeg
    182 KB · Lukukerrat: 40
Vielä oli Ristinummen seisake olemassa juuri ennen sen lakkauttamista 31.5.1998. Linjakaaviossa näkyy muuten T-, H- ja R-junien kohdalla muutama tyhjä väli, joissa oli ollut näköjään vuonna 1994 lakkautettu Kytömaa sekä vuonna 1996 lakkautetut Takoja, Palopuro ja Monni. Ja vastaavasti Kauklahden ja Espoon välissä on Pellon seisakkeen vuonna 1995 tapahtuneen lakkautuksen myötä tyhjäksi jäänyt väli. Milloin tuo linjakaavio otettiin käyttöön? Sehän oli vähäisin, lähinnä kosmeettisin muutoksin käytössä aina Kehäradan käyttöönottoon 2015 asti. Vuonna 2006 aloittaneella Lahden oikoradan Z-junalla oli punainen värikoodi.
 
Vielä oli Ristinummen seisake olemassa juuri ennen sen lakkauttamista 31.5.1998. Linjakaaviossa näkyy muuten T-, H- ja R-junien kohdalla muutama tyhjä väli, joissa oli ollut näköjään vuonna 1994 lakkautettu Kytömaa sekä vuonna 1996 lakkautetut Takoja, Palopuro ja Monni. Ja vastaavasti Kauklahden ja Espoon välissä on Pellon seisakkeen vuonna 1995 tapahtuneen lakkautuksen myötä tyhjäksi jäänyt väli. Milloin tuo linjakaavio otettiin käyttöön? Sehän oli vähäisin, lähinnä kosmeettisin muutoksin käytössä aina Kehäradan käyttöönottoon 2015 asti. Vuonna 2006 aloittaneella Lahden oikoradan Z-junalla oli punainen värikoodi.
On outoa havaita, että silloin oli niin vähän lähijunalinjoja. A-juna aloitti vasta 2002, G-juna vuonna 2004 ja Z-juna vuonna 2006. Itse muistan värikaavion ensi kertaa vuodelta 2011. Mielestäni tuollainen erottelu värien mukaan voisi olla hyvä nyt. Ja entä onko vieläkin VR:n kirjainvyöhykkeitä (jotka olivat ensin A-H, sitten A-J)?
 
Viimeksi muokattu:
On outoa havaita, että silloin oli niin vähän lähijunalinjoja.
En nyt sanoisi, että tuossa diagrammissa on mitenkään erityisen vähän linjoja. A-juna ja Z-juna ovat tietysti aloittaneet vasta Leppävaaran kaupunkiradan ja Lahden oikoradan valmistuttua. Niitä lukuunottamatta kuitenkin Tikkurilan kaupunkiradalla on ollut nykyistä useampi linja. Myös S- ja H-junien poistuessa tilalle ovat tulleet Y- ja D-junat. Olennaista on myös muistaa, että kyseessä on käytännössä Helsingin lähiliikenne. Siihen ei siis tietysti kuuluu mitään Hangon, Kotkan tai Hollolan junia, jotka on nyt viimeisen parin vuoden aikana lisätty diagrammiin.
 
G-juna oli Saunakallion ja Helsingin välillä vuodesta 2007 vuoteen 2011 kulkenut lähijunalinja. Ainakaan aluksi se ei pysähtynyt Tikkurilassa ja Keravalla, vaan ainoastaan Järvenpään kaupungin asemilla ja Pasilassa. En ole varma ryhtyikö myöhemmin pysähtymään muualla.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Myös S- ja H-junien poistuessa tilalle ovat tulleet Y- ja D-junat.

Meinasit varmaan X-junaa, sehän tuli silloin, kun taas Y oli kulkenut jo 2002 alkaen.
 
Viimeksi muokattu:
Meinasit varmaan X-junaa, sehän tuli silloin, kun taas Y oli kulkenut jo 2002 alkaen.
Tarkoitin vain linjatunnusten ja kartantäytteen näkökulmasta, että mitä löytyy nykyiseltä kartalta ja mitä entiseltä. Linjojen historiat ovat toki paljon monimutkaisempia.
 
G-juna oli Saunakallion ja Helsingin välillä vuodesta 2007 vuoteen 2011 kulkenut lähijunalinja. Ainakaan aluksi se ei pysähtynyt Tikkurilassa ja Keravalla, vaan ainoastaan Järvenpään kaupungin asemilla ja Pasilassa. En ole varma ryhtyikö myöhemmin pysähtymään muualla.
Ei pysähtynyt missään vaiheessa Tikkurilassa tai Keravalla. Muutenkin vähän erikoinen kun sillä oli ainoastaan muutama vuoro arkisin ruuhka-aikojen ulkopuolella. Saunakalliossahan se käytti nelosraidetta (nykyinen vitonen), mutta sen matalan laiturin tilalla on nykyään meluaita.

Nykyinen Riksu-Lahti sai kirjaimensa muistaakseni 2017.
 
Riihimäki–Lahti -taajamajuna, joka tuli myöhemmin lähijuniksi.
Puhutaan vanhasta G-junasta Hki-Saunakallio 2000- ja 2010-luvun vaihteessa. Junalla oli tosiaan aikataulukaudella 2010-2011 muistaskseni 2 lähtöä Saunakalliosta Helsinkiin aamulla toinen lähti 08-09 välillä ja toinen klo 10-11 aikaan. En muista miten kulki maalle päin. Eli sinänsä ei palvellut järvenpääläisiä aamuruuhkassa omana pikavuorona Helsinkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Puhutaan vanhasta G-junasta Hki-Saunakallio 2000- ja 2010-luvun vaihteessa. Junalla oli tosiaan aikataulukaudella 2010-2011 muistaskseni 2 lähtöä Saunakalliosta Helsinkiin aamulla toinen lähti 08-09 välillä ja toinen klo 10-11 aikaan. En muista miten kulki maalle päin. Eli sinänsä ei palvellut järvenpääläisiä aamuruuhkassa omana pikavuorona Helsinkiin.

Eikö sillä kulkenut kuitenkaan vain 1 runkosia junia
 
Takaisin
Ylös